Hoppning med islandshäst?

Sv: Hoppning med islandshäst?

cardior skrev:
jag var och tävlade min islandshäst på en klubbtävling och hon var mycket smidigare och hade bättre teknik än många andra av dom "vanliga" hästarna. Hon älskar att hoppa och det har aldrig påverkat hennes gångarter negativt. Det roliga är att vi slår dom andra på tiden i omhoppningarna för hon kan springa i flygande pass mellan hinderna och göra jätte snäva svängar så på vår andra tävling vann vi 60cm och kom 4.a i 70cm:) :) :)

HAr oxå tävlat på en klubbtävling med en isis. Hoppade 50-70 cm och gick bra.

Tycker att islandhästar som inte är så markbundana har lättare att hoppa även dom så är mera markbundana.

Forchaire skrev:
Skulle däremot TYVÄR ändå avråda de flesta islandshäst människor att hoppa, då vi faktiskt OFTA är stora på våra hästar, tycker INTE man ska hoppa dem om fötterna når ner under magen på hästen, jag skulle ALDRIG hoppa då, då hästen behöver sin balans otroligt mkt spec när de är ovana i hoppningen.

Då kan man ju istället låta ngn liten knodd sitta upp och hoppa dem, för duns i ryggen av för stora, ovana hoppryttare är ingen höjdare för ngn häst :smirk:

//LLilla Jag - som är liiten på sina islandshästar och kan hoppa :d :banana:

så bara för att vi som är längre väljer att rida islandshäst, så ska inte vi hoppa ?
du kanske har missat det, men alla som rider islandshäst är inte helt lost på hoppning.
Finns dom som faktiskt kan hoppa med balans och inte dunsar ner på hästens rygg även om man har en islandshäst.
förlåt men jag blir lite irriterad.
bara för att vi kanske är lite längre och inte har benen ovanför hästens mage, så ska inte vi hoppa eftersom vi är klumpiga ?
jag kan säga dig att jag hoppar 95 utan problem på islandshäst som är drygt 138-140cm. ska även gå hoppkurs på honom snart förhoppningsvis.

så jag tycker verkligen inte att det är så som du säger, om hästen gillar det och ryttaren gillar det, så kan väl alla få en chans att pröva på det ? ovan som van.. man har inte balans från början..

// Michis som hoppar mer än gärna på "sina" isisar

Michis skrev:
så bara för att vi som är längre väljer att rida islandshäst, så ska inte vi hoppa ?
du kanske har missat det, men alla som rider islandshäst är inte helt lost på hoppning.
Finns dom som faktiskt kan hoppa med balans och inte dunsar ner på hästens rygg även om man har en islandshäst.
förlåt men jag blir lite irriterad.
bara för att vi kanske är lite längre och inte har benen ovanför hästens mage, så ska inte vi hoppa eftersom vi är klumpiga ?
jag kan säga dig att jag hoppar 95 utan problem på islandshäst som är drygt 138-140cm. ska även gå hoppkurs på honom snart förhoppningsvis.

så jag tycker verkligen inte att det är så som du säger, om hästen gillar det och ryttaren gillar det, så kan väl alla få en chans att pröva på det ? ovan som van.. man har inte balans från början..

// Michis som hoppar mer än gärna på "sina" isisar

Assa ja håller nog med Forchaire , Jag säger inte att ni inte KAN hoppa, herregud, men tycker du själv att det är skonsamt för hästen att ha en ryttare som faktiskt är alldeles för stor, och benen dinglar nerför magen = sämre balans.

Det är en himla påfrestning för hästens ben att bara ta sig över ett hinder, och nu pratar jag hinder över 1m (hindrena innan de är ju gymn hopp för en c-d ponny) en häst har ca 1-2ton på varje ben o varje nedhopp och då PLUS ryttarens vikt, och jag tycker att om man har fötterna nedanför magen på hästen så SKA man inte hoppa,

aldrig i livet att ja skulle göra det, hoppa upp på en b-ponny o hoppa aldrig.. Jag skule aldrig heler låta ngn som va för stor för mina islandshästar hoppa dem :crazy:

Min islänning är kanske inte någon stjärna i hoppning, men han har väl hoppat några gånger, både hinder och över diken så det kanske går med lite mera träning.

Glada skrev:
Assa ja håller nog med Forchaire , Jag säger inte att ni inte KAN hoppa, herregud, men tycker du själv att det är skonsamt för hästen att ha en ryttare som faktiskt är alldeles för stor, och benen dinglar nerför magen = sämre balans.

Det är en himla påfrestning för hästens ben att bara ta sig över ett hinder, och nu pratar jag hinder över 1m (hindrena innan de är ju gymn hopp för en c-d ponny) en häst har ca 1-2ton på varje ben o varje nedhopp och då PLUS ryttarens vikt, och jag tycker att om man har fötterna nedanför magen på hästen så SKA man inte hoppa,

aldrig i livet att ja skulle göra det, hoppa upp på en b-ponny o hoppa aldrig.. Jag skule aldrig heler låta ngn som va för stor för mina islandshästar hoppa dem :crazy:

Har vi inte redan haft den här diskussionen om ryttarna är för stora eller ej? *suckar* LÄNGDEN på ryttaren har väl ingenting med dess vikt att göra?

Dessutom klassas fortfarande de flesta islandshästar som C-D ponny om man ska gå efter de måtten! Vi jämförelse med vanlig ponnyhoppning är nog är de flesta som tävlar D-ponny 160-170 cm eftersom folk som jag har förstått det vill tävla ponny så länge som möjligt. Att deras ben inte hänger ner på magen är ju bara för att de kortar lädrerna mer och mer ju mer de växer... :p

Och förövrigt så MÅSTE man vara rätt balanserad och följsam för att överhuvudtaget lyckas hoppa över högre höjder än en 60-70 cm, vilket är vad jag tror de flesta som hoppas islandshäst håller sig till. Jag menar, hoppningen är inte högsta prioritet hos många även om det är ett bra sätt att ge hästen variation och gymnastik!

Är man duktig själv och har balans och hästen kan hoppa, varför ska man avstå. Problemet med "för långa ben" är ju att man river själv med fötterna. Jag tycker inte det är rättvist mot min häst, därför avstår jag. Men jag löshoppar min häst istället.

min molvi är 138 i manken, vi har hoppat regelbundet i lite mer en ett år nu. molvi älskar det och jag med, jag kortar alltid upp mina stigbyglar till hoppläder, sedan hoppar vi.
det är inte mer en om jag skulle sitta upp på en annan 138 cm hög häst, så det är inga problem om man inte hoppar med alldeles för långa stigläder men det är ju inte bara för islandshäst hoppar du med alldeles för långa läder på en annan c ponny blir det ju samma sak.
visst man kanske inet hoppar träning 1m en gång i veckan, men hoppa lite då och då i skogen, paddocken, ängar, maneche, klubbtävling. tycker bara bådfe jag och molvi är super kul och hon tar ingen skada av det.

Skälet till att du inte ska hoppa om du är lång handlar, såvitt jag vet, framför allt om balans. Om du är lång (och därmed har lång överkropp) och dessutom står upp i stigbyglarna får du en hävstångs-effekt som lätt kan få hästen ur balans om du inte har koll på din tyngdpunkt.

De flesta islandshästs- och storhästryttare som inte aktivt tränar hoppning för tränare har inte perfekt balans i sprången, framför allt inte på högre höjder. En kortare ryttare får en mindre hävstång och påverkar därför hästen mindre (plus att de inte behöver slänga bak benen/ha för korta stigläder för att inte riva själva).

Därmed inte sagt att långa ryttare inte får hoppa sina hästar. Det gäller bara att göra det på rätt sätt. Mantag, någon?

yew98fq skrev:
Har vi inte redan haft den här diskussionen om ryttarna är för stora eller ej? *suckar* LÄNGDEN på ryttaren har väl ingenting med dess vikt att göra?

Sorry med benen under magen menar jag SJÄLVKLART oxå att man väger en 60-70 också, annars är de ju no problemas, skulle kanske skrivit tydligare.

yew98fq skrev:
Dessutom klassas fortfarande de flesta islandshästar som C-D ponny om man ska gå efter de måtten! Vi jämförelse med vanlig ponnyhoppning är nog är de flesta som tävlar D-ponny 160-170 cm eftersom folk som jag har förstått det vill tävla ponny så länge som möjligt. Att deras ben inte hänger ner på magen är ju bara för att de kortar lädrerna mer och mer ju mer de växer... :p
Ja, 1,70 är INTE långt på en grov maxad D-ponny, jag pratar mer om smäckra islandshästar som inte är alltför höga förstår du? Jag drar inte alla över en kam utan försöker se till individ, de hoppas ja ni förstår ;) Det är därför ja skriver NÄSTAN alla är förstora.

yew98fq skrev:
Och förövrigt så MÅSTE man vara rätt balanserad och följsam för att överhuvudtaget lyckas hoppa över högre höjder än en 60-70 cm, vilket är vad jag tror de flesta som hoppas islandshäst håller sig till. Jag menar, hoppningen är inte högsta prioritet hos många även om det är ett bra sätt att ge hästen variation och gymnastik!

mja de kan ja inte hålla med om, dessa hästar är trots allt c-d ponnyer i höjd och kan faktiskt ta 1m utan problem, många islandshäst ryttare tror inte på sin häst och kmr i obalans DÄRFÖR hoppar den inte ;)

karin_ skrev:
Skälet till att du inte ska hoppa om du är lång handlar, såvitt jag vet, framför allt om balans. Om du är lång (och därmed har lång överkropp) och dessutom står upp i stigbyglarna får du en hävstångs-effekt som lätt kan få hästen ur balans om du inte har koll på din tyngdpunkt.

De flesta islandshästs- och storhästryttare som inte aktivt tränar hoppning för tränare har inte perfekt balans i sprången, framför allt inte på högre höjder. En kortare ryttare får en mindre hävstång och påverkar därför hästen mindre (plus att de inte behöver slänga bak benen/ha för korta stigläder för att inte riva själva).

Därmed inte sagt att långa ryttare inte får hoppa sina hästar. Det gäller bara att göra det på rätt sätt. Mantag, någon?

TACK TACK TACK :bow: :bow: :bow:

*knapp*

Jag skulle gärna se att min häst hoppar, dessvärre är jag mer eller mindre livrädd att hoppa, en stock i skogen går ju bra, men resten.. Nej nej..

Tidigare har jag tävlat 1.20 hoppningar med min förra häst, men det var han det, han gjorde allt han skulle och jag höll mig bara kvar typ.

Sen det här med att vara för lång för att hoppa en islandshäst, om fötterna hänger för långt ner är det rätt lätt att korta stigbyglarna ;) Min häst skall få löshoppas så snart vi har en paddock/manege där det går att göra det..

Min 12-åriga dotter tävlar med sin islänning i hoppning både hon och hästen tycker det är kul.Hoppar hinder på över 1 meter utan problem.
Kan tillägga att han är riden och tränad som en vanlig ponny i både dressyr och hoppning plus att vi även kör honom med vagn.:bump:

Nu har dottern varit på vårens första riktiga hopptävling med vår isis och det gick så bra att dom hamnade på en hedrande 3-dje plats..:banana: av 22 startande.Det var en LC-bana med 12 hinder på 80 cm..

*kl*

Man ska ju inte glömma att många som rider islandshäst idag har ridit "stora bruna" tidigare (ja, eller små också för den delen)
Många har kanske också hopptränat och tävlat och bör väl således ha hyfsad koll på sin egen balans och vad dom håller på med.

Jag tycker nog inte man ska hoppa om man har kass balans - oavsett hur stor eller liten hästen är eftersom du även kan ställa till problem när du hoppar stor häst om du stör hästens egen balans för mycket.

Vill man hoppa höga hinder så tycker jag väl iofs inte det är fel att gå på hoppträning då och då.

Det viktigaste är väl dock följande (vid högre hinder)??
1. Man har BRA balans
2. Man vet vad man pysslar med
3. Hästen tycker det är roligt

Eller?!

Motionshoppning på småhinder, diken och stockar i skogen kan väl nästan vem som helst göra, men inte heller då är det bussigt o _dunsa_ ner på hästryggen...

~Minan

Oh, min förra pudding älskade att hoppa, det var då han mådde som bäst;) Han var ganska stor 145 och jag är 167. Hoppade 1.10m bana med honom för en engelsk hopptränare, det var en upplevelse. Kul som bara den faktist och tränaren var impad, han hade aldrig sett en Islänning hoppa sånna hinder, och med så bra hopptecknik:angel:

Jag har inte hoppat så mycket på islänningar, däremot hoppade jag under en tid rätt mycket med stora hästar.

De gånger jag har hoppat med islänningar har jag uppfattat det som positivt för tölten med hästar som varit väldigt passbundna.

Den klockrena fyrgångaren som jag också hoppat någon enstaka gång hade visserligen bätre teknik men jag kände inte att hoppningen varken gjorde till eller från för gångarterna, men denna häst var väldigt välriden i grund och botten.

60-70 kilo är ju inge vikt....:crazy:
Och en isis är oftast rätt grova och fyller ut benen.. jag är 174 cm lång och mina ben dinglar inte i backen utan mina hälar är i magen på en isis!:p

Sen har man INTE långa läder när man hoppar utan man kortar upp dom :smirk:

Jag är lång och väger inte hur lite som helst och hoppar min häst. Vi har byggt en trängbana som egentligen är till för shetlandsponnyerna, maxhöjden på hindrerna är 30 cm, och den banan hoppar jag och min islandshäst någon gång under sommaren. Det passar oss jätte bra. Jag tränar inte min häst i hoppning och kommer heller aldrig att göra det. Är hästen pigg och glad och bjuder på hindret så tror jag inte att ryttaren är ett problem.

Min häst borde ju vägra om han tycker att det är jobbigt! Min hoppteknik innebär ungefär; hålla fast i sadeln, styra mot hindret, släppa tyglarna, ställa sig upp i sadeln och blunda. Om min häst inte skulle vilja hoppa hade han inte heller gjort det. I paddocken hoppar han till exempel inte alls. Ute i trängen är han mer självgående, men i paddocken måste man driva och det glömmer jag eftersom jag konsentrerar mig på att hålla fast mig i sadeln.:o

Jag märker en klar skillnad i galoppen när vi har hoppat! Då är han mycket bättre!

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 213
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653
Senast: Mabuse
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 951
Senast: TinyWiny
·
Islandshäst Är det någon som har erfarenhet att tävla hoppning och/eller "vanlig" dressyr på islhäst? Alltså inte islandshästdressyr. Jag rider min...
Svar
4
· Visningar
1 808
Senast: Andalusier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka