Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om dom ligger lugnt och sover under taket är det lagom. Du ska inte bränna dig om du känner på det. Brukar aldrig ha vårt på max.Nu tog jag ut alla kycklingar (var 7 som levde). Alla var torra. Släppte in dem i en bur. Vi hade värmelampa förra året när vi köpte 4 dagar gamla kycklingar. Nu testar vi värmetak. Men jag tycker det är svårt, känns inte som det blir speciellt varmt. Har sänkt det väldigt mycket.
När jag kom ner för att göra rent äggkläckaren är det två ägg som piper. Paaaaanik in med dem igen!
Hoppas nu inte de torkat. Var nog nån kvart minst som de låg framme i rummet utan lock.
Om dom ligger lugnt och sover under taket är det lagom. Du ska inte bränna dig om du känner på det. Brukar aldrig ha vårt på max.
Och som du skriver, det ska vara lågt, just då de ska kunna ligga och sova och ändå hålla värmen.
Vi brukar ha ena sidan lågt pch andra lite högre, så det sluttar. Då kan de ligga under men svalare om de vill.
Kommer det att hjälpa om du får det grönt? Min ganska begränsade erfarenhet är att det inte växer särskilt mycket i hönsgårdar, eftersom de går runt och sprätter och letar mat. Jag släppte ut mina 6 höns i en ny lite mindre del (utöver deras vanliga hönsgård), där jag hade hällt på lite gräsfrön i höstas och där det var lite annat också på väg upp (jag tänkte då inte att hönsen skulle kunna gå där också) - nu några dagar/veckor efter att de fick börja gå där ser det ut som om det mesta som var på väg upp är borta nu/det är mer jordigt.Jag är äntligen igång med att starta mitt lilla hönshus. Vill helst ha kindahöns i genbank så undrar om någon här har kindahöns?
Där hönsgården ska vara har jag haft mina pallkrageland så funderar på vad/om jag skulle kunna så in för att få det grönt. Just nu är det bara bar jord.
Visa bifogad fil 164567
Uthuset i bakgrunden är det blivande hönshuset.
Höns älskar röda vinbär, mina brukade hoppa för att plocka så mycket de kunde. Svarta var inte alls intressant.Kommer det att hjälpa om du får det grönt? Min ganska begränsade erfarenhet är att det inte växer särskilt mycket i hönsgårdar, eftersom de går runt och sprätter och letar mat. Jag släppte ut mina 6 höns i en ny lite mindre del (utöver deras vanliga hönsgård), där jag hade hällt på lite gräsfrön i höstas och där det var lite annat också på väg upp (jag tänkte då inte att hönsen skulle kunna gå där också) - nu några dagar/veckor efter att de fick börja gå där ser det ut som om det mesta som var på väg upp är borta nu/det är mer jordigt.
Jag har själv funderat på att försöka plantera t.ex. vinbärsbuskar i hönsgården, och att ha dem bakom kompostgaller de första åren så att de får en chans att komma upp. Annars är det mest syrener på utsidan av staketet som de har som skugga och skydd från (grenarna växer in i hönsgården), eller nässlor som kommer upp på sina ställen. Sen har jag också läst om ormbunkar, vilket jag också funderar på att testa.
Med tanke på att gården blir lite över 30 kvadrat och jag bara ska ha 4 hönor och en tupp trodde jag nog att det skulle kunna hålla sig grönt... Tänkte även göra en alternativ mindre hönsgård på andra sidan huset.Kommer det att hjälpa om du får det grönt? Min ganska begränsade erfarenhet är att det inte växer särskilt mycket i hönsgårdar, eftersom de går runt och sprätter och letar mat. Jag släppte ut mina 6 höns i en ny lite mindre del (utöver deras vanliga hönsgård), där jag hade hällt på lite gräsfrön i höstas och där det var lite annat också på väg upp (jag tänkte då inte att hönsen skulle kunna gå där också) - nu några dagar/veckor efter att de fick börja gå där ser det ut som om det mesta som var på väg upp är borta nu/det är mer jordigt.
Jag har själv funderat på att försöka plantera t.ex. vinbärsbuskar i hönsgården, och att ha dem bakom kompostgaller de första åren så att de får en chans att komma upp. Annars är det mest syrener på utsidan av staketet som de har som skugga och skydd från (grenarna växer in i hönsgården), eller nässlor som kommer upp på sina ställen. Sen har jag också läst om ormbunkar, vilket jag också funderar på att testa.
Jag har några vinbärsbuskar i trädgården, och brukar plocka en hel del sommartid och ge till hönsen - vilket de verkar uppskattaHöns älskar röda vinbär, mina brukade hoppa för att plocka så mycket de kunde. Svarta var inte alls intressant.
Jag har inte upplevt att de tuggar på bladen, men å andra sidan hade mina 3000 kvm att sprätta runt på när de inte hoppande plundrade mina vinbärsbuskar.Jag har några vinbärsbuskar i trädgården, och brukar plocka en hel del sommartid och ge till hönsen - vilket de verkar uppskattaSå jag tänkte att det kan vara ännu roligare för dem att ha någon buske inne hos dem, i alla fall så länge den lyckas överleva och de inte dödar den strax efter plantering
Jag hade dock inte koll på skillnaden mellan röda och svarta, och kan nog ha plockat svarta till dem förra året - jag har nämligen för mig att de förra året inte var superintresserade när jag slängde in bär till dem![]()
Tugga på bladen tror jag inte de gör, däremot tänker jag att de sprätter runt och gräver där det är planterat, vilket känns som om det kan vara bättre att vänta med tills en nyplanterad växt fått lite tid på sig att sätta bättre rötter. Eller, tänker jag fel?Jag har inte upplevt att de tuggar på bladen, men å andra sidan hade mina 3000 kvm att sprätta runt på när de inte hoppande plundrade mina vinbärsbuskar.
Du kan ju sätta hönsnät runt den medan den tar sig?Tugga på bladen tror jag inte de gör, däremot tänker jag att de sprätter runt och gräver där det är planterat, vilket känns som om det kan vara bättre att vänta med tills en nyplanterad växt fått lite tid på sig att sätta bättre rötter. Eller, tänker jag fel?
Det var planenDu kan ju sätta hönsnät runt den medan den tar sig?