Hoppenhof´s Benjy - Ridponnyhingst

Boop

Trådstartare
Är det någon som vet något om Hoppenhof´s Benjy?
På ägarens sida står det att han är född 2005 e.Orchard Boginov, men inget om mödernet.
Farfar Veronas Bo-Gi är ju en intressant hingst (och det måste man ju säga om Orchard Boginov också) men jag använder helst unga hingstar och den här Benjy ser åtminstånde bra ut från sidan på ägarens hemsida.

Sv: Hoppenhof´s Benjy - Ridponnyhingst

Är han godkänd i nån förening?
Jag hittar inte det någonstans. Nån som vet?
För övrigt tycker jag att Veronas Bogi är en klart överskattad hingst, visserligen har han haft en del vackra avkommor, men en hingst som själv inte är ridbar, och vars avkommor har dålig ridbarhet och är svårsålda är väl ingen höjdare?

Jag hittar inte heller några uppgifter om att han ska vara godkännd. När man googlar på namnet kommer ägarens sida upp samt lite tävlingsresultat i hoppning.

För övrigt tycker jag att Veronas Bogi är en klart överskattad hingst, visserligen har han haft en del vackra avkommor, men en hingst som själv inte är ridbar, och vars avkommor har dålig ridbarhet och är svårsålda är väl ingen höjdare?

Nu vet jag inte hur pass väl detta stämmer eftersom texten går att finna på hingstägarens hemsida, men helt oridbara avkommor har han ju inte.
"Bo-Gi toppar statestiken av faders hingstar på ungponnyfinalerna
13 avkommor i ungponnyfinalerna i Falkenberg 2008 i både dressyr och hoppning.Hälften placerade i toppen!"

Jag kan till viss del hålla med om att Bo-Gi är något överskattad. Personligen är jag intresserad av blodet, men strävar efter att använda så unga hingstar som möjligt (under förutsättning att det är bra, lovande hingstar, såklart) och Bo-Gi har ju både söner och sönsöner som för mig är mycket intressantare som individer.

Jag tycker att Bo-Gi har en mycket tilltalande typ, så på ett ungt sto med sämre typ och bra ridbarhet kan han vara ett bra alternativ.

Nu vet jag inte hur pass väl detta stämmer eftersom texten går att finna på hingstägarens hemsida, men helt oridbara avkommor har han ju inte.
"Bo-Gi toppar statestiken av faders hingstar på ungponnyfinalerna
13 avkommor i ungponnyfinalerna i Falkenberg 2008 i både dressyr och hoppning.Hälften placerade i toppen!"

Jag kan till viss del hålla med om att Bo-Gi är något överskattad. Personligen är jag intresserad av blodet, men strävar efter att använda så unga hingstar som möjligt (under förutsättning att det är bra, lovande hingstar, såklart) och Bo-Gi har ju både söner och sönsöner som för mig är mycket intressantare som individer.

Jag tycker att Bo-Gi har en mycket tilltalande typ, så på ett ungt sto med sämre typ och bra ridbarhet kan han vara ett bra alternativ.
Alla hingstägares hemsidor bör man ta med en nypa salt! Vad gäller ovan nämnda hingst och andra hingstar i samma ägo har jag hittat flera fel på hemsidan, så som sagt, allt bör tas med en nypa salt.

På ett annat forum läste jag att det kommer en hingst e.Orchard Boginov till Linköpingstrakten nu i april. Någon som har koll på vem det är?

På ett annat forum läste jag att det kommer en hingst e.Orchard Boginov till Linköpingstrakten nu i april. Någon som har koll på vem det är?

Svarar mig själv...
Den ska tydligen kastreras. Är inköpt för tävling.

Hej!
Du kan ta kontakt med avelsföreningen i Holland. Alla Orchard Boginovs avkommor är uppförda på hans språngrulla med namn, ägare och uppfödare.
Boginov e Veronas Bo-Gi, är en enormt populär avelshingst i Holland och Tyskland. Boginov tävlar framgångsrikt i eliten och går nu även internationell dressyr. Han spås en lysande framtid och kommer säkerligen snart ses i Holländska landslaget.

Är det någon som vet något om Hoppenhof´s Benjy?
På ägarens sida står det att han är född 2005 e.Orchard Boginov, men inget om mödernet.
Farfar Veronas Bo-Gi är ju en intressant hingst (och det måste man ju säga om Orchard Boginov också) men jag använder helst unga hingstar och den här Benjy ser åtminstånde bra ut från sidan på ägarens hemsida.

Hej!
Du kan ta kontakt med avelsföreningen i Holland. Alla Orchard Boginovs avkommor är uppförda på hans språngrulla med namn, ägare och uppfödare.
Boginov e Veronas Bo-Gi, är en enormt populär avelshingst i Holland och Tyskland. Boginov tävlar framgångsrikt i eliten och går nu även internationell dressyr. Han spås en lysande framtid och kommer säkerligen snart ses i Holländska landslaget.
Det vore kanske klädsamt att Stuteri K2 talar om att det är det stuteriet som äger Veronas BoGi, alltså fadern till Orchard Boginov som får så god reklam i inlägget ovan. (rätt ska vara rätt, även när det gäller avelshingstar och dess ägare). :laugh::laugh:

Inatt läste jag ett mycket längre inlägg från StuteriK2 där all info om ägaruppgifter och annat fanns med, så troligen fick det inte stå kvar.

Hur kan man göra ett sådant "kvalificerat skitsnack" -inlägg?
Verona´s Bo Gi´s avkommor är väl kända för sin höga ridbarhet och det är stor efterfrågan på dessa. Jag har själv ingen, men vet flera som är mkt trevliga. Jag antar att du som skriver detta har eget intresse av att smutskasta en hingst av bästa kaliber, du kanske själv är hingstägare??

Hur kan man göra ett sådant "kvalificerat skitsnack" -inlägg?
Verona´s Bo Gi´s avkommor är väl kända för sin höga ridbarhet och det är stor efterfrågan på dessa. Jag har själv ingen, men vet flera som är mkt trevliga. Jag antar att du som skriver detta har eget intresse av att smutskasta en hingst av bästa kaliber, du kanske själv är hingstägare??
Det är som vanligt ;) när en viss hingst diskuteras dyker det upp en massa nya nick som framhåller hur fantastisk den är ;););)
Nåväl, detta är ett fritt forum(inom vissa gränser) och tycker någon att en hingst ger avkommor med dålig ridbarhet så måste man få uttrycka den åsikten likaväl som man tycker att en hingst ger fantastiska avkommor, eller hur? Jag har sett flera Bogi avkommor på utställning som varit väldigt vackra, men dom 2 avkommor som en bekant (tysk beridarutbildning)haft till utbildning och försäljning var inte så mkt att hurra för, så den hingsten liksom alla andra ger säkert ömsom vin och ömsom vatten.
Vad jag har förstått som hade sonen Orchard Boginov endast 7 på lynne på holländskt bruksprov så det ger en funderare.

Det är som vanligt ;) när en viss hingst diskuteras dyker det upp en massa nya nick som framhåller hur fantastisk den är ;););)
Nåväl, detta är ett fritt forum(inom vissa gränser) och tycker någon att en hingst ger avkommor med dålig ridbarhet så måste man få uttrycka den åsikten likaväl som man tycker att en hingst ger fantastiska avkommor, eller hur? Jag har sett flera Bogi avkommor på utställning som varit väldigt vackra, men dom 2 avkommor som en bekant (tysk beridarutbildning)haft till utbildning och försäljning var inte så mkt att hurra för, så den hingsten liksom alla andra ger säkert ömsom vin och ömsom vatten.
Vad jag har förstått som hade sonen Orchard Boginov endast 7 på lynne på holländskt bruksprov så det ger en funderare.
Det är självklart så att alla avkommor efter en viss hingst inte är toppindivider, stoet ska passa till hingsten osv. Jag tycker bara att "kioskansvarigs" inlägg var väl magstarkt. Vad Orchard Boginov(har en e.Boginov) hade på på sitt bruksprov vet jag inte men jag "träffade" honom i Holland på årets hingstpremiering och han var urtrevlig, barnen Fokker var inne i boxen o borstade, sadlade mm själva, och han gjorde en fantastisk riduppvisning. I mitt tycke finns det många, i Sverige verkande, avelshingstar som håller hög kvalite, DGR Metall, BoGi, S.Diablo, Elegant, Hanassi, m fl. smaken är som baken.., det är bara att välja. Håll skitsnack för er själva!!

Vad Orchard Boginov(har en e.Boginov) hade på på sitt bruksprov vet jag inte men jag "träffade" honom i Holland på årets hingstpremiering och han var urtrevlig, barnen Fokker var inne i boxen o borstade, sadlade mm själva, och han gjorde en fantastisk riduppvisning.

Själv tycker jag nog att det är lite oansvarigt av föräldrarna att låta ett litet barn hantera en hingst på en hingstpremiering, och det är väl så att det inte ens är tillåtet i Sverige. Mina barn är i allafall värdefullare än att jag vill utsätta dom för något sådant ;)

KL

Ingen som har något att säga om Hoppenhof´s Benjy?

KL

Ingen som har något att säga om Hoppenhof´s Benjy?
Enligt vad jag hört kommer han att ha licens i RSF, och jag kommer att åka och kolla på honom till helgen, så sen kan du få min uppfattning, är lite intresserad av vad han har för möderne.

Kanon! Jag vill gärna höra vad du tycker när du tittat på honom. Gärna bilder också...:D
Just mödernet är jag också nyfiken på. Fanns ingen info alls om det på hemsidan.:mad:

Det spelar inte mig någon roll var hingsten har licens. Jag vill föda upp kapabla tävlingsponnyer. Vilken eventuell rasförening de tillhör är ointressant.

Jag anser att en negativ åsikt är lika mycket värd att nämna som en positiv. Varför ska man bara få rosa en hingst o inte kritisera?
Av dem Bo-Gi avkommor jag sett så tycker jag han typat dem väl.
Däremot är jag inte imponerad av deras ridbarhet...

Däremot har jag blivit imponerad av ridbarheten på de Gerswin avkommor jag sett.
Även Power Boy verkar lämna hög ridbarhet där avkommorna bara tuffar på. Även han typar dem mycket även om de är av en omodern typ.

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 860
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka