hoppdagar?

Sv: hoppdagar?

Jag hoppar 1 dag i veckan (högre hinder), bommar, småhinder (max 50-60 cm) som kontrollövning, lösgörande arbete använder jag minst 1 dag i veckan också, men det räknar jag som markarbete.

What? Vadå all hoppning sliter på hästen?
Hoppning är naturligt för hästar ...

Självklart sliter förmycket hoppning på hästen, precis som förmycket träning sliter på människor. Men att all hoppning sliter på hästen var det dummaste jag har hört på länge! :O

Men vad tror du, efter varje landning tar det stryk på hästens framben 100 %, och hästen hoppar mer språng när man rider än i hagen/ i det fria. En häst belastar redan 75% på frambenen vid ridning.
Det som du säger träning sliter på människor, reslutatet blir att man blir skadad. Men om man vill ha en häst frisk och sund får man tänka på hästens bästa, vissa hästar klarar av att hoppa flera gånger medan andra inte gör det. Hästar som går i höga klasser får ofta skadar på sina framben och det vill man naturligtvis inte... Så all hoppning skadar framför allt när man hoppar högt...

jag tycker att man kan hoppa somvanligt kanske 1 - 2 ggr vecka, sen för det ju inget om man typ tränar bommar, lägger upp sockerbitar o sånt nåra gånger i veckan;)

Hur många dagar i veckan ska man egentligen hoppa, om man har en hopphäst i full tävlingskondition?
Har hört från vissa att det är okej att lägga in lite hoppning i varje ridpass men samtidigt säger nån
annan att det sliter på benen att hoppa mer än 2 dagar i veckan! :confused:

Vad tycker du?

Jag anser att de inte ska hoppas mer än 1 gång i veckan. Har aldrig gjort det med mina hopphästar. Anser inte heller att det går bättre på en tävling för att man hoppar någon dag innan. Hästen är ju inte bättre förberedd för det. Är den inte förberedd så är den inte det. O då e det bara att jobba vidare. Enligt mig så tröttnar hästen om man "tjatar" hoppning flera ggr i veckan. Jag jämför med om jag skulle behöva äta samma mat flera ggr i veckan, eller ha samma kläder, eller kanske helt enkelt spela fotboll flera ggr under en vecka (jag tycker fotboll e kul i lagom mängd liksom)...
Det är min åsikt om det hela!

Bommar och småhinder kan man göra flera ggr i veckan, riktiga hinder gör jag 1-2 ggr/vecka. 3 om jag tävlar :)

Lite hoppning såsom 3-4 språng på lägre hinder nån gång/vecka är helt okej.

Att hoppa varje dag kan inte vara annat än helt förkastligt. En häst i tävlingskondition vet antagligen hur man hoppar, och då kan det inte vara nödvändigt att hoppa så ofta.

Mitt under tävlingsperioden tränar jag riktigt hoppträning max 2 ggr/månad om det funkar med tävlingarna.

Däremellan kan jag hoppa studs el serier hemma, men inte många språng.

Alla hoppning sliter på hästen, så att hoppa ordentligt mer än 2 ggr/vecka är att utmana ödet. Iallafall om man vill ha en frisk hållbar häst.

Viktigare är att träningen är allsidig på varierande underlag och gärna ofta i kuperad terräng.

Känner man som ryttare att man måste få fler språng i kroppen får man helt enkelt skaffa sig fler hästar.

Håller med till hundra. :bow:
Går min under en tuff tävlingsperiod kan det bli så att vi inte är på en riktig hoppträning alls, utan nöjer oss med små övningar hemma.

Att hoppa varje dag kan inte vara annat än helt förkastligt. En häst i tävlingskondition vet antagligen hur man hoppar, och då kan det inte vara nödvändigt att hoppa så ofta.

Mitt under tävlingsperioden tränar jag riktigt hoppträning max 2 ggr/månad om det funkar med tävlingarna.

Alla hoppning sliter på hästen, så att hoppa ordentligt mer än 2 ggr/vecka är att utmana ödet. Iallafall om man vill ha en frisk hållbar häst.

Viktigare är att träningen är allsidig på varierande underlag och gärna ofta i kuperad terräng.

Känner man som ryttare att man måste få fler språng i kroppen får man helt enkelt skaffa sig fler hästar.

så gör jag också :smirk:

I början var min häst så het att jag hoppade varannan dag ungefär, ska dock tilläggas att det var allt från cavalettis på volt till serier och banträning på "småbanor"... nu är han så sansad att han bara trimmas lite när det behövs under säsongen, alltså ca 2-4 gånger/månad eller inte alls när han går mkt och går bra och under viloperioden mkt smått och bomövningar, inte så många språng och sällan höga hinder... Lär man sig att rida an korrekt på ett litet hinder så är det oftast inga problem att höja sen...

Senast ändrad:

en känd tränare (vet inte om jag kan lägga ut namn) sa en gång att hinder på tror det var 50 cm ( kan vart ngt högre) kan man hoppa på varje dag för det sliter inte mer än ett vanligt galoppsprång.

Som p**** E****** brukar säga.
Många små språng stärker hästen i längden.
Alla somhar sett min häst, tränare & olika dutkiga ryttare tycker han ska hoppa ett par ggr i vecken. helst upp till 4 ggr / veckan för att få in rutinen & då hoppar han ockkså mkt bättre. blir nt lika spänd & orytmisk.
Men själv tycker jag det är mycket.
Blir olika varje vecka.

en känd tränare (vet inte om jag kan lägga ut namn) sa en gång att hinder på tror det var 50 cm ( kan vart ngt högre) kan man hoppa på varje dag för det sliter inte mer än ett vanligt galoppsprång.
Precis, för ett "hinder" på 50 cm räknar iaf inte jag som ett hinder, utan mer markarbete med bommar liksom.
Men som många andra i tråden säger : Under tävlingssäsongen blir det träningar mer sällan, utan mer lite småövningar hemma.

Jag hoppar 2 ggr/veckan. En gång för min "riktiga" tränare då vi tränar högt och svårt och så. Den andra gången är med mitt gymnasium, där är det mest bara gymnastikhoppning (då vissa hästar i gruppen inte kan hoppa över 70cm). Hopptävlar jag på helgen så hoppar jag självklart inte båda passen på veckan, om ens något... Beror på hur veckan före såg ut :)

Jag hoppar en ordentlig hoppträning för tränare 1 gång/vecka. sen händer det att jag tar 3-4 språng hemma på banan någon gång.

Jag tränar hoppning en gång/ vecka. Oftast på Onsdagar.
På lördagen/söndag en tävlingsfri helg brukar jag rida lite cavaletti/bommar/studs. Är det tävling hoppar jag bara på träningen. Och sen veckan efter tävlingen hoppar jag på träningen, men inte så mkt. Mest "framhoppning" och undviker att hoppa bana och jätte högt.

Meningarna är tydligen delade i den här frågan, personligen brukar jag hoppträna 1-2 ggr/månad och tävlingarna är på 120-130 ca 1 gång i månaden. Lite gymnasikhoppning och skutt i skogen kan förekomma däremellan.
Vad jag däremot vill poängtera i diskussionen är att oavsett vad som är rent fysiskt lämpligt för hästen, hur mycket det sliter osv.. har jag aldrig ridit en häst som har tyckt att det har varit ROLIGT att hoppa för ofta. Hoppningen tycker jag skall vara något lustfyllt och spännande, både för häst och ryttare för att bästa resultat skall uppnås och det blir det inte om man hoppar flera gånger i veckan.

om du har en hopphäst som tävlar på helgen bör du ialf hoppa endel mindre hinder i veckan vilket gör att..hm va säger man ligamenten håller sig fit. de anpassar ju sig efter ansträgning och om du låter bli att hoppa är det också lättare att få skador. alltså det gäller att anpassa sig. hoppning av högre hinder bör man väl passa sig för utöver tävling, men hinder som är lägre än 1m är underhåll och gymnastik som behövs för att hålla hästen tillräckligt stark för att klara av den påfrästning tävlingen innebär.

skälvklart sliter hoppning på benen. det är ganska påfrestande för benen spec i landningarna.
Jag anser att ju duktigare ryttare och hästen blir desto mindre behöver man hoppa. under uppbyggnad av hästen kan man hoppa små övningar flera dagar i veckan.

Jag hoppar väl mina ca 1 dag/vecka men kan bli upp till 4 dagar på stora meeting. och ibland hoppar jag inte på 2 veckor.

Hoppar kanske högt 1-2 gånger/månad.
och sparar på sprången.

Man brukar säga såhär : Ett topphäst har kanske 1000 språng på högsta nivån. sedan tar de slut. då sparar man på så många som möjligt.

Kan bara hålla med dig. de sliter betydligt mer på en häst att hoppa än dressyr arbetas. och att bara hoppa hinder som står rätt upp och ned någonstans i manegen ger inget på en tävlingshäst utan man bör hoppa låga serier eller studsar, och någon gång i månaden/veckan hoppa "riktigt". ju mindre du behöver träna hästen på stora hinder desto längre håller den, överlag. eftersom det inte är så slitsamt att hoppa små.

Skillnaden är inte hur högt man hoppar utan HUR man hoppar. Om en duktig ryttare t.ex hoppar 1.30, kan slita mkt mindre än att en oryttinerad ryttare hoppar 50 cm.

För min del så hoppar jag på mina tävlinghöjder ca 1 dag i veckan (eller på träningen etc 110-120 cm) samt att jag brukar gymnastik hoppa 1-2 gånger i veckan utöver detta för att stärka musklerna och konditionen. Ska tillägas att jag har gjort detta med mina olika hästar i 10 års tid varav ingen har varit halt. Så skadligt är de inte med bra underlag och rätt höjd och nivå beroende på hästen.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 061
Senast: Sesca
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 262
Senast: malumbub
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 881
Senast: Miiikaela_
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka