Hönstråden 2013

Sv: Hönstråden 2013

Vi har konstiga flygfän här också, tror det är ungar som försöker hitta lättfångade byten.

Höken försökte ta en från oss i fjol, började hacka köttbitar ur ryggen på den... Men sambon hörde ovanliga ljud, tog det långa benet före och lyckades få tag på hönan. Sen fick hönan bo inne i några veckor, duschades dagligen i såren och tvättade med jodopax, samt skämdes bort med värme och kärlek. Och nu går hon härute och krafsar i rabatterna igen...!:love:
Tror att detta också var en (hök-)unge, en vuxen borde inte försöka slå byten som den inte kan lyfta med så nära huset..?

Vad gör man? Sprutar vatten på dem?
Man ringer till länsstyrelsen eller kommunens miljöhandläggare och förklarar situationen för dem.

"Hej, jag heter Fraggel_Tess och jag bor i "en byhåla" och jag har problem med ormvråkar. Jag har en hönsgård med x antal höns och att ormvråkarna försöker ta mina höns har jag full förståelse för, men nu har de börjat attackera mig när jag ska gå in i hönsgården eller när jag rör mig nära hönsgården. Vi har dessutom småbarn på gården, så detta känner jag är helt ohållbart. Vad kan vi göra? Vad erbjuder kommunen/länsstyrelsen för hjälp?"

Så får de komma med förslag. Du ska ju inte bli attackerad på hemmaplan. Det är helt ohållbart. Där sätter lagen alltid människor framför djuren. Tänk skyddsjakt på varg och andra rovdjur som egentligen är skyddade.

Va synd att det inte verkar bli så många. Är det dina egna ägg du kläcker i maskin?

Inge roligt med rovfåglar hos hönsen... Än sålänge bor mina i gården så jag tror att de är ganska trygga, dessutom har jag så få så jag tror inte att rovdjur och rovfåglar har upptäckt dom än. Dom kommer att få stanna därinne en tid, vi ska ta hem kycklingar under hösten så det är lika bra att ha dom i trygghet tills alla blivit kattsäkra åtminstone.

Ja, det är egna ägg. Det är väl kanske inte så bra kläckkvalité på dom, heller... Men jag ska nog göra ett försök till, har en ny kläckare och det kanske tar nån gång innan man fått till allt till det ultimata.

I alla fall går det omkring en liten svart dunboll och piper i kläckaren nu, så söt! Hoppas det blir åtminstone EN till, är så svårt att fasa in dom när det bara är en...

Tar du hem färdigkläckta kycklingar?

Va kul! Hoppas det blir fler. :) Jag har precis börjat med höns så är helt nybörjare, har inte kläckt något själv. Mina nuvarande köpte jag som 6-veckors kycklingar, de är 12 veckor nu. Väntar på bokade kycklingar som ska bli 8 veckor och könsbestämda innan jag köper dem.

När man talar om trollen förresten. När jag gick ut efter mitt senaste inlägg hörde vi konstiga skrik, och mycket riktigt cirkulerade en rovfågel ovanför oss, den försvann en stund sen kom den tillbaka med en kompis, och försvann igen. Har aldrig sett dom vid husen förr. Tror det är unga fåglar, och mina höns låg och mös i ett hörn i gården under en björk så jag hoppas att dom inte såg dom. Dom såg ut att ha fullt upp att hantera vindarna däruppe.

Senast ändrad:

Idag har jag, trots gårdagens rovfåglar, satt upp staket mot grannens tomt och släppt ut mina höns. Dom stod och tittade på gräset genom stängslet så mitt hjärta klarade inte av att låta dom sitta därinne och suktas. Hittade lite nät och stolp och satte upp ett staket lite provisoriskt mot grannens tomt, resten lät jag vara öppet för det gör inget om dom vandrar ner en bit i skogsbrynet. Två timmar senare var dom på andra sidan staketet jag nyss satt upp. :p Det var hål i nätet på ett ställe så där hade som slinkigt igenom. Dom kom dock snällt tillbaka in när jag ropade, ja inte Bruno då, han hittade inte öppningen och sprang upprört på andra sidan tills jag hjälpte honom genom att lyfta staketet. Typiskt honom.

Nu går dom på rätt sida igen och jag har lagat hålet. :)

Ha ha, ja dom blir verkligen upprörda om dom kommer efter lite!:p

Ang. rovfåglarna så tror (hoppas innerligt...) jag att dom inte tar nån om man visar sig ute i närheten med jämna mellanrum. Själva spikar vi som besatta på hönsgård och hönshus så det kan bli färdigt ordentligt, f n springer vi fram och tillbaka med hönsen i famnen mellan gamla hönshuset och nya hönsgården, känns lite sådär kl halv sju på morgonen innan man åker till jobbet...:meh: Är vi hemma så får dom vara ute.

Det blev bara en liten kyckling, en liten svart som får heta Atlas. Och JAA, han är helt bedårande!!!:love:

Ojdå, ja det låter lite omständigt. :p Men samtidigt lite mysigt att få pussa på dom lite på morgonen innan man åker ändå. Hur många höns har du?

Inne bland husen har vi som sagt aldrig haft rovfåglar flyga förut, men en granne på en annan gata har faktiskt fått en höna tagen precis bredvid huset under en gran när hennes gubbe satt i garaget intill med öppen dörr. Han hörde oväsen och när han gick ut satt den och åt på den. Så ibland är dom djärva. Men jag tror inte att dom som var här såg mina höns och dom har inte kommit tillbaka så jag är inte orolig faktiskt. Är mer rädd att en katt ska komma och trakassera dom.

Bild på Atlas väntas! :D

Mina gulliga höns. Kan man tröttna på dessa roliga djur? Dom hittar på så mycket. Igår hittade vi Malva högt upp i en gran strax efter 20-tiden - säkert 5 meter upp. Assar försökte hoppa efter men han missade grenen och råkade flyga ner på andra sidan staketet. Matte klampar ut i onepiece och gummistövlar och släpper in honom under staketet. Det visade sig att dom ville hitta en sovplats, Malva kom ner från granen när jag kom in och sen började dom skrika och springa efter mig. Jag visade dom in i gården och till luckan, och då gick dom direkt in och satte sig på sovpinnarna.

Idag har dom hållt sig på rätt sida staketet, dom gillar vildhallonen. Där får dom skydd och kan plocka både bär och gräs. Och i morse drack dom vatten tillsammans från ett stort blad - hur gulligt är inte det? :love: För en stund sen hittade jag dom sovandes tillsammans på en mossig sten.

2013-08-19+10.35.59.jpg

Ja, det är egna ägg. Det är väl kanske inte så bra kläckkvalité på dom, heller... Men jag ska nog göra ett försök till, har en ny kläckare och det kanske tar nån gång innan man fått till allt till det ultimata.

Det har varit ett mycket dåligt år i år när det gäller kläckning säger väldigt många som har höns.

Oj jag som istället haft mycket bättre kläckning i år jämfört med förra.

Vad tycker ni man ska ta betalt för kycklingar? Riktpriserna inom lanthönsklubben känns lite konstiga de är
20:-/kyckling+ 5:-/vecka
150:- för vuxna djur
Det gör att man får 60:- för 8 veckorskycklingar som man haft en massa jobb och risker med. Helt ärligt känns det inte som om det är värt det.

När jag kollade med en vän som har höns så säljer hon kläckägg från rashöns (icks utställda) för 15:-/st. Hon köpte dagsgamla kyckilngar (värpraskorsning) för 25:-/st.

Handlar det inte om popularitet då? Att vissa raser är mer populära än andra?

Och sen kanske det är så att lantrasklubben försöker att gynna lantraserna och att de därför inte ska vara så att man väljer bort dem pga priset? Fast egentligen borde det vara tvärtom - det som är ovanligt är ju oftast dyrare.

25kr-50kr + 5kr/vecka har jag sett. Så det varierar.

Jag har bokat könsbestämda hönskycklingar, 8-12 veckors. Jag får betala 150kr/st för svarthöns och för araucana 250kr/st. Mina blandisar köpte jag som 6 veckors ej könsbestämda (blomme/annan lantras) och för dom betalade jag ca 50kr/st.

Det är väl som med all uppfödning, man tjänar inte så mycket på det, har man tur går man +-0. Man gör det av intresse, för att bevara/förbättra en ras eller för att man vill bli av med överskottet av kycklingar som man inte själv vill ha kvar - och behåller de man vill komplettera sin egen grupp med.

Jag känner igen det Ramona skriver, att lantrasklubben vill att fler ska skaffa lantraser och att priserna inte bör ligga för högt.

Senast ändrad:

Kanske är det så men det är ett stort problem bland lantraserna att vissa besättningar inte säljer några djur alls och att därmed endast ett fåtal besättnigars gener sprids i populationen. Är priset för lågt vill ju ingen lägga ner jobbet som det är att hålla på med kycklingar. Ännu värre blir det om man bara ska sälja något enstaka djur då det dessutom ska skrivas papper och varje genbanksintyg kostar 10:- i inköp.
Jag la priset lite över riktpriset så får vi se vad köparen säger.

Fast så länge det handlar om under 100:- för en kyckling kan ju folk inte klaga eller? Vill de ha genbanksintygen gratis eller??

*vilka snåljåpar*

Kan tillägga att jag köpt 2 st vuxna höns, 1,5-2 år gamla, en grönvärpare, båda okända blandraser. Den yngre kostade 180kr och den äldre 150kr. Stallägarna köpte 15st värpfärsiga lohman för 100kr/st. Och som sagt, mina blivande 12-veckors araucanahönskycklingar kommer att kosta 250kr/st - dom är långt ifrån värpfärdiga, dessutom bokade jag bom innan dom ens kläckts.

Allt handlar om efterfrågan. En värpfärdig rashöna skulle jag ta mer än 150 kr för, för jag tror att det finns efterfrågan. Jag har själv försökt hitta vuxna höns och det är faktiskt inte så lätt alla gånger.

Ta betalt vad du hade betalat, så får man se om det finns andra som tänker likadant. Jag betalar hellre ordentligt och får det jag vill ha.

Köparen är mig veterligen inte snåljåpar. De har frågat vad djuren kostar och jag har funderat på vad jag ska svara. Nu är alla djuren lika gammla vilket gör att jag bara behöver skriva ett intyg så den kostnaden blir försumbar i det här fallet.
Jag skulle gärna ta mer betalt än jag nu skrivit men jag får hela kullarna sålda, altså både tuppar och hönor. Hade de velat ha endast hönor hade jag lagt priset mycket högre.

Genbanksintyg kanske alla inte är så intresserade av. Man vill ha en renrasig höna för att man vill veta vad man får, men själva intyget gör ju detsamma om man inte ska sälja vidare eller bedriva avel själv.

Jag vet en och annan uppfödare av lantraser (i genbank) som inte säljer några djur alls till köpare som inte har intresse av att bygga vidare på rasen. Dvs som bedriver egen avel. Om man ka ha såna krav borde det inte vara några problem att ta ett lite högre pris på sina kycklingar än vad som är rekommenderat. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka