Hoppning med islandshäst (sammanslagen tråd)

Sv: Hoppar ni med era issisar ?

hehe okej, men det roligaste
är faktiskt att hoppa ute i skogen.
har fixat en liten bana eller bana och bana
men det är ju 6-7 hinder 60 cm som är UR kul att skutta över med pollen (:
men innan jag fick min issis, hade jag en foderhäst
av rasen connemara som jag tävlade i hoppning och har fastat för det.. därför glad över att min nya kompis tycker det är skit skoj.
men det är inte bara hoppning som gäller. det är på skoj i första hand komer dressyren mohaha :devil: :rofl:

Jag hoppar min ibland.
Första gången vi hoppade så gjorde vi en kullerbytta så jag bröt nyckelbenet.
Blev då lite rädd för å hoppa han men har nu gjort det igen, och det gick super.
Han är 6år och tröttnar fort på det man håller på med, så man måste överraska han hela tiden.
Men nu sist så gick det super och han är verkligen duktig på det, när han tycker det är kul..

Sist hoppade vi 50cm, en stor bedrift för en 6åring som i somras slog kulerbytta tycker jag :)

hehe okej (: , jo det låter väldigt bra ,
kul när dom är duktiga och tycker det är skoj oxå =D
lycka till i fortsättning med 6 åringen :)
clara

Lycka till kan behövas, men inte för hans skull :P
snarare för min, och min otrolig fantasis skull, haha.
det gäller ju att komma på nya saker att göra under ridpasset, så när vi hoppar så är det lite svårt att komma på nåt nytt roligt under ridpasset liksom.
men till våren ska det bli hoppa av, då ska han få lära sig att flyga :love:

Okej :D , hoppa av ? :confused: flyga ? nu hängerjag inte med :p haah

haha nu är jag med igen :P.
men tölt/gallop/trav hoppar du ?

Jag hoppar med mina busar.
Den ena har tävlat clear round med 16 fel... Men han har kul iaf. Man kan se det på att finns det inga hinder i en paddock rör han sig inte ur fläcken... Finns det hinder är han riktigt på G. Den andre har jag hoppat med i skogen. Men på bana river han med flit...

Molvi skrev:
Jorå eller med min gamla pöjk hoppade jag, faktist för en engelst känd hopptränare en gång :p Han kunde hoppa hur högt som hällst, haha han tappa hakan, då jag sa att det var en isis xD

Blev sur på mamma då vi skulle sälja vår stora hopphäst, eftersom jag var på den tiden en riktig hoppfanatiker... men somsagt då vi köpte han så märkte jag att han var minst lika bra han.....

vilken jävla teknik han hade, precis som en stor hopp häst... Han älskade att hoppa, och hoppade över 1.10 och då var han ändå inte hopptränad:angel:
Underskattade islandshästar innan faktist då det gällde hoppning, men efter han så :love: No way att jag underskattar dom!!

Senast ändrad av en moderator:

Okej gud va roligt :)

110 det var högt det !! :D
hoppar du fortfarande med honom ?
Molvi vågar jag inte gå högre med kanske 1 meter
någon dag för 95 tar hon utan problem och river aldrig eller iaf sällan.. menhon får anstränga sig mycket känns mycket roliagre
och härligare när dom bara sväavara över som hon gör på 70 cm tillexempel :D

Hoppadde mitt isis sto 105cm ida, den ni :smirk: fast grejjen är att hästen egentligen har noll hoppteknik, kan inte taxera utan överdrivet mkt hjälp av ryttare, men hon HOPPAR alltid, har aldriig vägrat:) Så de är bara att tuta o köra, tur att hon är lydig o lätt att korta steget på :angel:

Hoppade mycket för, men det berodde mest på att jag ville ha en hopp-ponny men fick en islandshäst. Vad göra, hoppa på så klart! Hästen hade enorm kapasitet, hinderklok, kom aldrig fel, vägrade aldrig, en riktig gummiboll. Problemet var att hon inte bara hoppade hinder utan även staket... En elitponnyryttare hemma i byn provade henne och gillade henne starkt. Men hon var både folkilsken och konvalecent titt som tätt, så nån hoppkarriär blev det aldrig. Men 110 cm uppsutten var inge problem. Löshoppade lätt på 130cm. Har man en sådan häst så är ju självfötroendet på topp. Numera håller jag mig till löshoppning eller så får brossans flickvän hoppa hästarna nån gång ibland. Men talangen varierar, men så är det ju inom alla raser. Men jag är övertygad om att det är väldigt nyttigt för hästarna, både fysiskt och psykiskt.

Moniq (som brukade hänga här på sidan förr) hade urhäftiga hoppbilder från 1960-70 talet. Sök bland de äldre trådarna!

Okej, va roligt =D
min häst är en sådan som aldrig skulle vägra
på clearrounder där även ridskolehästar får vara med så är dte så himla många ridskole hästar som vägara på de vanbliga triska hindrerna och dom går endå där dag ut och dag in . när molv i kommer in hoppar hon allt som kommer i henns väg.. :D haha
och vi har inte ens speciellt mycket hinder hemme 8 svarta tunnot i olika höjder kanon bra men endas röd/vita & svart/vita bommar så jag är en stolt Matte :D
haha

Molvi skrev:
Hoppar ni med era issläningar ?
isåfall vilken höjd, e den duktig på den och tycker det är kul ? skriv lite om din issis i fall den gillar att hoppa :D:D
/clara

Jag har ett 15-årigt sto men hon diggar inte precis att hoppa!! I skogen är det väl rättså kul men man får verkligen rama in henne för att hon inte ska smita förbi ;)
Själv älskar jag att hoppa och skulle göra det mycket oftare om jag kunde men men får ju välja :cry: Tölt eller hoppning? :D Med min "lilla" Mánadis får det väl bli lite mer skutt antar jag
När Jag red "vanlig" häst på ridskola eller på läger så hoppade jag väl 80 eller nått sånt och sen har jag ju hoppat in en fjordning som stod uppstallad hos oss också en gång. men han va ju så klumig så vi gjorde en fin lite kullerbytta ;) Höll på att få honom över mig men det klarade sig :angel:

/Jenny

HJag har nite så bra mark att hoppa på, men jag och en kompis byggde upp lite hinder i skogen^^.. Mitt sto är alltid livrädd för hindrena första gångerna, men när man väl har fått över henne (oftast kan det ta upp till ca 10-15 min :crazy: ) så tycker hon att det är jättekul!. Då brukar det bli så att det är hon som far i väg i en jäkla fart och hoppar med mig, och jag har ingebn kontroll över huvudtaget :)..haha..har inte mätt hindrena, men det högsta vi har hoppat är nog runt 1 meter kanske..:rofl:

Jag hoppar lite då och då, för omväxlings skull. Har tävlat också, nu 2006 är det sista året som ponnyryttare så jag ska passa på att hopptävla medan vi får rida som C-ponny. Sedan blir vi hästekipage och då ligger lägsta hinderhöjden plötsligt på 80 cm och det är FÖR högt för att han ska tycka det är roligt att dra runt på med en kluns som jag på ryggen. ;) Han har hoppat 105 cm löshoppning och ju mer han´hoppat desto bättre teknik har han fått. I början var han hopplös, sprang igenom hindret och hoppade helikoptersprång.

2004008.jpg

Ofsi med sin gamla skötare, 60 cm

hoppar låga hinder ibland för nöjse skull...haha min häst har inte riktigt bakbenstaktiken...:smirk: så det blir ju runt 30 cm...:D

//loddie :cool:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
277
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
261
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka