hoppar ur hagen

K

klarasvenning

jag har en häst som ofta hoppar ur hagen även fast staketen är höga. är det ngn er som haft detta problem och hur har ni löst det??

Sv: hoppar ur hagen

Tråden ligger fel, så den lär väl flyttas. Men JA.

Lösningen blev som följer:
1. Att se till att det alltid finns gott om gräs/grovfoder i hennes hage så att "gräset inte är grönare på andra sidan".
2. Inte låta henne stå ensam ute (vid t.ex. in- och utsläpp)
3. Träna henne att hoppa in i hagen igen när man gormar på henne från verandan... :angel:

Ja lånar tråden lite..:angel:

Fick just ett samtal från en tjej i stallet som sa att min pålle hade rymt, förmodligen hoppat över.. Grejen är att han är jätterädd för att bli ensam och han hade alltså gjort detta ensam. Inte gått så långt, men iaf.

Den hagen slog vi nyligen för att det skulle växa upp mer åt dem att äta, men just nu finns det inte värst mycket. Då sa jag att vi skulle ge dem hö på em också, ist för mogon och kväll. Men det tyckte tjejen var en dålig idé och det blev inte så. Hon verkar tro att de äter mer än de gör.

Hon tror att det löser sig om vi höjer staketet, men jag är tveksam. Vore det inte bättre att ge en extra giva hö? Han är svårfödd så jag är dessutom rädd att han ska bli smal.

Jag väcker denna tråden till liv igen.
Min häst har nu 2ggr på en vecka hoppat över staketet...
Någon som har fler tips/råd på vad man kan göra för att förhindra detta?
Jag har klippt till plastremsor och fäst runt hagen för att avskräcka henne lite.
Även satt en extra lina över grinden (troligen är det där hon hoppat över då den är lite lägre än övriga staketet).

Har sagt till personalen att ta in henne först av alla, då det hänt när dom börjat ta in och hon blivit orolig (men tyvärr gör personalen inte alltid som dom blir tillsagda.:devil:)
Det är en grushage hon går i och vi får inte lov att "skräpa" ner med hö i hagarna...

Tacksam för alla svar på tips!

lånar tråden lite!

har dam som jag nu har tröttnat på... hon hoppar ut ca 3-4 dagar i veckan, hon är aldrig löshoppad, aldrig hoppad eller nåt...

hon har fri tillgång på grovfoder (kan välja på gräs eller hö!) hagen är 2 hektar stor, det är endast 2 hästar i hagen. det är el, staketet kanske är ca 140 högt, finns ingen möjlighet att höja det i dagsläget!

så jag vill ha tips på leksaker man kan ha till hästen i hagen helt enkelt!

Fungerar det inte med elstängsel?

Vi har också en Houdini som är jämt ute, men ropar man från verandan hoppar han in igen, tyvärr är det en eller två staket som gott av, för nån hoppare är han inte, han "ligger" på staketet tills de går av... :devil:

Men han är livrädd för elband. Tack och lov!

det är elstängsel :crazy:

har extra kollat staketet och batteriet o allt idag.. men hon var ute i morse iaf, skit trisst!

Har du möjlighet att ta strömmen från väggen? Batterier kan oftast bli svaga och orkar inte ge stark ström runt om.

batteriet säger till när de börjar bli svagt, det är inte svagt nu.

hagen är ganska långt från närmsta uttag så nej jag kan inte ta från ett vägguttag...

rejält med ström är det i då jag gick emot häromdagen :eek: kände strömmen från armen ner i benen och ut i fötterna... jävlar vad ont det gjorde!!!

Har hästen täcke på sig?

Försöker med uteslutningsmetoden.... :angel:

Du får väl stå med kvasten och vakta henne forever då!

tror inte det är nån hållbar lösning... jag tror att lösningen är att göra hagen roligare!

frågan är bara hur?

tror inte det är nån hållbar lösning...

inte det... :angel:

sen vet jag inte om det skulle fungera med att slänga in en massa leksaker och tro att hon ska springa där med en boll dagarna i ända, hästar är ju inte som små barn som man kan sätta i en lekhage och ge dem massor med leksaker så är de nöjda.

Jag tror att det enda som hjälper är att hon verkligen får en :devil:- stöt. Byt ut elbanden mot järntråd. <-- det enda som fungerar på vår hingst.

fast det är ju just det de är, är nåt tillräckligt roligt så stannar de ju där, ellerhur?

en av mina va bedrövlig som unghäst, hoppade över tråden hur hög den än va om strömmen inte va stark nog, då hoppade han aldrig så det va bara att se till att stömmen jämt va på topp och att jorden fungerade (vi hade lite problem att få bra jord sommartid) .

sedan har jag haft en annan rymmare (vet inte om hon kröp eller hoppade) henne satte jag i en mindre hage i hagen under några dagar med rejält staket som drevs av eget aggregat. det är väl en 5 år sedan nu och hon har inte rymt en enda gång efter det.

fast det är ju just det de är, är nåt tillräckligt roligt så stannar de ju där, ellerhur?

Håller inte med. Roligt är nog fel ord. Mat kan jag tänka mig.

Om du verkligen vill få bukt på hennes rymma ur hagen syndrom så hjälper det inte med att ge leksaker :confused: åt henne.

Bygg en liten hage (går bra med endast elstängsel) och se till att hon får en stöt, efter det repsekterar de endast eltråden.

Typ det här:

sedan har jag haft en annan rymmare (vet inte om hon kröp eller hoppade) henne satte jag i en mindre hage i hagen under några dagar med rejält staket som drevs av eget aggregat. det är väl en 5 år sedan nu och hon har inte rymt en enda gång efter det.

nej du... hon är aldeles för smart för det! när hon var mindre så la hon näsan mot tråden i grinden för att prova om det var el eller inte, så det iden tror jag inte på.

mat har hon i hagen, både gräs och hö, går på fri tillgång året runt!

jag vet att hon drar ut när hon är understimulerad, en mer stimulerande hage skulle hon med andra ord stanna i.

Hon behöver mer motion då.
Våran Houdini har "paus" i uthoppandet om han blir riden ordentligt.

nu är ju min bara 3 år och dessutom dräktig så jag kan inte motionera henne mer tyvärr....

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vi har en 5-årig D-ponny som vi haft i ca 3-månader, han har nu börjat visa sig aggresiv vid matning i boxen, när han ska få sin...
2
Svar
20
· Visningar
999
Senast: fijja
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 655
Träning Hej Jag har ett problem med en häst som jag har börjat träna. När jag longerar honom så lyssnar han perfekt på mig i höger varv, han...
Svar
0
· Visningar
171
Senast: Islaend
·
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
499
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka