"Hoppar allt, tvekar aldrig!"

Mabuse

Trådstartare
Läser man saluannonser för hopphästar så står det ganska ofta något i stil med "Hoppar allt, stannar/tvekar aldrig!". Jag undrar, som hoppryttare, är det verkligen odelat positivt med en häst som aldrig tvekar eller stannar? En sån häst är ju ofta helt enkelt mindre försiktig, den stannar eller tvekar aldrig, men river kanske desto hellre.

Skulle jag själv köpa häst skulle jag hellre ha en som nästan aldrig river, än en som aldrig tvekar eller stannar.

Hur ser du det, vill du ha en häst som aldrig stannar, eller hellre en som aldrig river? (helst vill man förstås ha en häst som varken stannar eller river, men man kan ju inte alltid få allt. :p). Jag skulle tänka att det är enklare att bygga upp självförtroendet hos den försiktiga hästen, än att få den ovarsamma hästen att sluta vara det. Givetvis är det väl olika vad man föredrar, men i princip aldrig ser man någon annons där det står "mycket försiktig, river nästan aldrig!", så det verkar ju som att detta att aldrig stanna eller tveka ses som mycket mer attraktivt än att aldrig riva.

Sv: "Hoppar allt, tvekar aldrig!"

Det beror helt på tycker jag. Det beror på hur den river och hur den stannar.

Min bästa häst var en typisk sådan "stannar aldrig" när jag fick honom. Hoppade allt, jämt. Det kombinerat med min mindre bra ridning gjorde att vi gjorde några ordentliga vurpor. I takt med att jag blev duktigare och han blev mer och mer utbildad så blev han istället en "river sällan men tar det säkra före det osäkra" istället. Han slutade helt enkelt att kasta hjärtat före och hoppa efter. Inte att han var bränd eller så, han gick svår klass och gjorde det bra, men någon måtta på piloten fick det ändå vara för att han skulle hoppa.

Nu vill jag ha en häst som kämpar, i alla lägen. Den ska vilja hoppa (aldrig tveka, aldrig behöva övertalas), men den ska också vilja vara felfri. Jag vill hellre ha en häst som hoppar men river än en som stannar, men jag vill inte att den ska skita i att den river. Jag vill inte heller att dom ska hoppa i dom där idiotlägena, jag vill inte slå ihjäl mig.

Min nuvarande häst är rätt perfekt i försiktigheten - han vill verkligen klara hindret och river han så blir han lite sur, men inte mer än att han nästa gång hoppar lite högre. Han tvekar aldrig på att det är mellan hinderstöden han ska.

Varför vill du inte ha en häst som tvekar? Vad gör det? Givetvis vill man inte ha en häst som blåvägrar och inte går att övertala att hoppa, lika lite som en häst som ofelbart river halva banan för att den inte gitter lyfta på fötterna, men om vi nu pratar om en häst som är lite tveksam i anridningen mot en kombination eller ett titthinder, kanske skulle stanna utan stöttning från ryttaren, men nästan alltid går att övertala med lite träning. Jämfört med en häst som oftast hoppar felfritt, men ett språng på tio tappar ett ben och river.

Senast ändrad:

För att när det blir riktigt stort och riktigt svårt då måste hästen slåss av sig själv. Jag säger inte att den inte behöver stöd från ryttaren, men när den kommer mot en stor trekombination så behöver även en häst som hoppar utan att tveka lite stöd. Om hästen då naturligt är lite tveksam av sig blir det inget bra (är min erfarenhet). Jag hade en sån häst en gång. All kapacitet i världen, vaccinerad mot nedslag. Det var ingen "stopper", han slog inte på fulstopp, men han behövde så otroligt mycket stöd och övertalning att jag liksom inte hann med att rida när det blev svårt. Ryttaren har fullt upp med allt som ska göras ändå, att dessutom hinna övertala hästen om att hoppa hinns liksom inte med.

Min uppfattning är att det är lättare att lära en häst att bli försiktig än det är att lära den att vara modig. Men sen beror det ju på vad man har för grundmaterial också - dom hästarna jag fastnar för är det så med, men det är å andra sidan hästar som är väldigt ambitiösa och bara river för att dom inte vet hur dom ska göra. Om det är hästar som river för att dom skiter i det, ja då är det nog mycket svårare!

Intressant! Nu tänkte jag iofs inte på svårklasshästar, utan hästar runt 80-100 000 som ska gå 1,20 som allramest. Då är det ju inte så svårt och tekniskt att man inte hinner med att stötta också.

Jag menar alltså hästar som för all del hellre är felfria än river, men å andra sidan inte tycker det är hela världen om de river heller, och gärna kan peta en bom eller två per bana av slarv och/eller icke-perfekt anridning, mer eller mindre. Såna hästar är ju ofta såna att de hoppar i alla lägen, det gör dem inte så mycket om de inte klarar hindret, de hoppar glatt ändå, och tvekar aldrig.

Min svårklasshäst (fälttävlan)hoppade i stort sett i alla lägen och valde hellre att riva än att stanna (dock stannade han faktiskt med andra ryttare som provade honom), jag hade nog kunnat önska att han var mer försiktig av sig. Han hade dock alltid full koll på sig själv och vurpade aldrig runt eller var ens i närheten. Dock smet han vid sidan om sprången blev omöjliga (tack och lov).

Gränsen mellan dumdristig och modig måste hästen ha koll på annars blir det farligt.

Finns ju hästar som är så försiktiga att dom måste komma på millimetern rätt annars stannar dom och det blir ju svårt.. lagom är alltid bäst , en häst som går 120 för 80-100 tusen hamnar ju oftast hos hobbyryttaren och då är det nog bättre att den river än stannar om jag ska vara ärlig.

Jo, på den nivån är det nog bättre (säkrare och roligare) med en häst som är lite tveksam men försiktig än en som gärna tappar ett ben.

Det är så svårt att förklara hur jag menar, för en häst som kommer helt rätt och får det perfekt serverat och ändå river, den går ju direkt bort. Men också en häst som i det läget säger "njaae, ska vi verkligen hoppa?".

Så som huvudregel - det är hästens jobb att ta oss över hindret, det är den som ska vilja hoppa. Det är mitt jobb att se till att servera hindret så att det blir enkelt för den att göra det felfritt. Men det är klart, jag har ju hellre en häst som inte hoppar i dåliga lägen än som alltid hoppar men slarvar. Självklart!

Men som du säger, alla letar vi ju efter hästen som alltid hoppar och som alltid gör vad den kan för att vara felfri. Men problemet är ju just det.. att alla letar efter dom hästarna!

Finns ju hästar som är så försiktiga att dom måste komma på millimetern rätt annars stannar dom och det blir ju svårt.. lagom är alltid bäst , en häst som går 120 för 80-100 tusen hamnar ju oftast hos hobbyryttaren och då är det nog bättre att den river än stannar om jag ska vara ärlig.

Varför det? Jag är just en sån hobbyryttare, och tycker det är väldigt trist att tävla hästar som visserligen aldrig tvekar, men å andra sidan nästan garanterat petar en bom eller två varenda klass för att man inte kom perfekt, eller hästen helt enkelt inte brydde sig tillräckligt.

En häst som måste komma på millimetern rätt för att klara ett hinder felfritt låter inte lockande som tävlingshäst, vare sig den river eller stannar om den kommer mer fel än så.

Som sagt, jag är helt med på att man inte vill ha en häst som oftare vägrar än hoppar, ungefär som man inte vill ha en häst som oftare river än klarar hindret. Men även hästar som kanske går nolla hälften eller mer av sina rundor brukar ju ha någon tendens de där gångerna de inte nollar, och då antingen att de blir tveksamma ibland och behöver stöttas, eller att de alltid hoppar allting lika obekymrat, men river. Den försiktiga hästen behöver ju "bara" lite övertalning och mer självförtroende, den slarviga hästen däremot? Den tycker jag personligen är svårare och mer frustrerande att få till en felfri ritt på, givet att båda hästarna har ungefär samma kapacitet i grunden att klara hindret. Den tveksamma, försiktiga hästen kommer ju i det läget anstränga sig mer för att klara hindret felfritt, med lite stöttning så att den vågar hoppa, än den som inte bryr sig om den river utan är lika glad för det.

Varför det? Jag är just en sån hobbyryttare, och tycker det är väldigt trist att tävla hästar som visserligen aldrig tvekar, men å andra sidan nästan garanterat petar en bom eller två varenda klass för att man inte kom perfekt, eller hästen helt enkelt inte brydde sig tillräckligt.

En häst som måste komma på millimetern rätt för att klara ett hinder felfritt låter inte lockande som tävlingshäst, vare sig den river eller stannar om den kommer mer fel än så.

Som sagt, jag är helt med på att man inte vill ha en häst som oftare vägrar än hoppar, ungefär som man inte vill ha en häst som oftare river än klarar hindret. Men även hästar som kanske går nolla hälften eller mer av sina rundor brukar ju ha någon tendens de där gångerna de inte nollar, och då antingen att de blir tveksamma ibland och behöver stöttas, eller att de alltid hoppar allting lika obekymrat, men river. Den försiktiga hästen behöver ju "bara" lite övertalning och mer självförtroende, den slarviga hästen däremot? Den tycker jag personligen är svårare och mer frustrerande att få till en felfri ritt på, givet att båda hästarna har ungefär samma kapacitet i grunden att klara hindret. Den tveksamma, försiktiga hästen kommer ju i det läget anstränga sig mer för att klara hindret felfritt, med lite stöttning så att den vågar hoppa, än den som inte bryr sig om den river utan är lika glad för det.

Jag förstår hur du tänker, men om jag ska försöka förklara hur jag ser på det (som i och för sig letar hästar som ska gå svår klass) så är det, otroligt förenklat, så att en häst som stannar den har den inställningen - när det blir för svårt, för jobbigt, för läskigt, gör för ont, då stannar jag. Den inställningen är svår att träna bort, det kommer alltid att finnas där (så länge det inte är till exempel att den är tittig, gör något den inte är van att göra etc).

Men att en häst river kan bero på så otroligt många olika saker. Den kanske inte är stark nog, den kanske är lite stressad, den kanske går med felaktig utrustning, den kanske helt enkelt inte förstår hur den ska göra etc. Det är lättare att rätta till.

Det låter kanske motstridigt, för det kan ju vara samma anledning som gör att hästen stannar som att den river (den är för svag, orutinerad etc). Men sanningen är att en häst på toppnivå måste klara av att det blir lite för svårt, lite för jobbigt, lite läskigt och gör lite ont (det gör lite ont att hoppa en stor trekombination när man är riktigt trött). Den måste acceptera det och jobba igenom det och aldrig sluta kämpa. Och i det läget, när man är på banan i en stor klass och kommer galet på ett hinder, då tar man alltid hellre en rivning än ett stopp.

Men än en gång, det beror helt på hur och varför dom stannar och hur och varför dom river. Men rent generellt, i de flesta fallen, så är det inte ett bra tecken hos en hopphäst att den är tveksam till att hoppa.

Senast ändrad:

Men det är klart, jag har ju hellre en häst som inte hoppar i dåliga lägen än som alltid hoppar men slarvar. Självklart!

Ja, så menar jag! Men en sån häst skulle man ju inte försöka sälja med argumentet "Tvekar aldrig, hoppar allt!", för i ett dåligt läge hoppar den kanske inte, hellre än riva. Sen, absolut, de flesta hästar river ju nån gång ändå, även om de är försiktiga, men då brukar de försiktiga ju reagera med att hoppa högre nästa gång. Men då får man oftast leva med att de kan tveka nångång och behöva lite pepp. Inte på nivån "Hoppa! Hoppa! Hoppa! Hoppa eller dö!", utan mer "Ska vi verkligen, är du säker?" "jajemen" "ok, då kör vi!".

Slarvpellen som är lika glad oavsett, och alltid hoppar utan tvekan, känns ju inte så lockande, tycker jag - dels för att den kan bli farlig om den hoppar utan självbevarelsedrift, dels för att det är rätt frustrerande att tävla en häst som inte själv anstränger sig att inte riva.

För en hobbyryttare kommer dom snart förstöra förtroendet hos den tveksamma försiktiga hästen och den kommer garanterat börja stanna eftersom dom inte tål direkt mkt skitridning sas.

Därför hade jag hellre valt en häst som kan hoppa av för stort , för nära och hellre tar en bom än lägger på en tvärnit. Man får en helt annan säkerhet i sin ridning och en chans att bli bättre än om man måste lägga hästen rätt i varenda språng.

Jag är en för kass hoppryttare för att vilja ha en sådan häst iallafall.

Nej, är den tveksam vartenda språng verkar den ju inte vidare lämpad som hopphäst och borde kanske hellre göra annat eller åtminstone hoppa på längre nivå, som den klarar och tycker är roligt. Men att den någon gång tvekar, eller stannar första gången den hoppar en kombination eller vattenmatta, det ser jag inte som ett problem. Det beror ju då ofta på tittighet och orutin, och kan tränas bort. Men då är det ju inte en häst som aldrig tvekar.

Jag håller med dig..

Men Mabuse: Du verkar ju ändå prata om "svårklasshästar" ? Eller hästar som finns väldigt få av.. Att vara tillräckligt försiktig men ändå modig är ju precis som sofieB pratar om en häst som "alla" letar efter..

Dom kostar inte 80-100 tusen och är på 1.20 nivå.

Ja, så menar jag! Men en sån häst skulle man ju inte försöka sälja med argumentet "Tvekar aldrig, hoppar allt!", för i ett dåligt läge hoppar den kanske inte, hellre än riva. Sen, absolut, de flesta hästar river ju nån gång ändå, även om de är försiktiga, men då brukar de försiktiga ju reagera med att hoppa högre nästa gång. Men då får man oftast leva med att de kan tveka nångång och behöva lite pepp. Inte på nivån "Hoppa! Hoppa! Hoppa! Hoppa eller dö!", utan mer "Ska vi verkligen, är du säker?" "jajemen" "ok, då kör vi!".

Slarvpellen som är lika glad oavsett, och alltid hoppar utan tvekan, känns ju inte så lockande, tycker jag - dels för att den kan bli farlig om den hoppar utan självbevarelsedrift, dels för att det är rätt frustrerande att tävla en häst som inte själv anstränger sig att inte riva.

Jo, så är det ju. Men sen tror jag att det har gått lite inflation i just det säljargumentet. Jag var med en bekant som provred en häst som hade gått internationellt 135 med placeringar. Ingen superkapabel häst, men en som går 130-klasser på ett bra sätt. När hon håller på och rider fram säger säljaren att den här hästen ALLTID hoppar, att ordet stanna inte finns i hästens vokabulär, att han kan ge pengarna tillbaks om den stannar.

Så när hon har hoppat ett tag så ska hon in i en kombination på typ 1m. Hon lägger den bra men har lite oengagerad galopp och rider inte riktigt för det (men det var så lågt för den hästen att det kan den hoppa stillastående, ingen risk att den skulle göra sig illa). Hästen slår på ett riktigt surstopp.

Så ja, jag vet inte riktigt varför folk trycker så hårt på det, men jag antar att ingen vill ha en "stopper".

För en hobbyryttare kommer dom snart förstöra förtroendet hos den tveksamma försiktiga hästen och den kommer garanterat börja stanna eftersom dom inte tål direkt mkt skitridning sas.

Därför hade jag hellre valt en häst som kan hoppa av för stort , för nära och hellre tar en bom än lägger på en tvärnit. Man får en helt annan säkerhet i sin ridning och en chans att bli bättre än om man måste lägga hästen rätt i varenda språng.

Jag är en för kass hoppryttare för att vilja ha en sådan häst iallafall.

Men jag menar ju inte en så extremt försiktig häst, utan en som kanske blir lite tveksam när den ligger stort, men inte värre än att den med lite pepp från sin klantiga amatör i sadeln faktiskt vågar hoppa ändå, och är tillräckligt intresserad av att inte riva för att i det läget vara beredd att ta i lite extra för att inte bara hoppa hindret utan också klara det felfritt. Jämfört med hästen som inte tvekar en sekund, inte ser det ett problem att hindret rivs, utan tveklöst hoppar och tar en bom med sig.

Att man är amatör betyder ju inte att man är ett komplett pulver utan varje förmåga att på något sätt stötta sin häst. ;) Är hästen bara lite försiktig så vågar den kanske hoppa ändå, och klara hindret felfritt, även om den kommer lite fel ibland - med lite stöttning från ryttaren när den frågar om den verkligen kommer klara uppgiften.

Som sagt, jag är just en sån där lumpen amatör, och jag skulle inte vilja ha en slarvpelle. Otroligt frustrerande med en häst som måste ligga perfekt och lite till för att inte riva, även om den aldrig tvekar.

Jag håller med dig..

Men Mabuse: Du verkar ju ändå prata om "svårklasshästar" ? Eller hästar som finns väldigt få av.. Att vara tillräckligt försiktig men ändå modig är ju precis som sofieB pratar om en häst som "alla" letar efter..

Dom kostar inte 80-100 tusen och är på 1.20 nivå.

Jodå, om de är modiga nog att klara en enmetersbana utan problem, men modet eller förmågan tryter om de ska upp så väldigt mycket högre än så. Jag tävlade en sån häst några år, han var försiktig och rev sällan, och aldrig mer än en bom per träning, men han hade inte kapacitet för att hoppa stort. Hade man styrt ut honom på en 1,30-bana hade han definitivt blivit en stopper omedelbart, men på 1 m så var han en bra häst, då räckte modet och förmågan. De ska ju kunna hoppa också, det kan inte alla hästar. ;)

Hmm fast jag hade ju inte betalat 100 tusen för en häst som bara kan hoppa 1 meter?

Jag förstår nog inte vad du menar för slags häst faktiskt. :D

Jo, så är det ju. Men sen tror jag att det har gått lite inflation i just det säljargumentet. Jag var med en bekant som provred en häst som hade gått internationellt 135 med placeringar. Ingen superkapabel häst, men en som går 130-klasser på ett bra sätt. När hon håller på och rider fram säger säljaren att den här hästen ALLTID hoppar, att ordet stanna inte finns i hästens vokabulär, att han kan ge pengarna tillbaks om den stannar.

Så när hon har hoppat ett tag så ska hon in i en kombination på typ 1m. Hon lägger den bra men har lite oengagerad galopp och rider inte riktigt för det (men det var så lågt för den hästen att det kan den hoppa stillastående, ingen risk att den skulle göra sig illa). Hästen slår på ett riktigt surstopp.

Så ja, jag vet inte riktigt varför folk trycker så hårt på det, men jag antar att ingen vill ha en "stopper".

Nej, det låter ju som en helt normalt tveksam häst, som oftast hoppar, men behöver lite stöttning och tillit till sin ryttare för att göra det i alla lägen. Kan det vara att folk är hemmablinda och inte tänker på att visst, min häst stannar nästan aldrig med mig, men det kan ju bero på att jag lärt mig hur den behöver ridas för att våga?

De där hästarna som verkligen aldrig tvekar, aldrig nånsin, brukar enligt min erfarenhet också vara rätt träbenta. Det är ju därför de aldrig tvekar, de tycker inte det gör nåt om de inte klarar hindret.

Hmm fast jag hade ju inte betalat 100 tusen för en häst som bara kan hoppa 1 meter?

Jag förstår nog inte vad du menar för slags häst faktiskt. :D

Den hästen kostade inte 100 000, utan mindre. Och det var en dressyrhäst i första hand. Jag tog den som exempel på en häst som var både tillräckligt modig och försiktig för att oftast kunna gå runt en tävlingsbana felfritt, utan att för den delen vara ett svårklassämne. Inte heller kunde man säga att han tvekar aldrig, för det gjorde han ju åtminstone några gånger varje bana. Han tvekade, och om ryttaren då peppade lite så hoppade han i regel felfritt. Tror i princip aldrig jag rev ett hinder med den hästen på tävling, felen vi fick var stopp. Han hade säkert kunnat gå lite högre också, med en skickligare ryttare, men aldrig svår klass.

För 100 000 skulle man kanske få en som kunde gå runt 1,20 eller 1,10 på samma sätt.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: zarmino
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 226
Senast: Gunnar
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 911
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama