Hönstråden 2013

Sv: Hönstråden 2013

Ja, vi har tre "kullar" som är kläckta i år, och den första av dessa har börjat lägga ägg som det verkar.:)

Självklart men det är en annan sak än att ha genbank.

KL
Idag blev jag av med kycklingarna. Nu ska jag städa ur hönshuset ordentligt och njuta av att det blir lite lugnare :-)

Åh redan? När kläcktes dom?
Mina svarthönor är födda i april, vet inte riktigt när dock. Tror ni att dom kommer att lägga ägg i år eller får jag vänta till efter nyår? Tänker att dom ju blir 6-7 månader lagom till hösten och ruggningen - eller ruggar dom inte första hösten?

Shaggy: Va skönt. :) Vad har du för höns?

Senast ändrad:

Jag tror absolut att du får ägg nu i höst, det fick vi både förra året och i år.

Åh va kul! :) Då håller jag tummarna. Drömde inatt att min lilla Idun la två ägg, ett i min hand. Det vore nåt det! :p

*KL*

Vi har en maranhöna som enligt uppfödaren borde börjat värpa "vilken dag som helst" när vi hämtade henne i början av juni. Men detta hörde uppenbarligen inte hönan i fråga, så hon har helt enkelt värpvägrat hela sommaren. Vi har fem hönor totalt och eftersom de alla har olika färg på äggen har det varit lätt att hålla redan på vilka som värpt vilka dagar.

Men i förrgår fick vi för första gången fem ägg samma dag - och idag hände det igen. Ingen av dagarna har dock det femte ägget varit i närheten av så mörkt chokladbrunt som maranäggen jag googlat fram bilder på... De har visserligen en brun nyans - men bara ganska ljust brun. I storleken är de ungefär som vår Skånska blommehönas ägg - d v s ganska små. Någon annan som varit med om maraner som värper relativt ljusa ägg? (Har mejlat bild på första ägget till uppfödaren, men inte fått svar ännu.)

Idag när jag gick ut och ropade på hönsen kom dom kacklandes från fel håll. Vi har dom på baksidan och det är stängslat mot framsidan, men dom hade hittat en genväg bakom den nya altanen och genom en rododendronbuske, så nu festade dom i trädgårdslandet. Det gör ingenting, dom får gärna vara på framsidan också, men jag måste nog ordna så att dom inte råkar slinka ut mellan spjälorna på grinden och hamnar utanför tomten.

Vid middagsvilan la dom sig först på altanen men när vi kom och störde gick dom tillbaka samma väg som dom kommit och la sig att sova som vanligt under granarna bakom altanen.

Busungar
P1030771.JPG

P1030776.JPG

Assar i solljuset
P1030782.JPG

Sovdags
P1030759.JPG

Vackra svarthönan Freja
p1030746jpg.jpg

*kl*
Jag undrar om någon kan hjälpa mig att könsbestämma mina två hen? De är de enda i kullen som inte har varit säkra att bestämma. 6v gamla idag. Funkade inte att lägga in bilder så jag länkar till min tråd, nya bilder längst ner. Tack på förhand!

Kl

Mina pullor börjar bli stora nu. Hade turen att få 3 hönor av de fyra sussexarna jag köpte, kul :)
Silkarna är svåra att se vad som är vad ännu :p
Men förbaskat söta är dom <3

null_zps533454c1.jpg

null_zps1a8bbaf5.jpg

null_zps071f59c4.jpg

Haha, hon tycker inte de är lika roligt som jag ;)
null_zps89ccbb3e.jpg

Underbart. Den sista bilden var ju klockren. :D

I morgon ska jag hämta två bokade kycklingar på hönsbytardagen i Grillby. Jag som bara skulle ha lantraser och inga dvärgar har gått helt emot mig själv. Men dom är så söta så man dör, jag kunde helt enkelt inte låta bli. Ruinerad blir man när man har höns. :angel: Dessutom verkar alla höns som jag blir sugen på kosta så jädra mycket. Inte är det några äggmaskiner heller. Jag skulle ju ha höns för äggens skull. Vad hände egentligen.. :nailbiting:

Inte är det några äggmaskiner heller. Jag skulle ju ha höns för äggens skull. Vad hände egentligen.. :nailbiting:

Under det rådande svajiga läget på världsmarknaden idag så är det väl inte konstigt att t o m hönsen drar åt svångremmen, haha:D

Själv väntar jag äggkläckning i slutet av helgen igen. Av de första 16 äggen är FYRA kvar men de är pigga och fina, så jag hoppas att det blir åtminstone ett par bebisar från dom. Vore skönt om lille Atlas (Pip) får nån i samma ålder att vara med när de ska ut bland de stora damerna sen...

Spännande. Hoppas att det blir några kompisar åt Atlas. :)

Nu har förresten käringen fått hjärnsläpp helt tror jag. Jag ändrade min bokning nu mitt i natten, till en höna och en TUPP. :banghead: Jag har ju redan två! Som jag iof inte tänkt behålla men jag tänkte ju inte ta fram yxan i morgon bitti direkt.

Jag skyller på min man, han var också med på det. Jäkla karlar och ge efter för kvinnfolk och deras galenskaper!

Nej det har jag visst fått erfara. :p Men jag kan ändå inte ångra mitt nya tuppköp för han är nåt av det vackraste jag ett. Kanske får dela av hönshuset en tid tills jag tagit bort en av nuvarande ungtuppar.

Hoppas att det blir dom har tänkt dig med dina ägg i alla fall. Glöm inte uppdatera oss. :) Det vore kul o se en bild på Atlas förresten.

Senast ändrad:

Kl.

Ni som är duktiga på höns ge mig råd.
Har en tupp från förra året som var halvtom när jag fick honom, så han har alltid gärna gått bakom en och så men nu börjar jag tycka att han är lite väl kaxig, ser nästan ut som att han funderar på att flyga på en gör sig lite större och så, backar dock om jag vänder mig om och gör mig stor och flaxar samtidigt som jag gör ett "utfall" mot honom, hur ska jag göra för att han ska fatta att han ska ge fan i oss människor, har en dotter på 2,7 år som jag absolut inte vill att han ska hoppa på.
Har för många år sedan haft en jätteilsken tupp, attackerade igenom nätet till och med och vägrar ha en sådan igen, den tuppen fick möta jorden kan jag säga. Råd mottages eller är det antagligen kört?

Jag är nybörjare så har inga råd att ge. Men jag har hört både de som säger att om man tämjer tuppar riskerar de att bli orädda och gå på folk, och andra som har jättetrevliga, tama tuppar. Så det där verkar vara individuellt.

Som med andra djur skulle jag inte jaga upp mig om tuppen betedde sig dominant, tvärt om hade jag blivit lugn och bestämd och inte hävdat mitt utrymme förrän jag behövde. Men jag vet inte hur det fungerar på tuppar.

När man har barn finns inga alternativ. Antingen är tuppen snäll eller så hamnar den i grytan. Känner man att man inte kan lita på tuppen runt barnen är den troligen inte rätt.

Mina två tuppar har jag gullat med, och dom har hittills inte visat sig påflugna. Men så är dom inte supertama. Satt på armen och i knäet och ibland hoppade den ena upp på axeln när man satt på huk. Nu är dom 3 månader och hoppar inte så gärna upp på en längre, dom är mer försiktiga nu, men följer gärna med och kommer när man ropar. Jag tycker att dom har ett trevligt sätt. Men dom är ju ännu inte så gamla, inget vet vad som händer sen.

Jag köpte inte bara två kycklingar av en kombination av två raser jag aldrig velat ha, och ändrade mig inte bara mitt i natten innan marknaden för att boka av en höna och istället ta en tupp, dom ska dessutom få bo inne. :angel:

Ja inte för alltid förstås, bara ett tag tills jag bestämt ur jag ska göra med dom andra tupparna och vant dom nya vid oss. Jag har upptäckt mycket nytt hos mig själv det senaste dygnet. :D

Men vem vill inte ha såna här gullungar i köket?
P1030970.JPG

Kl

Hittade äntligen en hönstråd, tänk att man finner ALLT av värde på Buke! Va roligt! :D

Själv har vi bara haft höns dryga året, började med ett par brahmas från en vän och tuppen och hönan såg ju så sjukt ensamna ut i hönshuset att sambon köpte fem till. Sen skickade vännen på oss ytterligare fem stycken... Några är dock av annan ras. Loman och blandisar och 2 små dvärgkochiner (tupp och höna som inte viker från varandras sida)delar nu hem. Bland annat en störtcool asgammal höna som hade väl, i som en äkta hästmäniskas ögon, en riktigt riktigt dålig exteriör..:meh: Värpte gjorde den inte heller längre enligt uppgift. Tills nu :confused: :D

Under sommaren har vi dock hunnit kläcka fram två 'kullar' ur kläckare iår, första kullen blev det 15/20 ägg som gavs bort till grannen som behövde föryngra sitt hönshus:p Ägg som åkt långmila till oss med posten och av rasen Brahma. Vet inte om sambon eller jag var mest hönsiga över de små kottarna :o
Nästa äggkull var vi på en trevlig marknad och köpte. Tyvärr blev utdelningen inte fullt lika klockren och av de efterlängtade svarthönsen fick vi bara 2/9, men det ser ut att vara tupp och höna åtminstone.. ( En av dom fick hjälp ur ägget(vet man inte ska..) och var så ful att man nästan grinade över den. Krake, vi trodde aldrig den skulle överleva och fula fjädrar hade den också, men den är fiin den med nu och har uppenbarligen en härlig livsgnista! =) )
7/15 silkes fick vi fram också.

Den senaste kullen puffade vi ihop med två brahmor som ruvat o ruvat. Eftersom vi vid tillfället inte hade en tupp som gjorde sitt så hämtade vi istället ägg hos en god vän och la in hoss dom. När de kläcktes hade sambon byggt hönshus nummer två (...) och vi la helt enkelt in våra treveckorskycklingar under de två mammorna och vips var de adopterade och inputtade under vingarna av sina nya mammor :love:

Så istället för 'ett par stycken' som var meningen från början har vi nu 24 stycken och två hönshus...:nailbiting:

Kan ju tillägga att jag var rätt rädd för höns förut. Men...det gick visst över :p

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka