Hopp sta traning

hastflicka

Trådstartare
Mandy har borjat ta ett steg eller tva efter mig under "stand under motion" pa tavling. Hur skulle ni fixa det? Jag sag tidigare ett par You Tubes med "hopp sta" traning ... vore det nagot och i sa fall, har nagon en link sa jag kan se igen, och hur gor man?:p

Sv: Hopp sta traning

Gör hon så bara på tävling och inte på träning så är det väl troligt att du gör något på tävling som du inte gör på träning? M.a.o. borde det gå att lösa bara du uppför dig "som du ska" :p

När min unga plötsligt började ta något steg framåt (trots att hon förut stannat precis när man sagt "stå") så började jag inte med någon annan träning, utan backade helt enkelt i vanliga träningen. Jag gick, stannade och sa "stå" och bara de gånger hon stannade direkt fick hon belöning som jag då kastade bakåt. Tog inte alls lång tid innan det fungerade fint igen.

Mandy har ett ganska bra "sta", men vi narmar oss elit klass nu och ett steg kostar plotsligt poang. Jag har ocksa tranat in det med boll over huvudet och sa lange hon kan fa det da och da funkar hon bra (men pa vara tavlingar har, som ar hela helgen, finns ingen plats dar jag kan trana med boll over huvudet da tavlingarna ar i stora expo lokaler.)

Anyway, jag funderade pa att klicka in hopp sta och helt sonika kalla det for sta. Funkar det battre kan jag ju 'face out' vara "stay" och anvanda det i stallet funkar det inte battre har vi haft en kul ny lek ett tag.:p

Jag skulle tänka stimulikontroll på själva "stået".
Stå är stå, även om du rullar en boll mellan benen på hunden och samtidigt hjular i cirklar runt henne. (vilket för övrigt skulle se rätt så festligt ut)

Börja med små störningar, eskalera och se till att belöningen är så åtråvärd att den är värd att svettas för. Som självklart uteblir om hunden tar ett steg fram. Plus tajming på klicket för rätt beteende.

Det kan hon. Hon star oavsett storning, det ar snabbheten i sjalva stallandet jag ar ute efter. Hemma stannar hon med max ett extra steg, har kommer bollen ofta flygande. Borta blir det ofta ett par extra steg, dar kommer aldrig boll flygande.
Alla forslag emotages med tacksamhet ... Vi kom just in efter en kort traningsrunda pa morgonen. Vi hade jatte kul, vilket vi alltid brukar ha:cool:, och allt funkade perfect ... men sta (stay) var ett steg for mycket sa fort bollen inte kom flygande. Jag klickar vidare pa "sta" sa far vi se vart det leder.:p

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 157
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 271
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 791
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 150
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Orolig katt i bil
  • Kattbilder #10