Hoppar för ofta

Sv: Hoppar för ofta

Min tränare var och pratade med en väldigt duktig internationell hoppryttare som berättade att han la in någon form av hoppning VARJE DAG på sitt schema - ibland bommar, ibland 160-hinder, men alltid alltid nån form av pinnar som hästen fick arbeta med. Nu är han naturligtvis på allra högsta nivå, men han berättade att det verkligen hjälpte hans hästar att hela tiden vara inställda på hoppning och hoppa bra i alla lägen. Det hjälpte de heta hästarna att inte dra, eftersom de hela tiden höll på med gymnastikövningar i samband med hindrena som de inte kunde klara om de bara toksprang, det hjälpte de hästarna som hade mindre gnista att få lite mer energi. Hoppningen blev inte en så "big deal" som det ibland blir för hästar som hoppar en gång i veckan.

Naturligtvis ska man inte hoppa högt alla dagar i veckan, och den här snubben var som sagt GP-ryttare - själv satsar jag inte tillräckligt för att vilja släpa bommar sju dagar i veckan - men jag tycker absolut att du ska hoppa dina stockar i skogen. Du kanske till och med kan försöka använda dom på ett ännu mer gymnastiserande sätt, lägga in volter och lösgörande arbete mellan stockarna.

Ja tack alla som svarat. Jag försöker säga till dom men dom tycker att hästarna känns fräscha och så, men självklart gör dom det nu, men om ett år då?! Jag får försöka mer iaf, känns inte bra när man bara kan stå breve och titta på de duktiga hästarna som troligen förstörs. Hon med foderponny säger att hon tränar för hästen inte är så duktig på att hoppa, baskjirhäst, men det hjälper nog inte att träna varenda dag, bättre att ta en tränare till hjälp då tycker jag...

Berätta för dem att en muskel behöver 48timmars vila för att återhämta sig och stärka sig.
Att träning egentligen innebär att man bryter ner musklerna, så att de återbildas senare under vila, och att kroppen automatiskt gör dem starkare. Som med ett ärr; huden blir tjockare där den är skadad för att hålla bättre nästa gång. Men det blir ju inte bättre för att du skär upp ärret innan det läkt.
Det kanske får dem att förstå varför det inte är bra att hoppa för mycket och ofta.
Är väl av den anlednigen man får träningsvärk, gissar jag.. att musklerna brutits ner en aning för mycket.. :3

Jag kom att tänka på två tjejer som detta kunnat vara som stod i ett stall jag känner till.

Den ena hade en lånad häst från en ridskola (sommaren) den andra en egen ponny. De red ut och återkom till ridbanan för att hoppa dag efter dag. Folk sa till dem. Gång på gång. Men de tyckte det var löjligt.

Ponnyn dömdes ut senare pga gammal skada i ett bakben som gick upp (konstigt:angel:) Den andra fick så fruktansvärt ont i ryggen att den fic kskickas hem till ridskoleägarna......vet inte om den kom igen, det var en ganska ung häst.

Det finns 2 tjejer i min bekantskrets, där den ena har en ponny på foder och den andra äger 4 hästar. Så gott som alla dagar i veckan när de rider ut, rider de förbi deras ridbana och hoppar lite. Och det är inte småhinder, utan hinder upp till 110. Detta händer nästan varje dag, plus att de brukar vara fler kompisar med, och byta hästar så de belastar såklart ryggen genom att hela tiden byta ryttare. Är detta ett rätt beteende? Det kan ju absolut inte vara bra för hästarna!

min häst hade tröttnat o börjat vägra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 061
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 541
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar