Hönstråden 2013

Sv: Hönstråden 2013

Vi står i begrepp att skaffa hönor nästa sommar och som jag förstått det så måste man ha tillstånd för att ha höns överhuvudtaget i bostadsområde. Från första hönan så att säga... Men tillståndet är rätt dyrt så många struntar nog i det...

Ni får gärna tipsa om bra böcker, ffa om hur man bygger hus, hur stora reden, hur mkt sittpinne per höna, hur gör man med isolering osv...

Vi har fått mycket bra tips från en bok som rätt och slätt heter "höns" av Karin Neuschutz. Den är tydlig och tar upp mycket viktigt att tänka på.

Mitt egna bästa tips är att ha ett smidigt system för att kunna få ut skiten från hönshuset, då höns bajsar en hel del och det skapar en rätt otrevlig lukt om man inte håller efter det. Själva har vi löstagbara sittpinnar, och under dessa en bräda som vi skrapar av ned i en u-formas ränna vid sidan av. Hönsen bajsar mest på natten, så på så sätt hålls hönshuset fräscht och fint.

Vi började med höns förra året, och har i år fått 10 kycklingar och ytterligare 9 kläcks i övermorgon... det är hur kul som helst med höns!

Jag har precis börjat med höns och skulle låna boken amk tipsar om, men den var utlånad så jag tog en annan bok av samma författare som heter "Höns i trädgården". Den kan jag rekommendera för den går snabbt att komma igenom och det finns mycket nyttigt i den. Tycker att hon tar upp det viktigaste utan att fördjupa sig för mycket vilket är bra i början när man ska lära sig många olika saker.

Vi har löstagbara sittpinnar i vårt hönshus. Min man tog en planka och sågade av två fyrkantiga bitar. Han sågade sen ur en fyrkant i varje bit där sittpinnen passade. Sen satte han fast dom på väggen och la sittpinnen i utskärningen så att den ligger "i fyrkanten" och därmed hålls upp av plankbitarna men är lätt att bara lyfta ur. Superenkelt.

Länkar till en bild på hönshuset så kanske du ser hur jag menar: http://2.bp.blogspot.com/-C9zXruKoq...S-8lAE/s1600/C360_2013-07-07-19-11-12-684.jpg

Snyggt hønshus, men jag har hørt att dom ska ha runda pinnar. Det ær inte så bra før hønsens føtter att sitta på kantiga brædor. Pinnar som ær ca 5 cm i diameter ær lagom.

Jaså? Jag läste att man ska ha en plan yta upptill, att vanliga 45" reglar är lämpliga. :/ Det var därför vi slopade dom fina tallgrenarna jag först valt och gjorde sådär istället. Tallgrenarna satte jag upp i hönsgården. Men då får vi flytta in dom. :)

Senast ändrad:

Vi står i begrepp att skaffa hönor nästa sommar och som jag förstått det så måste man ha tillstånd för att ha höns överhuvudtaget i bostadsområde. Från första hönan så att säga... Men tillståndet är rätt dyrt så många struntar nog i det...

Det är olika regler i olika kommuner. Här i Luleå får man ha max fem hönor inom tätbebyggt område utan tillstånd. För fler hönor och/eller om man vill ha tupp krävs tillstånd. Hittade info:n om detta på kommunens hemsida.

Kan tillägga att jag just ordnat med tillstånd och i min kommun kostade det 800kr. Jag tyckte att det var dyrt - ja - men det är helt klart inga pengar i jämförelse med att riskera att behöva göra mig av med mina höns pga att jag inte skaffat tillstånd.

Det finns kommuner som inte kräver något tillstånd alls. Man kan ofta hitta information om det på kommunens hemsida, annars är det bara att ringa och fråga.

Jag fick betala 1500 för 6 hönor (utan tupp)

När jag skulle söka tillståndet va dock priset 3500-4000 kr :eek: men dom höll med om att det va väl saftigt att betala för så lite höns

*kl*

Igår blev jag hönsmamma :love:

5 silkes, 4 sussex och en ofriserad dvärgkochin följde med hem.
dvärgkochin är 4 månader gammal, de silkes 5 veckor gammal och sussexen 2 veckor.
Det är ju super roligt med hönor, idag var de ute för första gången, de vA spännande :)

null_zps321bb51d.jpg

null_zps765da862.jpg

null_zps04151338.jpg

Åh va roligt. :) Kul att du skaffat lite av varje. Hur många höns har du tänkt ha? Jag skulle vilja ja några silkes också, och nån lantras - eller flera. :D Mitt hönshus kommer inte att räcka till, det är ett som är säkert.

Idag efter frukosten la sig Asta i ett rede inne i hönshuset, jag köpte henne i lördags tillsammans med en till höna och detta är första gången jag sett någon av dom lägga sig i hönshuset (dom sover ute på pinne i gården på natten). Så nu hoppas jag att det kanske vankas ett litet grönt ägg därinne! Håller tummarna.

Jättefina. :) Jag väntar just nu på svarthönskycklingar, och från ett annat håll väntar jag på svar om det är möjligt att få upp en två sebright i veckan. Väntan kännas lång...

*KL*

Här är tre av våra sommarhönor:

IMG_5737.jpg

Winnie Mandela (Hedemora)

IMG_5601.jpg

Skånsk blommehöna

IMG_5599.jpg

Maran

Vi har även två vita hedemorakorsningar, vilka värper aprikosrosa resp ljusgröna ägg. Maranen ska enligt uppgift värpa chokladbruna ägg, men tyvärr värp-vägrar hon... (När vi hämtade hönorna i slutet av maj fick vi uppgiften om att hon borde börja värpa "när som helst"...)

Vi håller på endel med hönsdressyr - ska försöka göra ett försök senare att lägga ut en film där vi tränar inkallning! :D

Håller med... Det finns på tuben en hel del roliga klipp om folk som klickertränat sina höns..!

Själv har jag äggvaka vid kläckaren. ÅÅÅH, DET ÄR SÅ SVÅRT ATT LÅTA BLI ATT HJÄLPA TILL!!! :crazy:

Jag har fått oroväckande besök i form av fem ormvråkar som huserat här i ett par dagar. Känns inte alls bra om jag ska vara ärlig. Dessutom har en av dem flugit precis ovanför huvudet på mig två gånger. Vad gör man? Sprutar vatten på dem? (Ja jag vet att det är olagligt att skjuta dem)

Dom håller på att kläckas. Har egentligen ingen vidare förhoppning om den här omgången; av fjorton inlagda är det bara fyra kvar, och endast EN som börjat ta sig ut... usch, jag borde inte göra sånt här, men samtidigt är det ju så spännande om/när det lyckas! Fast den här tuppen ger jag inte mycket för, han är ensam om tre höns och lyckades ändå bara pricka hälften av äggen...

Ras..? Tja, lite av varje, typisk blandras. Fast favoriten är en liten rumplös grönäggsläggande liten personlighet som är mig så kär...:love:

Ja, jösses, så fånig man är...:o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka