Hopphingst med/nedärver riktigt god gång?

Sv: Hopphingst med/nedärver riktigt god gång?

Lite så där tck vara Fenomen, hans pappa For Feeling skulle kanske också till viss del passa som hopphingst med gång. Fenomen har bra gång och mycket hopp, men jag vet inte hur mycket som kommer från hans mamma.
Tror att FF kan finns kvar på fryst eller på import.

var det där riktat till mig? isfall fattade jag absolut ingeting haha :angel:

Sorry skulle varit lite av knapplån. Men det var ju som tog upp "fenomenet":o

självklart drog jag upp honom då jag blev förälskad i honom när jag såg honom. vilken snygging :love: men sedan fattade jag ingenting när du skrev det där, men å andra sidan så är jag ju inte helt med heller :)

Jag letade efter en hingst med de kriterier du har, valde mellan Aerline H och Camaro M. Båda hingstarna matchade stoet väldigt bra men Aerline H något bättre, därför föll valet på honom. Står idag med en 7 månaders hingstunge efter Aerline som jag är väldigt nöjd med. Ser ut att bli en alldeles "lagom" modell.

Jag har varit i kontakt med 4 Aerline H hästar som jag kan säga så här på rak arm och tycker alla har varit trevliga, inte minst i typen.

Corlensky G har gång. Hur han nedärver den och sin o(ridbarhet) utvisar väl framtiden.

Han kommer med största sannolikhet inte tillbaka till sverige, det var vad jag fick veta när jag talade med hans ägare i helgen.
Sen fick jag även veta sanningen kring bruksprovet och hans "betéende" där... Så jag skulle gärna se honom igen innan jag uttalar mig kring hur hans ridbarhet är.. Men ett stort hjärta tycks han verkligen ha:O)

Men jag håller med dig om att han har både hopp och gång men som sagt knappast i sverige säsongen 2008. Men kanske de hittar en mkt värdig ersättare?

Spännande! Har du möjligtvis något foto på underverket? Vad har han för möderne?

Jag har tyvärr inga bra bilder alls, förutom en när han är precis nyfödd.

Stoet är efter Elmshorn - Krocket - Harras och har en helbror som tävlar svår hoppning. :idea:

Han kommer med största sannolikhet inte tillbaka till sverige, det var vad jag fick veta när jag talade med hans ägare i helgen.

Vet du när han flyttade utomlands? Det är nämligen inte alls längesedan som han stod här i Halland... Undrar varför han flyttas runt på det viset?

Sen fick jag även veta sanningen kring bruksprovet och hans "betéende" där... Så jag skulle gärna se honom igen innan jag uttalar mig kring hur hans ridbarhet är.. Men ett stort hjärta tycks han verkligen ha:O)

Det har ju vandrat "en massa" sanningar om just det ämnet.
Vilket som är den allra sannaste lär ju aldrig komma fram :crazy: - det är lite som när "f*n tolkar bibeln" tyvärr.

Men spännande ska det iallfall bli att få se hans avkommor om några år - och se vad dom kan prestera!

Ingen aning faktiskt, jag frågade nämligen om hans framtid och om hans lillebror.. Men inte när han for iväg..

Ja ägaren borde ju veta sanningen och jag utgår ifrån att de talar sanning:O)

Vad jag menar är ju detta faktum att sanningen ser väldigt olika ut, beroende på med vems "ögon o öron" som sett och hört...

Sanningen kan vara väldigt olika för många personer, utan att för den delan vara en ren lögn...

Jo det är sant.. info brukar ju också ändra sig lite för varje steg det färdas när det är muntligt..

Haha...vill man ha sanningen om en hingst är inte ägarna bästa källan direkt. Så mycket har mina hingstägarerfarenheter lärt mig...
Det ligger ju inte direkt i deras intresse att " sänka " hingsten utan snarare höja o försköna den.
Senast i arabtråden skriver en tjej lyckligt att hon ska ta en hingst som hade gått ett par 16 mila enligt ägaren...den de erfarna inom distans visste att han aldrig gått 160 km utan ett par 120km.

För att återvända till tråden :angel: så är Escudo I en hingst som både lämnar god gång, typförbättrar och har/ger mkt bra hopp. finns då tyvärr bara på fryst men ska ha väldigt bra fryst sperma (muntl info fr Celles egen veterinär) om det är ngn tröst... :smirk:

Det är en mkt fin hingst! Fryst kan jag ju använda till vårt sto när hon har fått ett föl.
Han är väl far till "vår" Etrusco?

Det stämmer. Även Ludger Beerbaum har ett stjärnskott som heter Enorm (är enormt bra... :D ) som är e Escudo I - Calypso II (vacker som en dag och hoppar kanon, har sett honom på ett par WC hoppningar på TV)

Elmshorn, Aerline H och Camaro M har jag sett många avkommer med riktigt fin gångarter.

Jag kom och tänka på en hingst som inte verkat så mycket- Saigon. Han har en mycket god typ och rör sig mycket lätt och luftigt. Nu vet jag inte hur han hoppar men stammen bakt har lämnat mycket fina hästar. Jag hopptränade förr med en tjej som hade hans halvbror (e Krocket), den var stooor, ca 178 cm och den hoppade mycket bra och var stensäker på hinder. Med Kaliber-Ceylon på fädernet och sen Swift på mödernet borde avkommorna kunna hoppa likväl som röra sig vackert. Hade ju varit kul med en svensk produkt också!

Det hade varit kul om han även hoppade bra! Hans ryttare är en av mina absoluta favoriter så det hade varit än roligare:O)

Kom på en annan att en annan avkomma till Swing (Saigons mamma) e: Kaliber har gått final i breeders i hoppning, Kajal heter den. Tror att den har startat 1.40 men är inte helt säker. Swick e Krocket har i alla fall startat 1.45 troligen 1.50 också-men är inte heller helt säker.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag blir mer och mer säker på att jag vill ta upp hästeriet igen. Jag sålde min häst 2010 och har sedan dess mer eller mindre varit helt...
2
Svar
30
· Visningar
3 828
Senast: Sporthorse
·
Avel Inspirerad av tråden om de nya ELIT hingstarna i Trakehner Verband började jag fundera på när det kan vara dags för ASVH att utnämna en...
Svar
1
· Visningar
2 044
Senast: sona
·
S
Avel Nu sällar jag mig till skaran som ber om hingsttips. Jag skulle vilja ha synpunkter och tips på hopphingst åt mitt ena halvblodssto...
2
Svar
38
· Visningar
3 098
Senast: furioso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter