Hönstråden II

Det var en himla tur att jag inte tog ut Lohmannäggen ur kläckaren. Idag är dag 21 och 3 av de äggen har ett litet hack i sig. Och bara 1 av hedemoraäggen. Vi får se hur det tar sig under dagen. Förhoppningsvis finns det liv i några till.
Så spännande detta!
Har redan pratat med en jobbarkompis och ska få ett gäng ägg från hennes spättade SB och från hennes blandraser.

Av ca 50 ägg blev det bara 17 kläckta. Det är väldigt ovanligt med min stora kläckare. Jag brukar ha 90-99% kläck. Även från den avesläggleverantör jag hade nu och skickade ägg.
Det visade sig dock att 10 plymouth rock-ägg inte var befruktade alls så där skulle leverantören skicka nya i april. Väldigt snällt då det inte är självklart när det är skickade ägg. Vi hoppas att april är en bättre månad.

Några gick fullt ut men kläcktes aldrig och en dog på väg ut.

Det är alltid en stor risk så här tidigt på säsongen; att kläcka ägg, även om de är från en avelsäggleverantör. Vi gör ett nytt kläck i april och ser hur det ser ut då.
Vi har en del att ersätta.

Om de nya reglerna träder in måste jag halvera eller kanske ta bort en tredjedel av mina höns........Vi har plats att bygga ut gårdarna men inte husen.
De kan inte gå fria då vi har för mycket rovfågel. Om aktivisterna visste det kanske de skulle tänka två gånger för jag har haft några höns tagna av fågel och några allvarligt skadade. Ur djurskyddssynpunkt kan jag inte tycka det är mer ok, för en höna som lever men med hela halsen uppriven var fan inte roligt.

IMG_0691.webp

En Lohmannkorsning har tittat ut och en till är på g. :bump:

Sju stycken såg världens ljus igår. Tyvärr låg en död nu på morgonen. Ett ägg har hålslag, men inte hänt något mer. Tror det är färdigt nu, så snart tar jag ut dem ur kläckaren.

Men så roligt ändå att det blev så många mer än vi räknade med. Vi trodde ju max 3. Och bara hedemoror. Nu är det 4 Lohmannägg och 3 hedemoror som kläcktes. Varav en av hedemororna inte klarade sig.

Nu tog jag ut alla kycklingar (var 7 som levde). Alla var torra. Släppte in dem i en bur. Vi hade värmelampa förra året när vi köpte 4 dagar gamla kycklingar. Nu testar vi värmetak. Men jag tycker det är svårt, känns inte som det blir speciellt varmt. Har sänkt det väldigt mycket.

När jag kom ner för att göra rent äggkläckaren är det två ägg som piper. Paaaaanik in med dem igen!
Hoppas nu inte de torkat. Var nog nån kvart minst som de låg framme i rummet utan lock.

Nu tog jag ut alla kycklingar (var 7 som levde). Alla var torra. Släppte in dem i en bur. Vi hade värmelampa förra året när vi köpte 4 dagar gamla kycklingar. Nu testar vi värmetak. Men jag tycker det är svårt, känns inte som det blir speciellt varmt. Har sänkt det väldigt mycket.

När jag kom ner för att göra rent äggkläckaren är det två ägg som piper. Paaaaanik in med dem igen!
Hoppas nu inte de torkat. Var nog nån kvart minst som de låg framme i rummet utan lock.
Om dom ligger lugnt och sover under taket är det lagom. Du ska inte bränna dig om du känner på det. Brukar aldrig ha vårt på max.
Och som du skriver, det ska vara lågt, just då de ska kunna ligga och sova och ändå hålla värmen.
Vi brukar ha ena sidan lågt pch andra lite högre, så det sluttar. Då kan de ligga under men svalare om de vill.

Om dom ligger lugnt och sover under taket är det lagom. Du ska inte bränna dig om du känner på det. Brukar aldrig ha vårt på max.
Och som du skriver, det ska vara lågt, just då de ska kunna ligga och sova och ändå hålla värmen.
Vi brukar ha ena sidan lågt pch andra lite högre, så det sluttar. Då kan de ligga under men svalare om de vill.

Ja, och jag har så högt så att de måste ducka men när de står med huvudet neråt har de ryggen upp i plattan (där det är som högst). Då kan de reglera väldigt bra.
De växer dock jäkligt snabbt så man måste höja lite i taget, nästan varje dag, både på högsta och lägsta höjd.

Värmeplatta är bättre av så många anledningar. Nu har jag bara plattor som har en temperatur, jag kan alltså inte reglera själva tempen. Men, fler överlever och de får berikning av att kunna gå under ett tak, som om de var under mamman. Temperaturen är också väldigt bra och naturlig skulle jag säga.
Vi flyttar även med plattan när vi flyttar ut dem i stallet och den fungerar lika bra där.

Jag tror vi fick till en bra mkt låg höjd på taket. De ser ut att må toppen de små liven. Och så fina! 😍

Av de två pipande äggen igår lever en. Som kanske inte borde leva. De fick upp sina hålslag litegrann igår.
Men den ena dog i ägget. Den andra pep fortfarande så vi gjorde det vi visste man inte skulle. Dvs hjälpa den ut. Annars hade den nog också dött i ägget. Vi tänkte att vi inget har att förlora. Ut kom en muskelsvag krake, hade svårt att hålla huvudet och kunde inte gå ordentligt. Den fick natten på sig sa vi. Levde imorse. Ungefär samma status som igår. Sa att den får till kvällen på sig. Levde fortfarande. Vi tog ut den och den pep såpass. Håller huvudet lite bättre, men går på ena hasen. Provade att tejpa lite mellan benen och ha en gummisnodd mellan. Hjälpte inget så vi tog bort det. Den ligger hos de andra nu under värmetaket.
Hoppas väl på ett litet mirakel i morgon. Och framförallt att de andra låter den vara.

Jag är äntligen igång med att starta mitt lilla hönshus. Vill helst ha kindahöns i genbank så undrar om någon här har kindahöns?

Där hönsgården ska vara har jag haft mina pallkrageland så funderar på vad/om jag skulle kunna så in för att få det grönt. Just nu är det bara bar jord.
20250327_103920595.webp

Uthuset i bakgrunden är det blivande hönshuset.

Jag är äntligen igång med att starta mitt lilla hönshus. Vill helst ha kindahöns i genbank så undrar om någon här har kindahöns?

Där hönsgården ska vara har jag haft mina pallkrageland så funderar på vad/om jag skulle kunna så in för att få det grönt. Just nu är det bara bar jord.
Visa bifogad fil 164567
Uthuset i bakgrunden är det blivande hönshuset.
Kommer det att hjälpa om du får det grönt? Min ganska begränsade erfarenhet är att det inte växer särskilt mycket i hönsgårdar, eftersom de går runt och sprätter och letar mat. Jag släppte ut mina 6 höns i en ny lite mindre del (utöver deras vanliga hönsgård), där jag hade hällt på lite gräsfrön i höstas och där det var lite annat också på väg upp (jag tänkte då inte att hönsen skulle kunna gå där också) - nu några dagar/veckor efter att de fick börja gå där ser det ut som om det mesta som var på väg upp är borta nu/det är mer jordigt.

Jag har själv funderat på att försöka plantera t.ex. vinbärsbuskar i hönsgården, och att ha dem bakom kompostgaller de första åren så att de får en chans att komma upp. Annars är det mest syrener på utsidan av staketet som de har som skugga och skydd från (grenarna växer in i hönsgården), eller nässlor som kommer upp på sina ställen. Sen har jag också läst om ormbunkar, vilket jag också funderar på att testa.

Kommer det att hjälpa om du får det grönt? Min ganska begränsade erfarenhet är att det inte växer särskilt mycket i hönsgårdar, eftersom de går runt och sprätter och letar mat. Jag släppte ut mina 6 höns i en ny lite mindre del (utöver deras vanliga hönsgård), där jag hade hällt på lite gräsfrön i höstas och där det var lite annat också på väg upp (jag tänkte då inte att hönsen skulle kunna gå där också) - nu några dagar/veckor efter att de fick börja gå där ser det ut som om det mesta som var på väg upp är borta nu/det är mer jordigt.

Jag har själv funderat på att försöka plantera t.ex. vinbärsbuskar i hönsgården, och att ha dem bakom kompostgaller de första åren så att de får en chans att komma upp. Annars är det mest syrener på utsidan av staketet som de har som skugga och skydd från (grenarna växer in i hönsgården), eller nässlor som kommer upp på sina ställen. Sen har jag också läst om ormbunkar, vilket jag också funderar på att testa.
Höns älskar röda vinbär, mina brukade hoppa för att plocka så mycket de kunde. Svarta var inte alls intressant.

Med tanke på att gården blir lite över 30 kvadrat och jag bara ska ha 4 hönor och en tupp trodde jag nog att det skulle kunna hålla sig grönt... Tänkte även göra en alternativ mindre hönsgård på andra sidan huset.

Törs nog inte låta dem gå fritt då vi har mycket rovfågel och räv här pga av att det ca 1 km bort ligger ett ekologiskt hönshus med 20 000 frigående höns. Av oss kallat buffe'n.

Höns älskar röda vinbär, mina brukade hoppa för att plocka så mycket de kunde. Svarta var inte alls intressant.
Jag har några vinbärsbuskar i trädgården, och brukar plocka en hel del sommartid och ge till hönsen - vilket de verkar uppskatta :D Så jag tänkte att det kan vara ännu roligare för dem att ha någon buske inne hos dem, i alla fall så länge den lyckas överleva och de inte dödar den strax efter plantering :cautious:

Jag hade dock inte koll på skillnaden mellan röda och svarta, och kan nog ha plockat svarta till dem förra året - jag har nämligen för mig att de förra året inte var superintresserade när jag slängde in bär till dem :p

Jag har några vinbärsbuskar i trädgården, och brukar plocka en hel del sommartid och ge till hönsen - vilket de verkar uppskatta :D Så jag tänkte att det kan vara ännu roligare för dem att ha någon buske inne hos dem, i alla fall så länge den lyckas överleva och de inte dödar den strax efter plantering :cautious:

Jag hade dock inte koll på skillnaden mellan röda och svarta, och kan nog ha plockat svarta till dem förra året - jag har nämligen för mig att de förra året inte var superintresserade när jag slängde in bär till dem :p
Jag har inte upplevt att de tuggar på bladen, men å andra sidan hade mina 3000 kvm att sprätta runt på när de inte hoppande plundrade mina vinbärsbuskar.

Min hönsgård är rätt trist, för de har utplånat allt som växer 😅 den kommer "aldrig" återhämta sig trots att de oftast går fritt. Så har absolut en tanke på en större vinbärsbuske, dom kan äta lite blad och eventuellt bär om den orkar med det. Men jag inte orkar flytta någon av mina "vilda" ännu 😁

Jag har inte upplevt att de tuggar på bladen, men å andra sidan hade mina 3000 kvm att sprätta runt på när de inte hoppande plundrade mina vinbärsbuskar.
Tugga på bladen tror jag inte de gör, däremot tänker jag att de sprätter runt och gräver där det är planterat, vilket känns som om det kan vara bättre att vänta med tills en nyplanterad växt fått lite tid på sig att sätta bättre rötter. Eller, tänker jag fel?

Det krävs rätt mycket mark för att det ska hålla sig grönt tyvärr. Det finns ju andra växter än gräs som har djupare pålrötter och är tåligare, men det kommer ju såklart inte vara lika prydligt som en grön gräsmatta.
Jag har en del stubbar som de kan hoppa runt på vilket är uppskattat. De brukar gilla att komma högt och speja.
Sen slänger jag in halm/löv/nån gren på vintern då och då, på våren gör jag en storstädning och krattar ut det.
Höns gillar ju att gräva gropar och att sandbada så det är viktigt.
Ibland har jag haft underredet till ett bord som de kan sitta på.
De vill ju gärna ha tak över luckan så de kan spana efter rovfåglar innan de går ut.

Och kanske det viktigaste, se till att ha en bra foderhantering så att ni inte får in råttor, när de väl flyttat in är de svåra att få bort.
Dvs allt foder i fodertunnor och titta på foderautomater som inte är fribuffé även för råttor.

Liknande trådar

Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett... 6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 981
Senast: Franken
·
Hemmet Vi har mycket Råkor där jag bor och nästan varje morgon har jag fågelskit på fönstren. Nu pratar vi inte om lite skit, utan mycket...
Svar
2
· Visningar
507
Senast: ufot
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
473
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år... 2
Svar
29
· Visningar
2 427
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka