Hönstråden 2013

Sv: Hönstråden 2013

Genbanksintyg kanske alla inte är så intresserade av. Man vill ha en renrasig höna för att man vill veta vad man får, men själva intyget gör ju detsamma om man inte ska sälja vidare eller bedriva avel själv.
Och jag håller inte alls med!
Det är viktigt att stödja lantrasaveln och därmed också få genbanksintyget. Man vet aldrig vad som händer och den dagen man kanske måste göra sig av med sina djur är det viktigt att ha genbanksintyget för att någon ska kunna ta emot dem i sin befintliga flock.

Spelar ingen roll om man ska avla själv eller inte. Sådär resonerar man ju verkligen inte om hundar. Är hunden endast till för sällskap så skiter vi i att regga den.. O_o

Jag vet inte om du missförstod mig. Visst ska man ha genbanksintyg på djur från genbanker. Jag menade att jag tror faktiskt inte att det höjer värdet jättemycket för en vanlig hobbyhönsägare som vill ha lite sällskapshöns. Man kan lika gärna köpa av en icke genbanksansluten uppfödare om det handlar om stora skillnader i inköpssumman. Men det gäller ju inte alla köpare! Jag tycker att det är jätteviktigt att vi bevarar våra gamla lantraser och jag skulle själv gärna bli genbank i framtiden. Än sålänge är jag för oerfaren för att bli det, och inte har jag möjligheterna heller pga hur jag bor. Men det är något jag hoppas kunna bli i framtiden, när jag hittat min ras och har det som krävs.

Vad gäller registrering av hundar hos jordbruksverket så gäller det ju alla hundar, renras som blandras. Alla ska vara registrerade. Det har ju ingenting med rasen att göra. Genbanksintyg kanske går att jämföra med SKK-registrering snarare. Men det är ju fortfarande ganska oviktigt för hundköparen förutom att det är ett kvitto på att uppfödaren granskas och (förhoppningsvis) följer vissa riktlinjer.

Jag som är aktiv inom hundvärlden skulle säga helt tvärtom. Det är jätteviktigt för hundköpare att de köper en reggad hund. Det är inte bara ett bevis för att vad de har i handen är en renrasig hund, det är också ett bevis på att alla hälsotester som är ett tvång för rasen är gjorda.
Genom registreringen kan du dessutom få reda på massor med fakta och meriter som du inte hade ifall hunden inte var registrerad.

Registrerad i jordbruksverket är ett skämt. Det gills ingenting till utan det är bara ett register över att hunden finns och vem som är ägare. Där handlar det inte någonting om djuret, utan om myndigheters kontroll över hundägarna.

Vad är det som hindrar dig från att ha genbankshöns?

Det finns oseriösa uppfödare inom SKK och seriösa utanför. Även om jag själv skulle välja en SKK reggad uppfödare om jag köpte renras så handlar det mer om att det verkar misstänksamt att inte vara registrerad. Jag har inget behov av att ha en SKK-registrerad hund och betalar inget extra för registreringen. Jag kan betala lika mycket för en hund utan SKK-registrering som för en med. Men vi tycker kanske olika där, det gör ingenting.

Att jag inte kan bli genbank beror delvis på att jag bor i detaljplanerat område och i min kommun finns en hel del regler kring det även om jag råkar bo på landet. Jag har ännu inte tillstånd att ha så många djur, jag måste anpassa mig efter mina grannars önskemål och jag kan kanske inte ha någon tupp. Dessutom är jag väldigt oerfaren och behöver lära mig mer. Mitt intresse ligger orubbligt hos lantraserna och det är vad jag vill hålla på med, men innan jag kan bli genbank tänker jag prova lite andra raser också som jag och min man tycker är spännande, för att lära oss mer och få erfarenhet av annat också. Drömmen är dock att få vara genbank åt bjurholmare och svarthöns en vacker dag. Därför kommer även min hobbyhönsgrupp att bestå till största del av svarthöns - bjurholmare får man ju inte tag på än.

Att jag inte kan bli genbank beror delvis på att jag bor i detaljplanerat område och i min kommun finns en hel del regler kring det även om jag råkar bo på landet. Jag har ännu inte tillstånd att ha så många djur, jag måste anpassa mig efter mina grannars önskemål och jag kan kanske inte ha någon tupp. Dessutom är jag väldigt oerfaren och behöver lära mig mer. Mitt intresse ligger orubbligt hos lantraserna och det är vad jag vill hålla på med, men innan jag kan bli genbank tänker jag prova lite andra raser också som jag och min man tycker är spännande, för att lära oss mer och få erfarenhet av annat också. Drömmen är dock att få vara genbank åt bjurholmare och svarthöns en vacker dag. Därför kommer även min hobbyhönsgrupp att bestå till största del av svarthöns - bjurholmare får man ju inte tag på än.
Genbank kan vem som helst ha. Man behöver inte ha ett visst antal djur för att kvalificera sig.

Här hittar du reglerna kring genbank:
http://www.kackel.se/genbank_kontrakt.html

Och lära sig gör man på höns med genbank precis lika bra som på blandrashöns, så det argumentet var helt ogiltigt. Du har nog gjort en större grej av detta med genbank än vad det egentligen är.

Fast man måste nog kunna ha tupp annars blir det ju lite svårt att föra generna vidare.

Jag har bara tillstånd att ha 10 höns, vi vill att de ska försörja familjen med ägg så vi behöver troligen ha 4-5 vuxna höns för att det ska gå. Ska jag dessutom ha genbank måste jag ha en tupp också, vilket jag inte vet om jag kan ha, det beror på tuppen och grannarna, och då har jag möjlighet att kläcka fram 4 kycklingar. Jag tycker personligen inte att jag har utrymme nog. Därför vill jag vänta tills jag antingen har flyttat till gård, vilket är planen, eller tills jag har en tupp som grannarna godkänner och kan ansöka om att ha fler höns hos kommunen. Det fysiska utrymmet finns men jag vill inte starta upp nåt som sen inte fungerar pga grannar och kommun. Jag har ingen brådska att bli genbank, tar en sak i taget och jag tänker ta mig tiden att lära mig och få erfarenhet av lite olika raser och om höns överlag innan.

Jag är inte den som vill göra saker halvdant, utan jag vill ha mycket i bagaget och utrymme att utveckla det jag gör.

Åh nej! Mina blivande svarthönskycklingar är borta. Rovdjur i hönshuset. Sorg! Jag som längtat så. :cry: Tusan också, nu måste jag snabbt hitta nya och det är ju inte direkt säsong. :(

Usch vilken besvikelse.

Så vände turen! Jag har redan fått erbjudande om 4-5 månaders kycklingar från genbank. Stor glädje. De är dubbelt så dyra som de jag först bokat men det gör detsamma. Dessutom är dom ju snabbare värpfärdiga. Kanske får vi hämta dom redan idag, väntar med spänning på svar. :laugh: :bump:

Tack. Dom kom hem idag. :) Om jag förstår rätt har den ena ullanlag. Tycker den är ursöt trots den spretiga stjärten.

2013-08-23+20.10.10.jpg

Senast ändrad:

Gud vad jag bombar den här tråden. Måste bara lägga in en bild på mina blandisar, lite undrande över vad vi släppt in i hönshuset lagom till sovdags.

2013-08-23+20.11.41.jpg

Så fina! Hur många har ni köpt?

Våra unghönor har börjat lägga små mini-ägg, så nu vi vill behålla alla våra fina ungdomar... vi ska skänka bort två ruvvilliga hönor till en granne, som behöver hönor som kan ruva. Det gör att vi kan spara några fler av våra kycklingar, men någon gryta får det nog bli också... nästa år vore det roligt att sälja några kycklingar också, men i år räcker de lagom till mat och föryngring av flocken.

Vi har börjat släppa ut våra på tomten numer, och de älskar det! Dock har vi förlorat en kyckling, förmodligen till räven som jag såg inte så långt från vår gård nu ikväll. Det känns hemskt nog ändå värt risken- de höns som överlever är så otroligt livsglada där de struttar runt.

Tack. :) Vi har bara köpt två, för vi tänkte prova rasen, men vi vill redan ha fler och det kommer vi att skaffa tids nog. Men vi tar lite i taget så att man hinner känna in rasen om den passar oss.

Va roligt att dom börjat värpa - är dom kläckta i år?
Mina har också precis fått komma ut i trådgården och jag håller med dig, det är värt risken för dom älskar att få sprätta runt bland buskar och snår. Nu när jag har mina nya är dom dock instängda en tid i gården. Men dom verkar hänga mest i hönshuset sen dom nya kom.

Jag är sur, arg, ledsen, besviken...

Av 16 ägg som jag la i kläckaren var 11 (!) inte befruktade!!!:( Kanske får Atlas (numera "Pip" enligt dotterns önskemål) inte nån kompis i samma ålder :(

Nu blir det ny tupp på gården.

tintilar; vilket fräscht ljust hönshus ni verkar ha! Lycka till med de nya!

Åh nej va tråkigt. :( Men de övriga 5 finns det väl hopp om?
Vad blir det för ny tupp?

Tack, det är ju nybyggt och jag har redan hunnit sanera det en gång så ganska fräscht är det än. Men det är väldigt litet, ett nybörjarhönshus. :) Misstänker att vi måste bygga ut det nästa sommar. :p

Man kanske kan låna en tupp för befruktning förstås. Men nu är det så att jag inte kan hålla avelssäker anläggning då jag har andra raser också, så hursomhelst kan jag inte bli genbank än - vilket är helt okej för mig.

Givetvis kan du ha genbankshönor men jag tvivlar på att du blir godkänd som genbank om du inte har tupp. Hela idén med genbank är ju att bevara raserna för framtiden. Utan tupp blir det ju inget bevarande utan förvarande.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka