A

Amanty

Vad gör ni med era islandshästar? Skruttar i skogen, hoppar/dressyr eller tävlar islandstävlingar? :bump:

Sv: Hoppa?

Jag tävlar min isis.. förra året i T1 och V1 men detta år (2006) ska jag börja ställa upp i F1 och i bla PP1, P2 och P1. Ska bli roligt nu efter man ridit o tränat hela vintern och tränat för Stian mm. Men självklart rider man ut i skogen, både kul för hästen och ryttare att reca av sig lite:banana: haha

//Loddie

Jag försöker nog hålla en så allsidig träning som möjligt!

vi både hoppar, gångartstränar, rider "vanlig" dressyr och luffsar i skogen.

Sen brukar vi träna enhandsfattning för bärigheten och busa mycket och ha roligt!

Men då rider jag iofs mest unghästar just nu, och en gammal turhäst som inte har kommit på att det är roligt o göra nått annat än o springa rakt fram än...

:)

Jag gör allt det som står där :)
dock endast hemma, på tävlingsbanan är det gångartsgrenar och pass som gäller :D

Jag rider mest hemma och tränar gångarter. Rider en del dressyr. Självklart tränar jag gångarterna även för instruktör. Det kommer väl att komma igång snart med mycket träningar och det ser jag fram emot.
Jag och Sprettur har tävlat en del firmakeppni änsålänge bara, men vi har väl tänkt att ta oss ut på någon gångartstävling med. Bara mina nerver håller.. :crazy:
Min syster har tävlat honom innan i både fyrgång och tölt. Bästa resultat helt klart fyrgång.

/Emma

Jag och min häst luffar runt i skogen barbacka, rejsar fram på skogstigar i full fart, tränar dressyr, tränar gångarter, skuttar omkring i skogen på våran trängbana, tömkör, håller på att köras in nu, ja som du kanske förstår gör jag allt med min häst för det är då vi båda trivs bäst:)

Jag gör det mesta, förutom tävlar :p änsålänge.

Vi rider mest ut i skogen och det är även i skogen vi tränar, snirklar runt träd, tränar lite tölt. Försöker bygga muskler och busar till det lite då och då. Hittar vi en bra "volt" så tar vi några varv där och tränar lite vanlig hederlig dressyr där.

Skall jag träna på allvar så traskar jag ner till travbanan och tar ett par varv där, eller så rider vi till manegen en bit bort och gör det som passar bäst för just det träningspasset. För att min pålle skall tycka det är roligt att rida i manege så måste man känna efter vad hon vill just den dagen. Därför är det lite svår att planera sådant. Fast jag har ett träningsschema som vil följde väldigt bra fram till vintervilan.

Min är bara fem år så vi har inte tävlat nått än. men jag gör allt me honom! tränar dressyr på volten, i skogen. Hoppar på volten, i skogen. skrittar en sväng, busar. ja allt möjligt för att han inte ska tycka de är tråkigt. försöker att rida så mycket som möjligt i skogen, rider bara på volten om det är mörkt ute. går allderles utmärkt att träna derssyr i skogen!

Amanty skrev:
Vad gör ni med era islandshästar? Skruttar i skogen, hoppar/dressyr eller tävlar islandstävlingar? :bump:
försöker att inte dela in mig i något fack utan gör vad jag och hästen tycker är roligt...

Rider väldigt sällan (kanske lite för sällan) på banan och harvar, däremot gör jag mycket av det som andra gör på banan ute i skogen. Jag använder träd och stenar och voltar och böjer och ställer.

Tränar gångarterna på grusvägar, små sluttningar och små stigar...

Hästen jag har nu gillar att hoppa. Så ibland tar vi nåt skutt ute i skogen, ibland på banan. Låter honom löshoppa en del, det är bara att släppa honom på banan så rastar han av sig själv, mycket praktiskt :angel: :D :cool:

Försöker ha kul och inte ha så många måsten, på det sättet tror jag man får en allsidig häst som gillar att jobba.

mvh/marijaa

Jag hoppar med min ena och rider lite western med bägge. Rider en del i skogen.
Även lite gångartsträning.

Jag rider ganska ofta ute i skogen med mamma och ibland med min kusin som också har en gammal islänning. Ibland åker vi på kurser, för Jóhann Fridgeirsson bland annat och har ridit också en och annan kurs för Gummi Einarsson.
Vi har dessutom hunnit tävla en del och har en liten ovalbana som vi gjorde i samband med att mamma och jag fick våra första hästar.
Vi tränar allt ifrån markarbete, Natural Horsemanship, cavaletti till gångartsridning.

Jag tävlar, men det är klart jag gör allt det där roliga som att busa i skogen också. Omväxling är nödvändigt för hästen, men det är klart att det ligger många timmars dressyrträning bakom också.

Jag brukar göra allt det där förutom tävling det har vi inte börjat med änn:rofl:

Tävlar gangartstävlingar.(F1 og pass og A-flokk på Gæddinga)
Litt avel,når det er en litt annen tid på året.
Trener mye i skogen på grusveier o.l.
Dressyr gjør vi som en del av det andre i skogen.
Har ikke ridebane,så det blir ikke mye "vanlig" dressyrtrening "rundt og rundt"
Hopper ikke,har for dårlig syn.Ellers hadde det varit fin avveksling.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
261
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 628
Senast: Franken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar
  • Autistisk bror