Hopphingst med/nedärver riktigt god gång?

Fenestra

Trådstartare
Ja vilka hopphingstar har vi med god gång? Som likväl kan lämna dressyravkommor som kan hävda sig?
Han ska alltså fylla följande kriterier:
1. Hög ridbarhet
2. Riktigt god gång och eller nedärver god gång. (tänker då bla på QE)
3. Han skall vara tillgänglig på TAI
4. Vara av god typ, gärna förädla lite.
5. Han ska ha förutsättningar att lyckas riktigt väl i sporten/eller har lyckats väl.Alternativt lämnat riktigt goda sporthästar.

Jag vet bla att Aerline H har god gång och nedärver detta samt sägs lämna avkommor med god ridbarhet. Vet dock inte hur "lätt" och "vältypad" han är?
Så gott folk, har vi ngr hopphingstar som uppfyller detta?
Eller måste jag välja bort något av kriterierna? Hmmm... låter ju som "drömhingsten" så han kanske inte finns:o

Sv: Hopphingst med/nedärver riktigt god gång?

Min favorit passar in på det mesta du vill ha. Av mina sju avkommor efter honom har bara en blivit lite grövre. Men där är det helt klart att det är mammas morfar som slagit igenom. Nu är de ju inte så gamla ännu men hög ridbarhet har de som har åldern inne. På treårs så har de varit mellan klass II - diplom. II:an var helt fel att visa men ägaren till honom är en sådan som bara måste. Han var vid visningstillfället inne i en växtperiod och var väldigt framtung. Dommarna tyckte ha gjorde ett enastående hoppprov "utifrån sina för dagen fysiska förutsättningar". Gången har de fått oavsett stoet hitills. Exteriört så är det bara en som inte fått hans halsansättning och resning. Men detta fölet har istället helt klart fått mammas något låga halsansättning och resningen verkar komma i takt med att han växer. Han är knappt sex månader gammal. Hingsten för den som inte känner till mig är Lambourgini.

Såg 2 e Emmerton på årgångschampionaten i år. Sen flera e QE då.

Lambourgini är riktigt fin och de jag sett på din sida har sett mkt trevliga ut. Nu har jag ju inte sett vare sig honom eller dem live men man får ju ett hum iaf. Vet du om det går att få tag påfilm på honom?

Spännande! Han står på spermaimport va? Vad är det för sto som du använt honom till?

Ja Emmerton har också lämnat en del med god gång ja! Vet du om han finns tillgänglig här i sverige?

Lutar åt Heartbeat:d åt henne nästa år

Jag tänker direkt på QE när jag läser din tråd.
Men vill även säga att Camaro M lämnar mkt goda gångarter på sina avkommor.

Lambourgini är riktigt fin och de jag sett på din sida har sett mkt trevliga ut. Nu har jag ju inte sett vare sig honom eller dem live men man får ju ett hum iaf. Vet du om det går att få tag påfilm på honom?

Jag känner inte till någon video på nätet. Men jag vet att man gärna visar upp honom på plats så det skulle inte förvåna mig om det fanns någon att låna. Men du kan ju kontakta ägaren och höra.

Emmerton stod inte med i årets katalog såg jag nu. Så jag vet inte om han finns tillgänglig.

Cornet Obolensky. (lagom svindyr, men ändå)

Utan tvekan Cartier :love: är gångartsnörd (dessutom en riktigt kräsen sådan) men är VÄÄÄLDIGT sugen på att ta honom till mitt dressyrsto. Han är av modern typ och har lätta luftiga rörliga gångarter och vilken utstrålning....Dessutom riktigt bra hoppstam efter vad jag förstått på mina mer hoppinriktade bekanta!

:idea::idea:
OM ni låter bli att lägga in länkar till hingstarna så får inläggen vara kvar i tråden....

så han har även god gång? Vet att sonen fick bra poäng på sin gång som treåring men visste inte om det var fadern eller modern som låg bakom där?

Varför inte gå på dressyrhingst med bra hopp???
Briar fick ju t.ex. 9-9 i hoppning på bruksprovet, och vad jag förstått så var det lite dragkamp om honom efter provet, båda ryttarna ville ha honom, och Jan vann. Briar hade faktiskt i mina ögon bättre hoppresultat än dresyrresultat på bruksprovet... :)
Har uppenbarligen lämnat bra avkommor oxå!

Han är väl inte så känd för att lämna ädelt

Om nu Masse kör med sin favvo, så gör jag likadant. :D
Nobel; vinst i 1.50 hoppning, placeringar i svår dressyr, otroligt trevligt temperament, lämnar högresta moderna avkommor med bra typ och står på TAI. Mycket bra stolinje från Holland.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag blir mer och mer säker på att jag vill ta upp hästeriet igen. Jag sålde min häst 2010 och har sedan dess mer eller mindre varit helt...
2
Svar
30
· Visningar
3 828
Senast: Sporthorse
·
Avel Inspirerad av tråden om de nya ELIT hingstarna i Trakehner Verband började jag fundera på när det kan vara dags för ASVH att utnämna en...
Svar
1
· Visningar
2 044
Senast: sona
·
S
Avel Nu sällar jag mig till skaran som ber om hingsttips. Jag skulle vilja ha synpunkter och tips på hopphingst åt mitt ena halvblodssto...
2
Svar
38
· Visningar
3 098
Senast: furioso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter