Sv: Hoppa upp från sten, ikke stilla häst?
Lag har lärt "mina" hästar att om jag står på pallen så ska de ställa sig vid den så att jag kan sitta upp. Ponnyn hade jättesvår med detta, så jag lade ner mycke tid på att:
1. Stå stilla vid pallen, berömma, gå en sväng, stå vid pallen, berömma, gå en sväng, osv.
2. När hon klarade detta avslappnat så gjorde vi samma sak med mig på pallen (fortfarande utan att sitta upp).
3. Nästa steg var att lägga vikt på hennes rygg, sedan kliva av pallen, gå en sväng, osv.
4. Sitta upp, stå stilla, sitta av, stå stilla, gå en sväng, osv.
5. Sitta upp, stå stilla, ryttaren rör sig, stå stilla ändå, sitta av, stå stilla, gå en sväng, osv.
6. Sitta upp, stå stilla, rida sväng tillbaka till pallen, stå stilla, sitta av, sitta upp... osv.
Detta fungerade bra, extra bra att jag både satt upp och av vid pallen. Att gå lite mellan varven hjälpte till att lösa upp hennes spänningar och ge henne tid att tänka. Massor med lugnt berön, smekningar, kli och klappar fick hon.
I början sprang hon iväg när man satte foten i stigbygeln. Nu kan jag kravla omkring bäst jag vill och hon väntar tills jag är klar.
Ett tag hade hon en medryttare som jag glömde instruera. Det såg väldigt roligt ut när människan försökte ställa ponnyn vid pallen samtidigt som ponnyn försökte ställa människan
på pallen.