Hoppa på gräs?

Fashionistan

Trådstartare
Vad gäller när man ska hoppa på gräs?
Alltid gräsbrodd?

Kan man löshoppa på gräs? Tycker att det verkar lite riskabelt pga halkrisken men man undrar ju! :laugh:

/ P som helst hoppar på bana! ;):D

Sv: Hoppa på gräs?

Tycker att man alltid ska annvända gräsbrodd när man hoppar på gräs,vet inte om det är så lyckat att löshoppa på gräs,du har ju inte den möjligheten att kontrollera hästens fart och avsprång som om du sitter på den.

När jag jobbade på Irland broddade vi aldrig hästarna inför hoppning på terrängbanan, de hästarna var lärda från fölsben vad som gäller på en gräsbana...

Min häst är också irländare, men jag har broddar på henne ändå - och hon halkar aldrig! Hon är verkligen ovanligt stadig på benen på gräs :)

Löshoppa hade jag inte gjort på gräs dock. Hästarna blir lätt exalterade och det går ju oftast lite fortare än med ryttare. Man vill ju inte att hästen ska bli osäker på underlaget utan att en ryttare snabbt kan säga "Jodå, det går bra - kom igen nu!" :)

De lärde sig alltså att ta det lugnt för att inte halka? Det är ju inget bra om man ska tävla på gräs och det måste gå fort.

Ja det är ju det här med halkrisk, men om man bygger upp en löshoppningsbana och hoppar under kontrollerade former, då borde det kanske gå?

Är ju lockande nu när vi inte har padock men samtidigt vill jag inte riskera min fina tjejes ben! :)

Och som sagt har jag aldrig hoppat på gräs, mer än terräng hinder i skogen och på en äng! :)

Elektron:
Har du någonsin sett en Irländare som tar det lugnt? Haha!
Nej, dem lära sig inte att ta det lugnt, de lärde sig att om dem inte snabbt blir supersäkra på benen ramlar dem, helt enkelt.
Ibland red vi på underlag som jag inte ens hade velat skritta på, men inggen häst halkade någonsin ;)
Lite häftigt faktiskt, med tanke på hur mycket tid vi lägger på broddar och boots mm :)

Fashionistan:
Jag kom just på att jag vet en anläggning (i Sverige) som har en löshoppningsbana ute på gräs!
Alltså en helt rundbyggd bana i fast staket där jag i och för sig aldrig sett någon löshoppa, men det är det den är där för.
Så går går det säkert ;)
Du skulle ju kunna testa på lägre höjder först och se hur säker hon är, och sedan prova försiktigt!
Kanske kan du grusa lite för och efter hindret? :idea:

jag broddar om det är blött eller upptrampat. På tävlinghar jag alltid korta gräsbrodd.
När jag hoppar hemma på huntingbanan broddar jag inte.

Jag tycker det skiljer en hel del från bana till bana, beroende på vad det är under. Till exempel gräsbanor på sandmark känns mindre hala än gräsbanor på lerjord. I alla fall upplevde jag det så då jag ett tag red och hoppade mycket på just två olika banor varav den var väldigt hal (lerjord) och den andra var så fin att de flesta valda att inte brodda (sandmark)
Sen kan man väl också sanddressa en gräsbana för att få den mindre hal?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 903
Senast: TeamLundVer
·
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 808
Senast: LadySara
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
398
Senast: Unafraid
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 109
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka