hopphästar

Inte så bra med det här med stora hästar..rider mest islandhästar. Men min fråga är: vilket är bäst? En snabb häst som kan ta snäva svängar men inte hoppa så högt eler en häst som kan hoppa enormt stort men som inte är så snabb?:confused:

Kul att veta :d

//loddie

Sv: hopphästar

Jag skulle lätt ta det andra alternativet..!
Det är lättare att träna på smidigheten än att lära hästen hoppa högre...

Jag skulle lätt ta speedhästen jag. :D

Jag vill inte hoppa sådär jättehöga hinder ändå, så jag skulle klara mej fint med en liten tuff speedhäst.

Haha, så funderar jag vad jag gör med hästen som varken vill hoppa högt eller springa fort. Fast, han är ju finaste i världen. :love:

Precis som "Docka" så skulle jag ta den hästen som hoppar höga hinder. Jag rider just nu tvärt om (smidighäst som inte hoppar allt för högt, just nu 1,15m, men snabb som bara den!) och det är svårt att höjdträna och tar lång tid! något som måste finnas i hästen oxå (viljan). Jag är för fullblodstypen på häst och de är oftast väldigt smidiga och snabba! men det är inte vad jag tittar efter utan teknik, höjd och utvecklingsbarhet (t.ex. inom omhoppning)! :rofl:

Den som hoppar högt :smirk: man kan lättare träna smidigheten

håller dmed de flesta. Den som hoppar högt. Det är inte så lätt att få tag på hästar som hoppar säkert på höga höjder det är därför dom ofta kostar. och precis som dom säger. Smidigheten går att träna. En häst om är begränsad i höjd kan man inte komma så mkt högre på. Men självklart finns det undantag.

Det beror på vilka klasser jag vill rida, ska man hoppa lättklasser är det ju viktigare att den är snabb och smidig eftersom det inte är så högt, skall man däremot hoppa högt har man ju ingen nytta av en speedhäst om den inte tar sig över...
Helst skulle jag ju vilja ha en häst som hade båda dessa egenskaper...

Finns väl bara ett svar på det.

Ska man hoppa högt, höga klasser så tar man den hästn som hoppar högt.

Vill man tävla enklare och lägre klasser tar man speed hästen.

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 169
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 930
Senast: Sesca
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 854
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
346
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka