Hoppar för ofta

elin.hs

Trådstartare
Det finns 2 tjejer i min bekantskrets, där den ena har en ponny på foder och den andra äger 4 hästar. Så gott som alla dagar i veckan när de rider ut, rider de förbi deras ridbana och hoppar lite. Och det är inte småhinder, utan hinder upp till 110. Detta händer nästan varje dag, plus att de brukar vara fler kompisar med, och byta hästar så de belastar såklart ryggen genom att hela tiden byta ryttare. Är detta ett rätt beteende? Det kan ju absolut inte vara bra för hästarna!

Sv: Hoppar för ofta

Det låter inte alls bra... tur att det inte är min häst säger jag bara.

Inte bra alls... :crazy: Visst, det är kul att hoppa men man måste faktiskt tänka på hästen. fortsätter det såhär så kommer säkert ponnyerna vägra hoppa om ett par år pga att de har tröttnat, helt enkelt.

Inte bra alls... :crazy: Visst, det är kul att hoppa men man måste faktiskt tänka på hästen. fortsätter det såhär så kommer säkert ponnyerna vägra hoppa om ett par år pga att de har tröttnat, helt enkelt.

eller för att dom går sönder! :crazy:

Känns som om de inte tänkt efter ordentligt . Till och med en nybörjare skulle väl kunna fatta att sånt sliter otroligt mycket på leder och senor ? Jag säger hoppa MAX två dagar i veckan :D Annars tröttnar ponnisarna och kan få skador :(:(
Du kanske kan försöka prata med dem ? Om det inte hjälper : Bit dom ! ( Skojade , hoppas du tål det :P )

Känner igen det här fenomenet :crazy: Vet oxå några inom min bekantskapskrets som hoppar så gott som alltid..

de finns gott om dumhuvud:smirk:

det är absolut inte bra , som ngn sagt , hästarna slutar väl hoppa ¨så småning om, o kan ju få skador osv. ..

KL
Hur hade ni sett på det om det gällde mindre hinder (typ.. en/två stockar i skogen på en 20-50cm). Hade det varit skadligt för hästen att hoppa det var o varannan dag med?
Ursäkta trådkapningen, vill bara veta eftersom jag är glad i småstockar i skogen.. tror inte jag kommer hoppa så ofta även när hästen är ordentligt inriden och i form, men hade det varit skadligt att göra det?

Att det inte kan vara bra att hoppa högre hinder varje dag förstår ju t.om. jag.. musklerna byggs ju upp i vila..
Fast såna småhinder är ju nästan bara förlängda galopsprång.. :angel:

20-50 cm tycker jag knappt är ett hinder:angel: Som du sa, det är nästan bara ett galoppsprång;) Tycker jag iallfall!

känner helt igen mig, en kompis hoppar tre dagar i veckan, sen får dom stå en dag, och en dag uteridning, sen är hon/han ute och tävlar nästan varje helg.

Zab-det är annorlunda i skogen, det blir ju inte alltid den där kopplingen mellan paddock-hoppa, hoppas du förstår :D

Hum, jag får en känsla av att "Mr. Kotledsinflamation" är på ingång. :S
Försök att upplysa tjejerna om att det inte är bra för hästarna.

många i mitt stall hoppar 2 ggr per vecka, men inte mer. de lyckas nog så väl slita sänder deras ponnyer. de skrittar aldrig slängtravar fram på väg lika hård som asfalt(!), galloperar i sken.:eek:

då tkr jag att de hoppar för mkt! (och rider för mkt, skaffa moppe!)

jag hoppar 2 ggr per vecka, 80-1m hinder och lungt. det är lagom för oss:)

så det är vål lite olika, fast så ofta, usch nej!:mad:

Till och med en nybörjare skulle väl kunna fatta att sånt sliter otroligt mycket på leder och senor ?

Uppenbarligen inte... Ingen vill väl medvetet slita ut sin häst/ponny? Jag tycker det låter som ren och skär okunskap.

Problemet är väl vad TS kan göra... Jag kan tänka mig att det blir en hel del sura miner om hon kommer med pekpinnen till tjejerna. Kanske bättre att prata med deras föräldrar och understryka att hon gör det av omtanke/oro för hästarna, inte som kritik mot ryttarna (även om vi alla vet att de gör fel).

Ps. Svaret var inte riktat till Jollypolly personligen!

KL
Hur hade ni sett på det om det gällde mindre hinder (typ.. en/två stockar i skogen på en 20-50cm). Hade det varit skadligt för hästen att hoppa det var o varannan dag med?
Ursäkta trådkapningen, vill bara veta eftersom jag är glad i småstockar i skogen.. tror inte jag kommer hoppa så ofta även när hästen är ordentligt inriden och i form, men hade det varit skadligt att göra det?

Hoppar man det bara en eller två gånger på så skadar det väl inte direkt , men det finns ju en risk att hästen kan börja tröttna lite ;) Ute är det ju vanligtvis mjukt , så jag skulle inte tro att det sliter så mkt ^^ Men kanske inte varje dag , för hopplustens skull :)

det där låter ju inte alls bra..försök säga till dom att inte hoppa så mkt! men gå försiktigt fram, annars blir dom nog bara arga och ändrar sig inte alls :/

Ngt enstaka språng på den höjden varje dag tycker jag är helt ok, det anser jag inte sliter ngt.
Men rider de fulla hoppträningar varje dag på den höjden, då tycker även jag att det blir för mkt.

KL

Att det inte kan vara bra att hoppa högre hinder varje dag förstår ju t.om. jag.. musklerna byggs ju upp i vila..
Fast såna småhinder är ju nästan bara förlängda galopsprång.. :angel:

Jag har fått lära mig att lite gymnastik för hästarna några dagar i veckan, inte är någon fara.
(menar småhinder, typ som du skriver 20-50cm) Att skutta över lite stockar när du rider ut, är oftast bara nyttigt.

Till alla som svarat på min fråga:
Tack. :)
Ok, jag ville mest bara checka av lite.. hästen är inte ens ordentligt inriden än, men snart har jag jobb och då får jag råd att anlita en tränare så det blir rätt den här gången. Så nån hoppning blir det inte än på ett tag.. kanske något litet hinder nästa jul eller så.. :angel:
Men det är ju alltid bra att kolla av lite i förväg. :)

dem hoppar ju självklart inte så mycket för att dem vill skada hästarna eller något, utan för att dem älskar att hoppa och för att dem är okunniga. De kan ju inte veta att det är otroligt slitsamt om ingen säger det till dem. Försök säga till dem på ett trevligt sätt att det inte är bra, ge dem en tankeställare! Iochförsig så tycker jag att dem borde ha en mamma eller något som kan säga till dem. eller den tjejen som hade 4 hästar borde ju veta bättre! :crazy: själv hoppar jag träning för tränare en gång i veckan och tävling eller gymnastikhoppning en gång i veckan.

Nej det låter inte speciellt bra :mad:
Jag tycker 1 gång i veckan lite mer ordentlig hoppning och en gång gymnastik hoppning. Det låter på dig som att tjejerna inte hoppar fram ordentligt heller utan bara går in och tar några språng då är det ju inte bara risk för förslitningsskador utan även för sträckningar etc.
Att man byter häst mycket unedr ett ridpass vet jag också en del som gör vilket jag tycker är okej någon gång ibland men att göra det till en vana att byta hästar vare dag kanske flera gånger sliter det ju onödigt på hästens rygg

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 061
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 541
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar