hoppdagar?

J

jack4life

Hur många dagar i veckan ska man egentligen hoppa, om man har en hopphäst i full tävlingskondition?
Har hört från vissa att det är okej att lägga in lite hoppning i varje ridpass men samtidigt säger nån
annan att det sliter på benen att hoppa mer än 2 dagar i veckan! :confused:

Vad tycker du?

Sv: hoppdagar?

Jag tycker helt o hållet det beror på vad du menar med hoppning! :) Att använda sig av bommar/cavaletti tror jag att man utan problem kan göra flera dagar i veckan. Kanske inte alla ridpass, det känns ganska tråkigt för både häst o ryttare i längden.
Sen tror jag inte att man ska hoppa en häst "på riktigt", alltså med riktiga hinder mer än 1 eller max 2 ggr/vecka. Men det är min åsikt. Självklart kanske man hoppa lite i början av veckan om man ska tävla under helgen, och då blir det ju direkt flera gånger under en vecka. Men det kanske man "tar igen" en annan vecka, med mindre hoppning.

Så gör jag i alla fall.

Lite hoppning såsom 3-4 språng på lägre hinder nån gång/vecka är helt okej.

Att hoppa varje dag kan inte vara annat än helt förkastligt. En häst i tävlingskondition vet antagligen hur man hoppar, och då kan det inte vara nödvändigt att hoppa så ofta.

Mitt under tävlingsperioden tränar jag riktigt hoppträning max 2 ggr/månad om det funkar med tävlingarna.

Däremellan kan jag hoppa studs el serier hemma, men inte många språng.

Alla hoppning sliter på hästen, så att hoppa ordentligt mer än 2 ggr/vecka är att utmana ödet. Iallafall om man vill ha en frisk hållbar häst.

Viktigare är att träningen är allsidig på varierande underlag och gärna ofta i kuperad terräng.

Känner man som ryttare att man måste få fler språng i kroppen får man helt enkelt skaffa sig fler hästar.

Hej där,
jag läste ett schema på hur en tränare lade upp ridpass på sin aktiva tävlings/hopphäst som hoppade upp till 120-130 cm.
Det var dressyr en till två dagar per vecka, markträning (tömkörning) två dagar,
hoppträning 2-3 dagar och då främst på lägre höjder först för att sedan i varje hoppass trappa upp till den höjd hästen "klarar av". Detta för att spara hästens leder. Samt uterritt i skogen resterande tid av veckan.
Självklart var detta flexibelt, men det som gjorde mig glad var att de hade lagt in två dagars markträning per vecka. Det borde alla göra, enligt min mening; man får så bra kontakt med sin häst, den får jobba utan ryttare på ryggen, vilket jag tror är bra för alla hästar.

Superbra sagt det där med flera språng i kroppen och isåfall ha fler hästar.
För det är verkligen det allt handlar om, att hästen ska hålla och det är slitsamt på hästens leder med hoppning.
Det är ju inte så att Malin Bayard träningshoppade Flippan när hon var aktiv på höjderna 160 cm direkt....

Man ska väl inte hoppa högt flera gånger i veckan men men 1-2 kanske. Sen gör det väl inte så mycket att man lägger in små skutt lite då och då när man rider vanligt. Det är väl inte farligare än att ett hårt träningspass i dressyr? Själv hoppar jag 1-2 dagar i veckan :)

Självklart sliter det på ett annat sätt för hästen att hoppa än att gå dressyr!

Hästen väger ganska många hundra kilo och det är rejäl belastning varje språng!

Självklart sliter det på ett annat sätt för hästen att hoppa än att gå dressyr!

Hästen väger ganska många hundra kilo och det är rejäl belastning varje språng!

Det är väl ändå lite skillnad på att hoppa och lägga in ett litet "skutt" när man rider vanligt? Lite lydnadsövningar med bommar och "sockerbitar" anser jag kan vara nyttigt att göra någon gång i veckan utöver hoppningen. Min häst blir avslappnad och koncentrerad på det hon ska göra om jag ibland lägger in lite galoppbommar/sockerbitar ibland. :)

Hur många dagar i veckan ska man egentligen hoppa, om man har en hopphäst i full tävlingskondition?
Har hört från vissa att det är okej att lägga in lite hoppning i varje ridpass men samtidigt säger nån
annan att det sliter på benen att hoppa mer än 2 dagar i veckan! :confused:

Vad tycker du?

Det där är helt beroende på hästens temperament,ålder/utbildningsnivå samt var på året man befinner sig(Uppträning,underhållsträning,nedtrappningsträning,styrketräning,spänstträning)

Vissa unghästar mår bra av att hoppa små hinder,50-70 cm,varje dag.(Gymnastikhoppning eller mentalträning på läskiga saker)

När tävlingshästarna är i full kondis och tävlar de flesta helgerna så räcker den "hoppträningen" de får på tävling gott och väl.

Den jag tränar för säger att man ska undvika att hoppa över 1 m på träning och det är sällan h*n gör det själv fast h*n tävlar på 1.50 nivå.

Det är svårta tt säga nåt generellt.........

Det där är helt beroende på hästens temperament,ålder/utbildningsnivå samt var på året man befinner sig(Uppträning,underhållsträning,nedtrappningsträning,styrketräning,spänstträning)

Vissa unghästar mår bra av att hoppa små hinder,50-70 cm,varje dag.(Gymnastikhoppning eller mentalträning på läskiga saker)

När tävlingshästarna är i full kondis och tävlar de flesta helgerna så räcker den "hoppträningen" de får på tävling gott och väl.

Den jag tränar för säger att man ska undvika att hoppa över 1 m på träning och det är sällan h*n gör det själv fast h*n tävlar på 1.50 nivå.

Det är svårta tt säga nåt generellt.........

Hästen ifråga är 11 år (fyller tolv i januari), och är som sagt i full tävlingskondis - är utbildad LA hoppning och tävlad LB.. Vi har nyss köpt honom och förra ägarna hoppade flera gånger i veckan. =)

Lite hoppning såsom 3-4 språng på lägre hinder nån gång/vecka är helt okej.

Att hoppa varje dag kan inte vara annat än helt förkastligt. En häst i tävlingskondition vet antagligen hur man hoppar, och då kan det inte vara nödvändigt att hoppa så ofta.

Mitt under tävlingsperioden tränar jag riktigt hoppträning max 2 ggr/månad om det funkar med tävlingarna.

Däremellan kan jag hoppa studs el serier hemma, men inte många språng.

Alla hoppning sliter på hästen, så att hoppa ordentligt mer än 2 ggr/vecka är att utmana ödet. Iallafall om man vill ha en frisk hållbar häst.

Viktigare är att träningen är allsidig på varierande underlag och gärna ofta i kuperad terräng.

Känner man som ryttare att man måste få fler språng i kroppen får man helt enkelt skaffa sig fler hästar.

What? Vadå all hoppning sliter på hästen?
Hoppning är naturligt för hästar ...

Självklart sliter förmycket hoppning på hästen, precis som förmycket träning sliter på människor. Men att all hoppning sliter på hästen var det dummaste jag har hört på länge! :O

Jag hoppar ca 1 gång i veckan "riktigt" med hoppövningar, bana osv. Jag tycker att det räcker.

Med en av mina gamla ponnyer blev jag dock rekkomenderad att alltid ha ett hinder på ca 110 cm ståendes, och ta det en gång i stort sett varje dag varje gång jag red. Han blev övertänd varje gång vi skulle hoppa, och blev det till en vana med ett hinder sådär så blev han inte lika exalterad sen när det kom fram hinder på träningar och tävlingar osv, då kunde vi koncentrera oss på annat istället.

Självklart sliter förmycket hoppning på hästen, precis som förmycket träning sliter på människor. Men att all hoppning sliter på hästen var det dummaste jag har hört på länge! :O

Då undrar jag; vilken slags hoppning sliter inte på hästen?(:

:bow::bow:

Jag skulle aldrig få för mig om att hoppa mer än 2 dagar i veckan och då bara under en kortare period.
Det optimala för mig är en gång i veckan.

Sen kan man ju använda sig av bommar på marken - 30/40cm för att ex träna avstånd och liknande mellan hoppträningarna om man vill.

Men att just hoppa är ju slitsamt för hästen så jag tycker inte man ska göra det alldeles för ofta.

Jag tycker att det är lagom att hoppa ordentligt 1 gång i veckan, är dte tävling på helgen lägger man hoppningen i början på veckan. utöver det så brukar jag ha markarbete med bommar och småhinder(typ sockerbitar) en gång i veckan och tex köra klockan. och sen 2-3 dressyr pass, 1-2 uteritter och 1 gång arbete från marken(tömkörning, longering, ledarskapsövningar).och en vilodag.
Då blir det varierat för hästen och inte förmkt hoppning som kan slita.

Och hur många hästar ute i det fria ser du som hoppar? Det är inte mer naturligt för en häst att hoppa än för en människa!

Jag hoppar inte mer än en gång per vecka, max. sen blir det ju lite mer när det är tex träningshelg.

Bommar använder jag mig av rätt ofta, men det är ju inte samma sak :p

Det är klart all hoppnings sliter, precis som att all träning faktiskt sliter på människor... MEN i lagom doser vägs det upp av de positiva fördelarna. Går du i trappor sliter det på dig, men du får positiva fördelar (kondis, muskler) som väger upp det. Samma sak med hästar.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 061
Senast: Sesca
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 262
Senast: malumbub
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 881
Senast: Miiikaela_
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka