Hoppenhof´s Benjy - Ridponnyhingst

Sv: Hoppenhof´s Benjy - Ridponnyhingst

Jag anser att en negativ åsikt är lika mycket värd att nämna som en positiv. Varför ska man bara få rosa en hingst o inte kritisera?
Av dem Bo-Gi avkommor jag sett så tycker jag han typat dem väl.
Däremot är jag inte imponerad av deras ridbarhet...

Däremot har jag blivit imponerad av ridbarheten på de Gerswin avkommor jag sett.
Även Power Boy verkar lämna hög ridbarhet där avkommorna bara tuffar på. Även han typar dem mycket även om de är av en omodern typ.
Jag har samma erfarenhet som du, har haft både Power Boy och Bogi avkommor till försäljning. Power Boyarna hatr som du säger tuffat på, gjort vad dom ska, haft ett toppentemprament lämpliga för barn, och hela tiden utvecklats till det bättre trots sin gammaldags typ. Bogi avkommorna har varit himla snygga att se på, men däremot har tempramentet varit lite si sådär, och mina ungars åsikt har varit att dom behöver så himla mkt ridning, dom tuffar inte på som Power Boyarna. Så min åsikt är nog: hellre en omodern ponny med bra ridbarhet, än en supersnygg ponny som ryttarna inte orkar med. Skulle vara kul att höra andras erfarenheter av avkommor av hingstarna som vi snackat om här. /Madde

Kul att någon höll med.
Jag har ett sto e Power Boy här hemma som är 3 år. Tror att ve msom helst skulle kunna rida henne. allt har varit så lätt med henne hela tiden. Hon ska visas på Vätö o jag förväntar mig inga toppbetyg annat än på hoppningen. Rör sig trevligt dock. Men är lite omodern i typen. MEN vilket lysande temperament.
Har även 2 Vita Nova´s Hanassie avkommor 1 o 2 år.
2åringen är jättetrevlig o har jättelätt att lära sig saker. Medans 1 åringen är betydligt hetare i sitt temperament.
Mer bestämd skulle jag vilja säga o har varit hingstnypig sen start. Han kommer nog kräva lite mer än den andre.
Men även han lättlärd. Ska tillägga att jag tror att hans temp kommer från mammas pappa Paddock Camargue. Mamma är likadan. Lättriden, lätt att ha att göra med men vill hon gå ifrån en när man leder henn så går hon bara.
Detta sker tack o lov inte ofta numer, men hon är en bestämd dam, dock snäll.

Har du varit och tittat på Hoppenhof´s Benjy? Hur såg han ut? Vad hade han för möderne? Har han visats i Holland? mm. Berätta allt du fick reda på.
Tacksam för svar.
Mia.

Hopenhof stuteriet är ett mycket kännt NF stuteri.
Flera stora NF stuterier i Holland bedriver också ridponnyavel och då i den Holländska ridponnyföreningen NRPS - ridponnyer med minst 12,5% arabinslag.

Hopenhof har förutom ca fjorton godkända NF hingstar två "arabridponnyhingstar i avel - och då förstås med NF blod i.

Så dennaär Benji som är född på NF stuteri som avlar nf ridponnyer är det väl mer än troligt att det är renrasig NF sto eller NF korsning på mödernet.

I Sverige så "anses" det väl mindre passande - därav är troligtvis mödernet utelämnat.

Men det är direkt okonnighet, Holländska NF är supersportponnyer med int. konkurrenskraft i alla dicipliner och ser "ridponnylika" ut.

Det måste vara hedrande för Boginov- bogisonen att vara utvald att bli fadershingst på detta starkt prestationstänkande Hopenhof stuteriet.

Vilket ger en reflektion att tänka på för de som fortfarande orkar misstala Veronas Bogi som börjar närma sig Europas "top five" för ridponnyhingstar.

HEG

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 860
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka