Hon vägrar ta vänstergaloppen

Sv: Hon vägrar ta vänstergaloppen

Jag tror inte att din häst jävlas med dig. Hästar är generellt sett inte så smarta och kalkylerande :D Jag tror att du och din häst har nån miss i kommunikationen. Jag har också en travare där vi har haft stora bråk om höger galopp under våren, hennes svaga galopp alltså. Nu är min häst långtidsskadad och förmodligen är det på grund av problemet i HF som hon bråkat så mkt. Hon hade ont. Vet inte om hon blir bra igen någonsin. Men men nu handlar det om din häst :)

Du skriver att hon är grundligt kollad och att allt sitter o funkar som det ska. Du själv har varit sned i kroppen men är nu "rakriktad"? Som jag förstår det har de stora bråken börjat efter att du började hos naprapaten även om ni hade lite strul innan? Ni har provat lite olika alternativ på träningar och de har funkat en stund, dvs ni har lurat hästen i rätt galopp?

Jag spekulerar lite :)
Att det var lite tjafs förut ibland beror med största sannolikhet på att din häst var i obalans och inte mogen för vänster galopp. Vartefter ni tränar blir hästen starkare och klarar bättre av att hålla balansen.

När det började funka för hästen började du rätta till din egen kropp. Den balans hos dig som hästen blivit van vid förändras. Hästen måste lära sig att balansera upp på nytt i och med att du nu med stor sannolikhet sitter annorlunda än när du var "sned", vilket förändrar hästens "balanspunkt" eller vad man nu ska kalla det. Ni är tillbaka på noll igen. Hästen blir stressad för den förstår inte längre vad du vill att den ska göra. Hon testar därför det hon tror att du vill. Du blir kanske arg/ledsen för att hon gör fel gång på gång. En ond cirkel bildas...

Jag skulle göra så här:
Slängtrava inte in i galoppen, det kommer aldrig hjälpa hästen. I början kanske du får vara lite "ovårdad" och grov i hjälperna dvs, ställ utåt och titta utåt, tydliga skänklar. Om hästen gör fel, gör ingen stor grej av det. Låt henne galoppera några steg, bryt av, samla ihop traven, gör en ny fattning. Bromsa henne inte direkt när hon gör fel, för då skulle jag tro att du tappar framåtbjudningen direkt? Beröm massor när det blir rätt, ignorera när det blir fel!!! Och när hon gör rätt avbryt ridpasset direkt. Det är hästens belöning för att hon gjorde rätt. Hoppa av, in med hästen i stallet, av med grejerna och in i boxen. Låt henne stå där en stund (fem-tio minuter) och "smälta" det positiva som ni slutade med. Håll inte på med henne under tiden. Därefter kan du ta ut henne o skritta av och göra allt det du brukar göra. I början får du sluta när en fattning blivit rätt. Vartefter kan du öka kraven, när det funkar med en fattning utan tjafs. Prova att göra två. När det funkar provar ni tre och så vidare...Men avbryt ridpasset varje gång hon gjort rätt. Behåll den positiva energin (flumflum :d)

På träning får du inte ge dig om det inte funkar. Håll på tills hon fattar rätt galopp (dvs träningen kan ta allt från fem minuter till flera timmar) Du får ta smällen att det kan bli lite alla möjliga gångarter o andra akrobatiska övningar. Det måste du göra om ni ska ta er igenom detta "bråkande". Så här gjorde jag med min när hon var som värst (50 min i alla möjliga märkliga gångarter utom höger galopp): Så fort hon fattade rätt galopp var ridpasset slut. Massa beröm, sedan hoppa av hästen och ut från ridbanan.

Min funkade också utan problem i hoppningen men i dressyren var hon hemsk ibland. Hästen landar ju i rätt galopp om du tittar åt det håll du ska per automatik.

Lycka till!! Det kommer att lösa sig. Du måste vara envis och inte vara rädd att ta fighten med din lilla röding. Som f.ö. är en jättefin häst!

Tack för ditt långa svar. Du kan ha mycket rätt i det du skriver, det stämmer säkerligen.

Jag har verkligen försökt det du säger, att överdriva hjälperna mycket. Provat ställa både inåt och utåt osv. Men hon blir helt blockerad, hon står och studsar på ett och samma ställe i höger galopp. Och det har inte spelat någon roll hur många ggr jag än brutit av och försökt fatta ny.. Hon står och stressar och blir så galen så hon tänker inte framåt längre i dom situationerna. Vi försöker då få henne framåt, att tänka framåt, och när det väl går, om jag lägger en galoppskänkel då är vi tbx igen.. i stressen, studsandet och allt.

Har verkligen försökt och försökt envisats, men de enda hon bjuder på är ett byte... Hon går med på att byta från högern.

Men du tycker jag ska försöka och försöka även om hästen blir galen av stress emellanåt, och även om det skulle ta uppemot en 3-4 timmar? För isf får jag helt enkelt prova det.

Tack så mkt återigen för ditt givande svar. :)

Det är ju jättesvårt att analysera vad exakt det är som gör att det inte funkar för er eftersom jag inte sett er live. Men då hästen kan galoppera i höger med andra så verkar det ju som att den inte protesterar för att den har ont. Men det kan ju fortfarande vara det som är problemet. Kan vara värt att än en gång kolla hästen o sadeln. Kanske att nåt, nerv etc, hamnar i kläm?

Men annars är det bara "på't igen" ;). Det är det som är så jobbigt när hästen sätter sig på tvären. Man ger gärna upp innan det är klart, alltså innan problemet är löst. Sen sitter man där med en häst som vinner bråket gång på gång. Idag är det höger galopp, imorgon kanske hon börjar studsa o bråka med nåt annat för att hon har lärt sig att hon vinner kriget. Det är samma som med hästar som inte vill gå när man rider ut. Låter man hästen vinna en gång och går hem när den börjar bråka kommer det sluta med att man inte kommer av stallplanen till slut. Hästar är inte elaka o beräknande men de är bekväma :d

Min häst är lärd att fatta galopp ur sluta då det ska underlätta för vänster bak som är det ben där fattningen börjar. Du kan ju prova att fatta ur sluta och se om det funkar. Det förutsätter dock att hästen klarar att göra en sluta med kvalitet i traven. Har du provat att fattar ur skritt?

Annars är det bara att nöta på. Naturligtvis måste man pausa ibland när det inte funkar. Om inte annat för att du själv inte kommer orka att bråka med en 500kgs häst tre timmar i sträck utan paus :d Men ge dig inte förrän hon gör som hon blir tillsagt. Hästar ska inte ta egna initiativ, det blir bara pannkaka då, hehe. Om hon slutar gå fram får man ju avbryta o jobba tills hon går fram igen, sen vila lite och så prova galoppfattning igen. Så får du hålla på tills det funkar. Ge dig f*n på att det ska gå. Skit i formen oxå så länge, det är finlir som man kan fila på sen, fokus på bra fattning. Tänk "vägen-farten-formen" Bråken kommer bli kortare och till slut försvinna. Det är jag övertygad om.

Har sett många andra som säger "prova en annan tränare". Kan absolut vara en bra idé. Alltid bra med nya input när man har problem. Och du har rätt i att piskan aldrig löser problemet. Synd att du inte bor här, jag har en tränare som är helt grym på problemlösning.

Oj va långt det blev, igen :angel: Håller tummarna för att det löser sig!!

Skit i formen oxå så länge, det är finlir som man kan fila på sen, fokus på bra fattning. Tänk "vägen-farten-formen" Bråken kommer bli kortare och till slut försvinna. Det är jag övertygad om.

Ang formen. Jag menar inte att det du skriver är fel. Men jag har också haft problem med en viss galopp med min häst. För OSS fungerar det mycket bättre om hästen är mjuk och riktigt genomriden innan jag ger mig in på att be om det som för oss är svårt. Förutsättningarna måste vara bra! När han är mjuk, genomriden och arbetar stabilt i den form jag begär, så är det större chans att han klarar fattningarna bättre än om han inte är det.
Dessutom måste han ha styrkan att orka ta en riktig fattning :)

TS.
Ang dfet vi skrev om med att lära in ett kommando. Jag vet inte riktigt hur man ska lära just för vänster galopp.
Jag hade nog iallafall longerat (vet att du ionte gillar det, men 5 minuter dagligen under en kort period tror jag inte skadar) och lärt hästen galoppera där. Sen rida på en lika stor volt som longervolten var på, och be om galopp där. Alternativt (som redan står oi tråden) be någon annan longera ( så hästen får samma förutsättningar som när ni tränade på kommandona) och be om galopp via det muntliga kommandot.

Oavsett vilken metod du provar så tror jag att du fixar det till slut!! :banana:

För min häst så måste hon ha en mer öppen, fri form, och lite friskare tempo än annars, när jag ska fatta vänstern. Annars börjar hon tänka bakåt ännu lättare, om jag har henne samlad i form. Som i högern, där kan vi komma ur fin samlad trav och fatta galoppen. Men vänstern behöver hon mer friskt tempo.

Jag ska prova det med longeringen. Kanske att jag rider ett pass, och sedan tar hjälp utav min tränare att longera under en liten stund i galopp, och sedan provar med mig uppsuttet. Värt att testa iaf. :)

Hihi ja jag hoppas verkligen att vi fixar det så småningom. :D

Du ska INTE hålla på i 3 timmar för att få igenom det du vill, speciellt inte när din häst blir stressad! När det blir fel galopp hela tiden måste du bryta av hela tiden, eller hur? Det i sin tur påverkar som så att hon tillslut tappar framåttänket. Uppenbarligen tror hästen att den gör fel när den fattar galopp, den förstår inte att felet liger i att det blir FEL galopp, är du med?
Nä, prova nu "longeringsmetoden", jag tror det kommer lösa ert problem, men ge det lite tid och sitt inte upp första gångerna utan kontrollera under några pass att hon verkligen till 100% tar vänstern när hon longeras utan ryttare. Jag skulle ridit ett pass först i skritt o trav och avslutat med longering i galopp under 5-10 min, med många fattningar. Tappa inte modet utan kom igen nu! ;)

För min häst så måste hon ha en mer öppen, fri form, och lite friskare tempo än annars, när jag ska fatta vänstern. Annars börjar hon tänka bakåt ännu lättare, om jag har henne samlad i form. Som i högern, där kan vi komma ur fin samlad trav och fatta galoppen. Men vänstern behöver hon mer friskt tempo.

Jag ska prova det med longeringen. Kanske att jag rider ett pass, och sedan tar hjälp utav min tränare att longera under en liten stund i galopp, och sedan provar med mig uppsuttet. Värt att testa iaf. :)

Hihi ja jag hoppas verkligen att vi fixar det så småningom. :D

Ang det fetmarkerade. Mer tempo=mindre styrka.. hrm. Vad finns det för övningar man kan göra för att styrka hästen inför en galoppfattning, någon som vet??

Du måste verkligen uppdatera hur det går!! :laugh:

Där sa du något... Det skulle ju kunna stämma. Att hon inte förstår att det är fel galopp hon tar. Men varför blir hon då så tvär när hon känner att jag är på vänstern? Och i högern så går det hur bra som helst. Nog för att hon har dåliga dagar även i högern, men det är väldigt sällan.

Ja vi får testa oss fram helt enkelt. Bra tips där med att inte sitta upp första ggna, och att prova det i slutet av passet osv. :) Kanonbra tips!

Tack så mkt ni som försöker och vill hjälpa! :laugh:

Din häst kopplar ihop just vänsterfattningarna med stress och frustration, därför blir hon tvär.
När du börjar sitta på henne i longering och hon fattar på röstkommando och det är dags att börja fatta för dina hjälper så hade jag valt att i kombination med röstkommando försöka ändra dina hjälper för fattning mot hur du tidigare gjort, tex att bara fatta för ytter, bara fatta för inner eller bara med sits/höft, tänk att du lär in på nytt med nya hjälper.

Men.. att jag inte tänkt på det.. Hon kanske inte alls tjurar för att tjura, utan för att hon som du säger kopplar vänsterfattningarna med stress och frustration. Och sen kan jag lova att jag inte gjort saken bättre, för jag tappar tråden SÅ lätt när hon håller på. Så allt blir väl bara ett enda stressmoment liksom. Och det har kanske blivit en vana så?

Provar först och främst longeringen för att se hur det tar sig, innan jag ger mig in på att försöka nöta i flera timmar. För känner jag mig häst rätt så kommer hon inte att ta den oavsett då.

Men att fatta för nya hjälper.. det är jag lite skeptisk till. Jag rider ju på det sättet att jag rider med höft/sits, i allt jag gör försöker jag att bara använda höfterna som visar vägen. Även i galoppen. Hela ridsättet blir fel känns det som, om jag börjar använda skänklar hit och dit och att höfterna inte alls används när dom ska. Eller?

Men att fatta för nya hjälper.. det är jag lite skeptisk till. Jag rider ju på det sättet att jag rider med höft/sits, i allt jag gör försöker jag att bara använda höfterna som visar vägen. Även i galoppen. Hela ridsättet blir fel känns det som, om jag börjar använda skänklar hit och dit och att höfterna inte alls används när dom ska. Eller?

nej då det tror jag inte :) Om du normalt sett fattar med höfterna så föreslår jag att du fattar med ytterskänkeln ist. Inte med skänklarna hit och dit utan du BESTÄMMER dig för en metod. Vitsen med detta är att UNDVIKA att din häst associerar till stress etc vilket den gamla hjälpgivningen betytt för henne.
Men först och främst som sagt galopp på röstkommando utan annan hjälpgivning. Hoppas det löser sig för dig, fortsätter följa tråden :)

Det låter som om du sitter tokigt i sadeln. Eftersom din instruktör inte har några svårigheter att fatta båda galopper så sitter nog problemet hos dig. Ta hjälp av någon som antingen kan filma (gärna bakifrån) eller kommentera din position i respektive fattningar. Ett vanligt fel är att ryttaren i ena varvet viker sig i sidan och vikten hamnar på motsatt sida. Det försvårar för hästen avsevärt!

Jo, jag vet att jag gärna gör det svårare än vad det är eftersom jag vill "hjälpa" henne, så blir det lätt att jag korvar ihop mig och har mig i fattningen, så jag kan mycket väl vika mig åt sidan eller något annat. Ska kolla upp det! :) Tack

Om du vill så får du gärna skicka en film till mig så kanske jag kan hjälpa dig att hitta problemet.
Jobbar för tillfället regelbundet med några ekipage med liknande problem. En av dom har faktiskt precis samma bekymmer. Det tog tre pass innan hon hittat rätt position och följsamhet för att kunna fatta båda galopper och det var med ett leende hon klev av sin häst efter att ha fått in en höger galopp efter 6 månaders frustration.
Det är inte omöjligt!

April 09. Fast här tyckte hon båda var lite smått jobbigt..
http://www.youtube.com/watch?v=SCTAAwhj1FA

Kolla från 3.05 min.
http://www.youtube.com/watch?v=SCTAAwhj1FA

12 dec- 09
Här ser man ganska tydligt vad som händer och vad jag gör. Såhär gjorde hon en period, men numera är det bara grinerier..
http://www.youtube.com/watch?v=jZeaEW6MHJU

Jag tror hon satt det i system, hon förknippar det med bråket som varit/är.. eller kan det verkligen bara vara min sits som ställer till det? Hon har väldigt lätt att förutse saker, hon vet vad som kommer hända och börjar protestera redan då.

För att ta ett ex. När massör eller ET är ute kan hon bete sig som djävulen själv för att hon tror att det ska göra ont. Om hon haft varit spänd i en muskel te.x. Hon är en mycket känslig och speciell tjej, det får jag höra väldigt ofta.

Mest troligt så har hon börjat förknippa galoppen med obehag. Men det behöver inte ta lång tid att få rätsida på det.
Ja det kan helt klart bero på sitsen! Det är väldigt många som har problem som grundar sig i ryttarens sits!
Och i ditt fall är jag övertygad om att det är så. Ni skulle kunna bli ett riktigt trevligt ekipage med tiden, det syns.
Tog mig friheten att titta på lite fler filmer på er. Ta en titt på när du rider LC:1an och håll koll på din vänstra axel.. Där syns det tydligt genom hela programmet att den är sänkt och även om det är svårt att se på filmen misstänker jag att det har bidragit till en lätt vikning i sidan. Om din häst gärna faller till höger och gärna ställer åt vänster så är det nästan helt säkert. I galoppen har du också en tendens att falla fram vilket i sig försvårar för hästen att fatta galopp över huvud taget. Du blir då låst i bäckenet och förlorar följsamheten. Ta någon till hjälp som påminner dig om att hålla axlarna i jämnhöjd, komma tillbaka med överlivet i fattningarna, SLAPPNA AV och strunta en stund i hästen och fokusera på dig själv. Känn efter hur hästen rör sig och följ med. Lyssna på hästen en stund. Det gör enormt mycket för er som ekipage att ni lyssnar på varandra.
Det är så mycket jag skulle vilja säga men det är svårt att göra det begripligt bara såhär.

Tack så jättemycket för ditt inlägg. Klart du kan kolla på andra filmer, I don't mind. ;) Dom ligger ju ute på nätet så det är fritt fram! Jag ska verkligen tänka på detta, och även ta upp det med våran tränare. Att hon är på mig lite mer, och kollar lite extra på hur jag sitter.

Jag vet inte du läst det tidigare i tråden, men jag har regelbundet gått till en naprapat i snart 1 år. Efter en skada som gjort mig sne i bäcken, som jag gick med i 3 år utan att kolla upp mig.
Nu efter nästan 1 år så har det blivit himla mycket bättre. Nu i måndags då jag var dit så var jag helt rak i bäcken och rygg, och då var det 5 veckor sedan senast jag var där. Ett stort framsteg! Annars brukar jag kunna dras tillbaka. Har varit rak till och från, rätt vad det varit så har jag dragits sne igen.

Men nu är jag iaf helt rak, får hoppas det håller i sig. Det jag ville säga var att när jag var sne så kompenserade min kropp upp det, och även om jag är rak nu så är min kropp ändå ovan det, och känner sig ändå sne på något vis. Eftersom jag är ovan. Så att jag sänker vänsteraxeln kan ha med detta att göra, jag känner mig lite knasig i kroppen och kompenserar då upp till något som känns rakt (fast det då blir snett).

Jäääävlar vad axeln är sänkt! :eek: *Tittar på LC:1 filmen* Hur det kan bli? Utan att man ser/tänker på det :eek:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 397
Senast: Freazer
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 718
Senast: Josofinito
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 297
Senast: Happimess
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka