Hoppa upp barbacka...

Sv: Hoppa upp barbacka...

Riskerar man inte att sparka till hästen i flanken första gångerna man försöker?

Jo, jag är 1.75 lång och rider en islandshäst, så det borde ju inte vara några problem... men jag har de facto aldrig hoppat upp barbacka utan hjälp (någon som kastar upp/pall).

Så gör jag med, kommer upp på hästar runt 155-165 (har inte provat högre) men min nuvarande häst hatar när man hoppar upp så, så på henne går det inte då hon kickar bakut när man kastar sigg upp.. :crazy:

Fideli skrev:
Ps, ett litet tips: Swingen funkar inte om hästen står med huvudet nere i marken, den måste hålla upp huvudet. Det funkar heller inte på hästar som är små, är hästen 20cm lägre än du själv är lång så blir det svårt.
Men då är det ju bara att slänga över benet och vrida sig i luften. Så att överlivet kommer över först sas. (INTE lägga sig på mage först, men höften behöver här inte hänga med på samma sätt.) Plättlätt! :banana:

Senast ändrad:

Tar en pall eller liknande. Pållen är 178 cm hög, så man kommer inte upp bara från marken :p!

Ska kanske testa och se om jag kommer upp med svingen, men den låter krånglig.. Vette 17 om jag lyckas :p!

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 118
Senast: tuaphua
·
L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 608
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka