Hönät i transport en säkerhetsrisk?

E

Enigma

Är det en säkerhetsrisk att låta hästen ha ett hönät inne i transporten medan man kör? Min häst har plötsligt blivit väldigt orolig när han åker transport, han sparkar som en dåre i minsta kurva, trots att jag kör som om jag hade ägg i bilen. Jag funderar över om han skulle bli lugnad/distraherad om han fick äta lite under färden. Men instinktivt känns det ju fel, rent säkerhetsmässigt. Vad tycker ni?
 
Sv: Hönät i transport en säkerhetsrisk?

Min förra häst gick över bommen som unghäst och fastnade i hönätet. Aldrig mer hönät efter det :crazy:
Nu hänger jag in en ikea påse, den går lätt sönder om hästen skulle fastna i den.
 
Sv: Hönät i transport en säkerhetsrisk?

Du kan hänga en IKEApåse på sidan med hö.

Skulle tippa att du får krypköra i svängarna ett tag.
Det räcker med en för snabb kurvtagning eller inbromsning för att de ska bli rädda.
 
Sv: Hönät i transport en säkerhetsrisk?

Du kan hänga en IKEApåse på sidan med hö.

Skulle tippa att du får krypköra i svängarna ett tag.
Det räcker med en för snabb kurvtagning eller inbromsning för att de ska bli rädda.

Jag har köpt en speciell höpåse med ett hål i - vet ni vad jag menar? Som en stor kasse som man lägger i höet uppifrån i, sedan finns ett hål på mitten av påsen som hästen kan äta ur. Är detta bättre/sämre än IKEA-kassen? :confused:
 
Sv: Hönät i transport en säkerhetsrisk?

Jag brukar köra med hönätt i transporten men efter igår ska jag sluta med det. Han tycker så hårt i hönättet så hela mellanvägen har hoppat ur och flyttat sig. Som tur var flyttade det sig åt höger så hästen kom inte i kläm.
Det har dock hänt förut och då flyttade den sig till vänster så hästen sod typ på en knappt halvmeter bred yta och jag har aldrig riktigt fröståt varför den flyttade sig men nu har jag hajat varför.
Så inget mer hönätt i transporten. Han står så lungt ändå:)
 
Sv: Hönät i transport en säkerhetsrisk?

Jag vet vad du menar, men mina tycker att det är för litet hål o går in uppifrån.

hästar som är nervösa brukar vara otåliga o river o sliter. av den anledningen skulle jag göra det mer lättillgängligt.
 
Sv: Hönät i transport en säkerhetsrisk?

Är det en säkerhetsrisk att låta hästen ha ett hönät inne i transporten medan man kör? Min häst har plötsligt blivit väldigt orolig när han åker transport, han sparkar som en dåre i minsta kurva, trots att jag kör som om jag hade ägg i bilen. Jag funderar över om han skulle bli lugnad/distraherad om han fick äta lite under färden. Men instinktivt känns det ju fel, rent säkerhetsmässigt. Vad tycker ni?

¨Är det inte bättre med en sån där hösäck från hööks?
 
Sv: Hönät i transport en säkerhetsrisk?

Om du ska köra med hönät är det bättre att fodra med hösilage än hö, som ger en dammig miljö.
OM jag fodrar i transporten under färden använder jag en sk. foderkrubba (eller hökrubba kanske?).
 
Sv: Hönät i transport en säkerhetsrisk?

jag använder inte heller hönät utan ikea kasse eller en "presening" som man fäster runt utrymmet fram med "stroppar" blir som en stor krubba. har råkat ut för att hästen fastnat med frambenet i hönät för många år sedan (stod och skrapade).
 
Sv: Hönät i transport en säkerhetsrisk?

* kl *
Jag har erfarenhet av att många hästar KAN få foderstrupsförstoppning av att äta i transporten.

En kraftansträngning, träning eller tävling utan vattenintag efter eller inne i transporten medans dom äter höt kan vara ödestigert.

Om jag nu av någon anledning skulle vara behov av att ge hö i transport under körning skulle jag välja ett blött hösilage.

Problemet blir ett foderbyte om man nu inte ger det hösilaget dagligen....

Nåt du kan prova som kanske är lite taskigt men....du kanske kör för bra, lugnt så din häst känner att han kan balansera och sparka samtidigt.

Om du provar att gasa till LITE...i samma sekund som han nu sparkar kanske han förstår att det är bättre att koncentrera sig på att stå på alla benen.
Prova detta enskilt på låg växel (2-an) och naturligtvis väldigt låg fart....kanske bara i ca 10-20 km/t.
 
Senast ändrad:
Sv: Hönät i transport en säkerhetsrisk?

Jag har även övervägt att ta ur mellanväggen så att han kan stå mer bredbent. Vad tror ni om det? Måste i så fall skaffa en annan bom, så det är inget jag bara kan testa hur som helst. Frågan är ju om mellanväggen fungerar som ett stöd, eller om han står så smalt att han inte kan balansera lika bra. Ska tilläggas att han är 170 cm och relativt grovt byggd, så det blir ganska smalt för honom att stå med mellanvägg. Å andra sidan säger tidigare ägare att han har åkt problemfritt tidigare - med mellanvägg. Förmodligen har han blivit rädd för något på senare tid när jag kört, trots att jag tycker jag kört försiktigt...
 
Sv: Hönät i transport en säkerhetsrisk?

Har du inte någon trailer du kan låna, prova som är breddad bak med tillhörande bom innan du köper egen bom ?

Värsta är att om man nu vänjer dom med att åka brett bak kan det vara ett h*lvete sen om man ska tex åka med 2 hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hönät i transport en säkerhetsrisk?

jag har aldrig nåt hö i transporten.
vilka hästar tänker på att äta när transporten rullar??
 
Sv: Hönät i transport en säkerhetsrisk?

Hästar kan bli bredåkare bara sådär...inget märkligt med detta. Ta bort väggen du. Jag har aldrig haft bom bakom när jag skjutsat bredåkande hästar...
 
Sv: Hönät i transport en säkerhetsrisk?

Hejj!
JAg har erfarenheter av att hästen får foderstruppsförstoppning då det fick i alla fall min i sommras. Så jag hade absolut inte haft hö eller ensilage inne i mitt släpp när hästen åker. Min kompis har alltid det...
 
Sv: Hönät i transport en säkerhetsrisk?

Hästar kan bli bredåkare bara sådär...inget märkligt med detta. Ta bort väggen du. Jag har aldrig haft bom bakom när jag skjutsat bredåkande hästar...

Visst kan dom på sturt bli bredåkare....värre kan bli att få dom att gå in smalt igen.

Man får fundera riktigt innan man förändrar saker....och jag skulle då ALDRIG nånsin rekomendera någon att ta bort bommen.

Till TS
Det finns bommar att köpa med mellanväggen på plats som nu är kortare-längre i par så du kan åka brett om du skulle vilja.

Laborera bara inte med säkerheten !!
 
Sv: Hönät i transport en säkerhetsrisk?

Jag har alltid hönät i transporten ( förutom vid träning) men gör så att nätet är fullproppat (nästan sprikar hihi=) )

Men ska nog köpa en sådan påse dom har på H**ks med ett hål i... Då min häst fastnade i nätet med munnen förra gången vi var på tävling... vet inte hur det gick till men en av maskorna fastnade i tänderna. som tur var stod mamma där så hon fixade det...


Men har testat med ikea påse men hästen äter inte ur den... :crazy:
Så en sådan hö påse ska det nog bli
 
Sv: Hönät i transport en säkerhetsrisk?

Man får fundera riktigt innan man förändrar saker....och jag skulle då ALDRIG nånsin rekomendera någon att ta bort bommen.

¨¨
Laborera bara inte med säkerheten !!


Jag har kört brett 1 gång. och på den transporten jag lånade då hade bara ett grimmskaft bak... tyckte det var lite läskigt...

Tyckte att det var ganska praktiskt att köra brett. men kör bara smalt nu... Gillade att man kunde göra iordning häst inne i transporten.

När vi lastade ur då så var det ner med lämmen fort som F*N... Men kör nog aldrig brett igen om jag inte har bom...
 
Sv: Hönät i transport en säkerhetsrisk?

Vi har aldrig hö i transporten. Dels så kan dom få få foderstrupsförstoppning sedan så är ju risken för transportsjukan större samt att luften blir sämre. Dessutom så åker vi inte så långt utan att dom klaar sig 2-4 timmar utan hö. Även om jag hade haft övervak.-kamera i transporten så skulle jag inte köra med hö i. Äta får dom göra innan dom åker och när vi har kommit fram.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 805
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 657
Senast: svea
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp