Hoppning med islandshäst (sammanslagen tråd)

Sv: Hoppa ?

Jag säger inte att islänningar inte kan hoppa, för vi har fått en massa bevis i alla inlägg ovanför. Men islänningar är inte gjorda för att hoppa eftersom de är lågrektangulära, dvs de är längre än vad de är höga.
Ridponnier och hästar är rektangulära, de är lika höga som de är långa och därför ser man inte fullt lika många islänningar som hoppar. ^^

:D

Min har hoppat 1,45 dock över ett staket ifrån en jordhage till en mycket grön och saftig äng...;)

Sv: Re: Hoppa ?

Att man river med foten är nog störst chans på höga hinder på jätteliten häst om man är jättelång :p
Jag har hoppat ca 50 cm med min, men han kan mer :)
Har även ridit på turridning på ett ställe där många av hästarna hoppade en meter

Carla skrev:
Jag säger inte att islänningar inte kan hoppa, för vi har fått en massa bevis i alla inlägg ovanför. Men islänningar är inte gjorda för att hoppa eftersom de är lågrektangulära, dvs de är längre än vad de är höga.
Ridponnier och hästar är rektangulära, de är lika höga som de är långa och därför ser man inte fullt lika många islänningar som hoppar. ^^

:D

Kanske de islänningar du har sett är (låg)rektangulära men flera av mina 19 är det inte! Och det finns gott om kvadratiska = dvs lika långa som höga islänningar också! Det finns tom de som är högrektangulära, dvs högre än vad de är långa! Jag kan inte förstå varför ni drar alla islänningar över en kam!? Det är som att säga att alla halvblod är byggda på ett visst sätt och passar för hoppning, men ni vet att alla halvblod är inte bra på att hoppa!

En känd isländsk ryttare, en vuxen karl, hoppade över bil med en känd Kólkuoshingst i ett ridhus i Reykjavík! Det ni, en liten islänning i storlek C hoppar över en bil med en vuxen karl! Jag känner till några islänningar med honom i stammen som verkligen både kan och gillar att hoppa! Har själv ett par av dem!

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:

Min HÖGREKTANGULÄRA islandshäst hoppade i sin ungdom ut ur hagar med 150cm höga staket.
Han hoppade lätt 1m med mig på, och jag kan inte ens hoppa,

Nu så är han gammal, och vi har slutat med hoppning för länge sedan.
Det var det enda sättet att få slut på uthoppandet ur hagar.
Han hade en kompis också.
Den var efter Stiggur frá Alfholar och hoppade 120cm bland stora hästar och placerade sig till halvblodsägarnas förtret.
Det var INTE jag som red, jag kan ju inte hoppa.

Min pålla är knappast någon hopptalang, och jag är inte någon lättviktare, så ska vi hoppa håller vi oss på så där en 20-30 cm aldeles lagom för en matte som på "äldre dar" insett att hoppning är livsfarligt. Nu ska vi snart flytta till ett ställe med lite bättre med hinder och då ska vi återuppta löshoppningskariären, då blir det hoppa av, säkert uppemot 50-60 cm :bump:.

hoppar lite med Vala ibland...Mest lite stockar i skogen och så där.
Har hopptävlat en gång och kom då 2:a.

Ingen större bedrift då vi var 3 startande i den klassen. :D

Tänkte i och för sig börja träna ltie mer hoppning.

Mer för egen del...saknar ponny tiden ibland. :)

Bjartur og jeg var på vår første sprangtime for en uke siden! Han hoppet som bare dét! :bump:

Inte_Ung skrev:
Min HÖGREKTANGULÄRA islandshäst hoppade i sin ungdom ut ur hagar med 150cm höga staket.
Han hoppade lätt 1m med mig på, och jag kan inte ens hoppa,

Nu så är han gammal, och vi har slutat med hoppning för länge sedan.
Det var det enda sättet att få slut på uthoppandet ur hagar.
Han hade en kompis också.
Den var efter Stiggur frá Alfholar och hoppade 120cm bland stora hästar och placerade sig till halvblodsägarnas förtret.
Det var INTE jag som red, jag kan ju inte hoppa.

Jaha, du är som jag då! Jag har alltid varit mer lagd åt dressyr än hoppning. Trots detta lyckades jag med min älskade lille Silfur-Reynir på 132 i mankhöd och i djup sadel a la dressyrmodell (Nordica islandssadel med djupt säte) hoppa hinder på runt metern i skogen. Matte var klumpig och fastklistrad i den djupa sadeln med långa stigläder men Silvergubbens hoppteknik kompenserade även detta! Dessutom var han lite åt det lågrektangulära hållet, ävenom det inte var så uttalat. Men han hade en underbar hoppteknk! Gud vad jag saknar den hästen!

:bump: :bump: :bump:

Min pålla är otroligt duktig på att hoppa! Men jag däremot är väl inte lika begåvad :D Haha!
Har flyttat henne till ett stall nu där det riktiga bommar och hinderstöd, så nu skall det tränas ;)

/Niggi

--------------

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"

på den tiden jag red ponny( mycket länge sen).
så var det med en isis i c-ponny klassen.
Han var nog bland dom bästa hopphästarna i örebrotrakten då. snabb och smidig,
han hette kasper nylén.

själv hoppade jag 40 cm i torsdags med sälen.
han har bra hoppteknik men hans mage och mej på ryggen kommer nog att sätta stopp för vår hoppkarriär i dom högre klasserna.

Hoppar ni med era issisar ?

undrar i fall någon mer en jag hoppar då
och då med sin issis.
Själv hoppar jag ibland nån gång i veckan kanske.
Min häst är super pigg & älskar värligen att hoppa.
Hon är jättte duktig och svävar över 85 cm utan några
problem alls.
Har även hoppat några Clearrounder/maskeradhoppningar&Klubbmästerskap, alla utan problem :D
Då jag hoppar 60-70 cm på Hopptävling (:
så man ska inte underskaatta dom till hoppningen.
men nu till frågan .
Hoppar ni med era issläningar ?
isåfall vilken höjd, e den duktig på den och tycker det är kul ? skriv lite om din issis i fall den gillar att hoppa :D:D
ha dt bar pch lycka till med alal era hästar
/clara

Sv: Hoppar ni med era issisar ?

Nja, hoppar om det finns lite hinder i skogen, men pållen min tycker inte att hoppa över fjantiga pinnar på banan är nån höjdare. Tex när jag longerade och la upp en bom på ett par bildäck bara, så varje gång han kom dit saktade han av till skritt och gick fint över med frambenen, men när bakbenen skulle över bara såg man hur han med flit råkade släppa ner ena benet och oups så hade bommen rullat ner på marken [ vet att det var med flit eftersom han stog efteråt och såg riktigt finurlig ut, som om han var nöjd med vad han nyss hittat på :D ]
Men i skogen kan han gilla att hoppa, finns ett litet hinder på ca 60 cm ute i skogen som är rätt bra att skutta över...

Sv: Hoppar ni med era issisar ?

Jag hoppar ibland, båda mina islandshästar gillar det och är duktig. Har inte funderat på att tävla hoppning något pga det är inte mitt intresse riktigt. högsta ja hoppat med mina två isisar är typ ca 60-70 cm..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
278
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
261
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar

Hund, Katt, Andra Djur