Kalaspinglan

Trådstartare
tänkte vi skaffa.. Vi är ute efter tåliga och sociala höns som värper mycket ägg. De ska helst inte kunna flyga så bra.. :angel: Kan ni rekommendera någon ras?

Vad har ni för höns? Hur har ni dem? Ska man köpa kycklingar eller vuxna hönor? Hur många bör man ha (vi har tänkt fyra stycken)? Finns det någon tuppras som är tyst?

..bilder kanske? ;)

Tjingeling!!!

Sv: Höns

God morgon!

Självklart vill vi ha höns!!! Saken är noga genomtänkt och diskuterad.
Hade kontakt med en tjej i svenska lanthönsklubben, och hon satte spik på våra funderingar!
Nu ska vi försöka hitta skånsk blomme, som är med i genbanken. Förhoppningsvis blir grannarna lite mer positivt inställda till tupp efter att ha sett våra små söta kycklingar att vi kan bidra till att rasen lever vidare.
Tjingeling!

Jag undrade med tanke på dom lite ovanliga frågorna.
Trevligt att ni bestämt er för lantrashöns. Det behövs fler som hjälper raserna att finnas kvar. Hoppas ni också funderar på att bli genbank så småningom.

En aspekt i valet av ras. Blommehönan är den av lantraserna som har störst spridning och finns i störst antal flockar. Ur bevarandesynpunkt är det flera andra raser där det är mer angeläget att öka antalet besättningar. Ett litet tips! ;)

LIA

Vi har Åsbohöns. En annan skånsk lantras. De är köpta som genbank och tanken är att vi ska bli genbank också. Det är en väldigt trevlig ras. De flyger bra men, det ser jag inget negativt med. De är frigående och håller sig runt gården. De värper bra, ruvar gärna och är bra mammor. Vi skaffade dem i höstas. 6 hönor och en tupp och nu har vi också 14 kycklingar. Tuppen gal lite på förmiddagen men, annars hörs han inte av så mycket. Höns är väldigt trevliga djur. Fler borde skaffa!

kolla om lantraser här:

http://www2.sjv.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_ovrigt/ovr142.pdf

och lantrasbevarande förening: Svenska Lanthönsklubben
www.kackel.se
Höns: Bohusläns-Dals Svarthöna, Gammalsvensk dvärghöna,
Gotlandshöna, Hedemorahöna, Kindahöna, Orusthöna, Skånsk
Blommehöna, Åsbohöns, Ölandshöna, Öländsk dvärghöna
Ankor: Blekingeanka, Svensk Blå Anka, Svensk Gul Anka, Svensk
Myskanka
Gäss: Skånegås, Ölandsgås

Senast ändrad av en moderator:

Vad jag kan bidra med är siffror från förra årets sammanställningar över antal djur och antal genbanksbesättningar i resp ras.

Blomme 904/66
Åsbo 1655/117
Öland 335/27
Gotland 526/35
Kinda 349/26
Orust 241/21
Svart 433/38
Hedemora 1439/114
Ölänsk dvärg 212/21
Gammelsvensk dvärg 124/13

Som synes är blomme endast 3:e största ras. Man ska inte lita på minnet tydligen. Hursomhelst så är de flesta raser mindre i antal och den insats man vill göra får ju större betydelse där.

Det finns ju fler uppgifter att gå på när man väljer ras. Kanske vill man ha en från sitt närområde, kanske vill man ha stora höns eller många ägg osv? På hemsidan www.kackel.se kan du läsa mer om respektive ras.

Lycka till med hönslivet! :)

LIA

Om du inte enbart ska ha genbankshöns så är Maran en trevlig ras. De är tunga så de flyger dåligt o ogärna. Lägger stooooora mörkbruna ägg. Dock så gal deras tuppar en hel del, iallafall de som vi har haft.

Kanske skulle du överväga stor sussex columbia, trevlig social ras, värper bra, härdade, bra mammor och bra köttdjur.

Vill du ha raser som värper bra men flyger desto sämre finns det några som jag varmt rekommenderar.

RIR (Rhode Island Red) - mycket trevlig ras av lanthönstyp

Welsumer - lugn, trevlig, värper bra. Mycket svår att få tag på i Sverige:(. Väldigt få uppfödare (behövs fler).

Faverolle - stora ljusbruna ägg. Djuren påminner om ugglor i utseende.;)

Maran - mörkbruna ägg. Lugna djur.

Det finns fler raser som jag gärna rekommenderar men när du skriver att du inte vill att de ska flyga så bra undrar jag varför.
De raser som kan flyga relativt bra är de som klarar sig bäst från räv och dyl. Det är ju inte så att höns flyger som vilda fåglar så att de rymmer hemifrån.
De raserna som flyger bäst är de minsta dvärgraserna. De stora värpraserna är oftast för tunga för att dra iväg nån längre sträcka.

Hoppas du hittar nån ras som passar dig. Kolla med din lokalklubb så kan de ge dig hänvisning till olika uppfödare. Gå in på SRF´s hemsida http://rasfjaderfaforbundet.se/cms/ och kolla din lokalklubb.

Lycka till!!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 760
Senast: Sasse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 405
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 391
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 689
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar