Hoppa stillastående

J

Jojjo811

Om hästen stannar och sen hoppar stillastående, ska det verkligen räknas som vägran då? :p

Sv: Hoppa stillastående

Om hästen backat allra minsta är det vägran. Men domaren dömer, och en del dömer helt stillastående som vägran. I TR står "otvetydigt stående", då räknas det som vägran.

Mom 333, Vägran
"Vägran är:"
1. "När hästen stannar framför ett hinder, som ska hoppas - utan att det slås ned eller rubbas - och därefter otvetydligt blir stående, träder bakåt om också ett enda steg, eller vänder."
2. "Det räknas inte som vägran om hästen stannar tätt intill hindret - utan att vare sig slå ned eller rubba detta eller träda tillbaka - omedelbart hoppar hindret från stället."

Det är väldigt svårt att se om hästen verkligen har stått helt stilla, så har inte hästen backat brukar det sällan bli fel...

det beror på ekipagets handling, om hästen stannar och visar "nej jag vill inte hoppa" och velar och är istadig men hålls kvar framför hindret och ryttaren då sporrar av den från stillastående är det fortfarande vägran..
men är det så att hästen stannar men fortfarande är på väg och ryttaren trycker av och hästen hoppar är det inte vägran..

i det mellanläget är det domaren som avgör, blir det diskussion tar överdomaren beslut..

*delvis kl*

men om man landar mitt i hindret och fortsätter igenom så dömer vissa domare som en vägran.... jag har alltid trott att det bara ska vara rivning....:crazy:
är det vägran eller rivning?

om hästen hoppar ifrån och landar i hindret är det rivining
men om hästen stannar och river hela hindret och sen går över är det vägring.

det beror helt på omständigheterna, en häst kan vägra och glida mot hindret, riva hela och "hoppa" över och det räknas som rivning. det hela beror på domaren..

såg ett ekipage för några helger sen som kom fel, fick helikopterhopp och rev 2 bommar i fram på oxern samt en i bak i hoppet, de kom ju vidare utan att hästen ens stannat till men domaren beordrade ekipaget att vänta..

*kl*

det beror väl på, domaren dömer...

Men jag var med på en banträning idag och min häst hoppade ca 4 av 8 hinder i 80cm stillastående, det är ju jobbigt att galoppera :angel: :idea: Men fick inga fel gör det ändå....

Backar hästen, eller vänder= vägring...

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 401
Senast: MalanMjöl
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 004
Senast: fio
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: Pegasus63
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka