Hoppning med islandshäst (sammanslagen tråd)

Sv: Hoppar ni med era issisar ?

roligt att höra :D berätta mer skriv tycker
det är jätte roligt att läsa.
den 3 januari ska jag hoppa
clearround 70 cm med issläningen min :d :banana:

Molvi skrev:
den 3 januari ska jag hoppa
clearround 70 cm med issläningen min :d :banana:

Vad roligt! Jag vill också tävla! Blev himla tävlingssugen när jag läste den här tråden och kikade på filmer från tävlingar. :love:

haha förstår det, så himla skoj!
men vrf inte ta hästen och
hoppa en litenm clearround på 50 cm
det skadar aldrig, och skoj är det oxå :P
haha :banana: :devil:

Tro mig, det hade jag gjort om det hade hållits några tävlingar häruppe!

haha okej,
här i kungsbacka hålls
det clearrounder varje helg i januari & februari 2006.
sedan kommer dom då då och
under året :D kanon :D

Jag hoppar med mina hästar ibland, dom tycker att det är jätte roligt. Gáski hoppas faktsikt rätt så bra , 60 cm kanske :). Men Snarfari fattar inte att han ska hoppa utan springer rakt igenom hindret , men han har kul iaf ;) Jag var med på en lagtävling i November och det var en massa roliga grenar tex fragglopp Tral och BANHOPPNING. Och jag och Gáski vann faktiskt :D, lagomt stolt NÄRÅ :P. Hindrerna var kanske 40 cm MAX, så det var inga jätte höjder direkt ;). Här är två bilder från tävlingen;

http://www.riddari.com/bilder0511/images/Hoppvinnare 3.jpg
http://www.riddari.com/bilder0511/images/Hoppvinnare 1.jpg

Sv: Hoppning med islandshäst (sammanslagen tråd)

Okej, fina bilder !
jag och molvi i seriehoppnigarna
med omhoppning har vi vunnit L: D två gånger :D

min isis är 130m i mkh o hoppar 1.05 med ryttare. han älskar att hoppa, nästan mer än vad han gillar gångartsridning;) han vägrar heller aldrig!!:D

Sv: Re: Hoppa ?

klottagirl skrev:
Du får driva hela tiden ända tills hon är över hindret!! testa med det! och extra mycket precis när hon ska till att hoppa!! :) de gjorde jag med min och nu hoppar han! :) 50 cm!

men asså de e inte bara att driva..
man ska alltid driva mot ett hinder men sen gäller det med att man håller ihop hästen så den inte blir för lång och framtung...
en häst som hoppar måste bära sig själv för att kunna hoppa... om man bara släpper tyglarna och driver så är man dödsdömd om man har en häst som inte är van att hoppa....

Till Edgar: när du rider mot hindret så se till att du har långt avstånd till hindret och att du håller ihop hästen som du gör i tölten fast du här kommer i trav eller galopp. den ska alltså vara mer på bakdelen. samtidigt driver du hästen framåt mot bettet så att den har ett sug framåt och suger mot hindret... du ska inte ge eftergift förän hästen hoppar av.. börja på små höjder och höj succesivt. annars brukar hästar alltid hoppa bättre på högre hinder.. löshoppa hästen me så du kan höja så att hästen lär sig att den ska hoppa.. inte alla som vet det... låt hästen slå i benen i bommen. det lär den sig bara av..

Sv: Hoppa ?

sambaengi skrev:
Kanske de islänningar du har sett är (låg)rektangulära men flera av mina 19 är det inte! Och det finns gott om kvadratiska = dvs lika långa som höga islänningar också! Det finns tom de som är högrektangulära, dvs högre än vad de är långa! Jag kan inte förstå varför ni drar alla islänningar över en kam!? Det är som att säga att alla halvblod är byggda på ett visst sätt och passar för hoppning, men ni vet att alla halvblod är inte bra på att hoppa!

En känd isländsk ryttare, en vuxen karl, hoppade över bil med en känd Kólkuoshingst i ett ridhus i Reykjavík! Det ni, en liten islänning i storlek C hoppar över en bil med en vuxen karl! Jag känner till några islänningar med honom i stammen som verkligen både kan och gillar att hoppa! Har själv ett par av dem!

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:

:bow: :bow: :bow:

hoppa å hoppa... skuttar lite i skogen.. min pålle har väldigt fin teknik när han löshoppar och kan hoppa ganska högt.. men tillsammans är vi inget höjdarekipage :p men det beror mest på mig, har inget vidare intresse för hoppning även om det är kul ibland. dessutom är jag nästan 1.80 lång och för att hoppa allt över 40 cm gör att jag måste ha "jockeystigläder" för att inte riva med fötterna:rofl: och då får jag dålig balans...

men jag har hört om en islänning som gick sm (ponny) i hoppning!!
så visst kan våra små pälsbollar! :D

*Hoppar 60- 70 med mina ;)

/ T :)

Senast jag och Svalur hoppade var väl runt 40-50cm högt hinder. Annars tycker han jättemycket om att hoppa över omkullblåsta träd, :) men vanliga hinder kanske inte tillhör hans favoriter.:mad:
Vi var med i en clear round på Glömsta Ryttarförenings vårfest i år,men tyvärr rev vi nästan alla hinder så det blev ingen rosett. :mad: :mad:

Kolla häär !

Rid BARA över cavaletti bommar och vänta tills hon har tekniken och inte snubblar och så .. sedan så leder du henne över ett hinder på 50 cm , asså du springer med yhenne tills hon hoppar det fiint .. sedan så hoppar du upp och ser ifall det går bättre då !! Ta det lungnt och öva MKT på cavaletti innan du börjar hoppa !!

/ Annelie med Mosi

SannaBoo skrev:
min isis är 130m i mkh o hoppar 1.05 med ryttare. han älskar att hoppa, nästan mer än vad han gillar gångartsridning;) han vägrar heller aldrig!!:D

OJ DÅ , det var högt :D!

Har du bildbevid :d, hehe.

klottagirl skrev:
Hoppar ni med era islänningar ? Isåfall .. hur högt ? :)

Min lilla foderhäst (5½ år, 135cm i mkh) löshoppar upp till 1.20. Men med mig på ryggen blir det inte mer än 80 fast hon säkert skulle kunne högre. Jag är så rädd att jag ska tappa balansen och "välta" henne... Jag är inte direkt någon hoppmännsika och är inte så bra på att hoppa. Med någon liten duktig ponnyryttare skulle hon säkert kunna gå långt i hoppningen! :)

Min häst hoppade 1,05 i höstas med en av mina vänner på ryggen.
Själv vågade jag bara hoppa 50 cm :o

Det är underbart att se henne hoppa hon verkar gilla det skarpt.
Hon började sin "karriär" i somras och första gångerna såg hon ut som värsta grodan nu ser hon ut som värsta grandprixhästen:D (lätt överdrift) trots sina snart 17 år på nacken.

Att börja med löshoppning för att få in lite teknik och "kulhetsfaktor" är inte fel.

C

jag har hoppat med min islänning lite grann :) fast i skogen över stockar och grenar hehe.. det tyckte hon faktiskt var roligt.. jag hade så dålig "hoppbalans" då så jag satt inte direkt vackert när vi landa på marken haha men kul var det ;)
nu vet jag inte riktigt.. när jag hoppat henne i paddocken av hemmagjorda hinder eller löshoppat henne så är det nästan som om hon inte får upp frambenen längre..hon RIVER eller brakar igenom "utan med flit"
antingen har hoppgnistan försvunnit (men jag har ju inte hoppat så mkt) eller så är hon bara dåligt musklad.. hästen e ju *harkel* väldigt framtung.. men det är så härligt på somrarna i skogarna ;)

den 12 februari hopptävling
på en ganska storklubb,
den enda som ska hoppa issis,
redan nervös !
satsa på 60 elr 70 vad säger ni ?
:angel: :D:banana:

Kul :), Hur högt hoppar din häst då ?

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
277
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
261
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka