Hoppa upp från sten, ikke stilla häst?

A

ardennern

Har en häst som jag rider med barbackasadel, dvs att det går inte att hoppa upp med stigbygel utan måste ta hjälp av en sten, eller som i vårt fall en slags bergvägg.. Och hon vägrar stå still, har testat precis allt. Beröm, tillrätta visning, traggla samma sak om och om igen, ryta till, osv osv. Och har jag korta tyglar börjar hon endast backa. Så snälla, har ni några tips?

Sv: Hoppa upp från sten, ikke stilla häst?

Det handlar om att pållen är ouppfostrad. Lär den ett stoppkommando, tex "whoo" är vanligt.
Det går fort att lära in (säger jag och sitter här då va men det är faktiskt inte så svårt om man har minsta timing i det man gör). tar kanske 10 minuter med lite longering och horsesense.

Whoo betyder alltid halt i alla situationer oavsett vad! Det är viktigt att komma ihåg. Ordet ska bara användas i dess syfte dessutom ,att göra halt. Inte för att bromsa fart eller nånting.

Så när det är inlärt kommer du kunna parkera din häst och sitta upp vackert :)

Jag skulle införskaffa i en pall om jag var du.

Det är svårare att bryta gamla mönster än att lära in nya.

Ett mycket effektivt sätt att lära hästarna att stå still finns i Hempflings Dansa med hästar (låna på bibblan!) :) Med lite övning går det dessutom att hoppa upp på hästen om den inte är typ 190 hög ;)

Så var min pålle oxå till att börja med. Hon skulle INTE stå stilla. Sen fick jag en "uppsittarepall" som jag har hemma på gården.
Den var jättefarlig dom första 10 gångerna, vågade inte gå nära den ens.
Sen såg ju pållen att det inte var något farligt monster som åt små vita hästar och sen gick det bra.
Efter det så var det inga som helst problem att hoppa upp från en sten eller stubbe ute i skogen.

min var så innan, men jag använde pall så då kunnde jag tillrättavisa henne och flytta efter med pallen, efter ett bra tag så lärde hon sig att stå bredvid pallen, åtmnstonde tills man satt foten i stigbyglen :P.
mina hästar har alltid haft svårt att vilja gå nära fasta objekt för att man ska hoppa upp, pall har ofta inte varit ngt problem men stora stenar, stengärden last pallar osv har det varit svårt att få dem att stå stilla bredvid. en pall är super bra då det oftast inte är lika jobbigt att gå nära ^_^.

Ska nog investera i en pall..
är bara rädd att hon ska slå i den och bli rädd.
Hon blir LIVRÄDD för exakt allt, kan vara värt att tilläggas.

Jag har lärt dem att jag ger godis "på andra sidan ryggen". Dvs jag ställer mig jämte hästen(utan pall) sträcker armen över ryggen och erbjuder godis. Hästen måste böja sig mot godiset och runda kroppen emot mig.

När hästen fattat att han får godis på detta sätt, ställer jag mig en liiiten bit ifrån sidan och håller godisen nästan ovanför ryggen, så att hästen ser den. Om hästen försöker backa eller vända emot mig för att ta godisen följer jag bara med och parerar, visar att godis blir det på andra sidan.
Tillslut fattar hästen att den måste ta ett steg emot mig, för att nå godiset.
Gör så några gånger, tills den fattat.

Sedan ställer jag mig på stenen/pallen, håller godiset över hästens rygg, och då kommer den med sidan emot. Jag lutar över sadeln, lägger lite vikt och ger godiset.
Sedan lägger jag mer vikt innan godis och tillslut väntar jag med godis tills jag sitter helt i sadeln.

Funkar toppen, om jag har hästen lös på ridbanan och springer bort till och upp på pallen, så kommer pållen kutande och ger mig sidan, nästan skrapar upp mig från pallen :love:
..har för mig att jag hade filmat det där någon gång... ska kolla om jag hittar..

Lag har lärt "mina" hästar att om jag står på pallen så ska de ställa sig vid den så att jag kan sitta upp. Ponnyn hade jättesvår med detta, så jag lade ner mycke tid på att:

1. Stå stilla vid pallen, berömma, gå en sväng, stå vid pallen, berömma, gå en sväng, osv.
2. När hon klarade detta avslappnat så gjorde vi samma sak med mig på pallen (fortfarande utan att sitta upp).
3. Nästa steg var att lägga vikt på hennes rygg, sedan kliva av pallen, gå en sväng, osv.
4. Sitta upp, stå stilla, sitta av, stå stilla, gå en sväng, osv.
5. Sitta upp, stå stilla, ryttaren rör sig, stå stilla ändå, sitta av, stå stilla, gå en sväng, osv.
6. Sitta upp, stå stilla, rida sväng tillbaka till pallen, stå stilla, sitta av, sitta upp... osv.

Detta fungerade bra, extra bra att jag både satt upp och av vid pallen. Att gå lite mellan varven hjälpte till att lösa upp hennes spänningar och ge henne tid att tänka. Massor med lugnt berön, smekningar, kli och klappar fick hon.

I början sprang hon iväg när man satte foten i stigbygeln. Nu kan jag kravla omkring bäst jag vill och hon väntar tills jag är klar.

Ett tag hade hon en medryttare som jag glömde instruera. Det såg väldigt roligt ut när människan försökte ställa ponnyn vid pallen samtidigt som ponnyn försökte ställa människan pallen. :D

Senast ändrad av en moderator:

Gör det positivt för hästen att stå brevid när du står på pallen. Du kan t.ex. stå på pallen, hänga över hästen och ge en godis från andra sidan.

Min mammas häst är rent tokig i vår pall. Man kan ha honom lös i hagen eller i en paddock, ställa sig på pallen och han kommer som ett skott från andra sidan hagen/paddocken och ställer sig tätt intill med sidan mot en så det bara är att svinga över benet. Ibland står han så nära att han nästan knuffar ned en från pallen.

Lägg lite havre eller äpplen på och runt pallen och låt hästen utforska och äta i sin egen takt ;)

Vet folk som övat sina hästar på tex. dressyrstaket och bokstäverna genom att lägga äppelbitar på bokstäverna och i hörnorna, det har varit mycket effektivt :D

Har en häst som jag rider med barbackasadel, dvs att det går inte att hoppa upp med stigbygel utan måste ta hjälp av en sten, eller som i vårt fall en slags bergvägg.. Och hon vägrar stå still, har testat precis allt. Beröm, tillrätta visning, traggla samma sak om och om igen, ryta till, osv osv. Och har jag korta tyglar börjar hon endast backa. Så snälla, har ni några tips?

Håller med övriga. Ge godis. Ha en medhjälpare i början om du vill. Ställ upp - godis - gå iväg - ställ upp - godis. När hon står still kan du hoppa upp - ge godis från ryggen. Sådant här brukar gå snabbt bara de fattar poängen. Stilla = äpplebit. :D

Jag är lite för lat för att traggla sådant och brukar bara hoppa upp i farten, men hästis vet skillnanden på uppsittning på gårdsplanen respektive från sten/stubbe i skogen. Vid den senare står han tålmodigt still.

"KL"

Min häst har börjat krångla när jag ska upp, hon envisas med att vända ut baken när jag ska sitta upp från ett staket.
Vet inte vad jag ska göra.. har prövat att hoppa ner och putta tillbaka baken med sparkar som protest men hon vänder bara ut den igen.
Har prövat å ställa henne korrekt vid staketet om och om igen men hon tröttnar aldrig hon verkar bara mer och mer förnöjd med å kunna hindra mig från å sitta upp så fort jag ska lägga benet över.

Någon som har råd?

skaffa en pall och sitt upp från, få hästen trygg med det flytta pallen nära staketet och sitt upp ifrån den där tills hästen är trygg med det. ställ hästen sen vid staketet och hoppa upp ifrån där när hästen är trygg(dvs är hästen spänd och inte vill stå ordentligt så strunta i att hoppa upp från staketet och ta pallen istället. )

men har du en pall så behöver du ju inte hoppa upp från staketet heller.

hehe jo pall funkar ju men när jag ska rida ut så måste jag korsa ett gärnvägspår för att komma ut på vägarna och där är det ett par grindar som måste öppnas och stängas.
Jag kan ju ta dit en pall kanske och börja öva.
Det retsamma är att hon brukade stå still vid gärnvägs grinden förut, jag undrar om hon bara vill retas för hon vet att hon kan.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 665
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 873
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 251
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 698
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?