Hon vägrar ta vänstergaloppen

Sv: Hon vägrar ta vänstergaloppen

Jag har förklarat i tråden att jag varit/är sne och att när jag var som snedast tog hon galoppen ändå. Men oavsett om jag är rak/sned nu så har hon inte velat ta den. :) Jag går regelbundet till en naprapat.

Ja men visst! Så nu ska vi jobba vidare på detta sätt, och även prova utan graman, för jag måste ju lyckas rama in henne även utan den. :laugh: Men det är en början iaf!

kl

Måste skriva av mig lite... Hur mycket vågar man kräva? Damen är ju som sagt väldigt speciell, och är hon på ett bakåttänkande humör så är det inte ens att tänka på att försöka med vänstern. För hon backar i huvudet tills ja.. hon exploderar. Man måste rida på FRAMÅT, så att hon får framåttänket. Men har hon väl fått bakåttänket när jag ska fatta vänstern så går det INTE.

Jag måste dock säga att det har gått framåt, och jag måste själv försöka se på det positiva istället för att ge upp bara jag tänker på en vänsterfattning.

Vi började hoppa regelbundet i maj nån gång, och hoppningen har hjälpt mycket. För sist vi hopptränade så råkade jag flera ggr sitta till "fel", och det vart flera vänsterfattningar från trav. En gång i en sväng tog hon höger, men utan att tänka nånting tog jag tbx henne och fattade en vänster, VOILA! Hon tog den! Helt otroligt. Varken hon eller jag hann låsa oss i våra huvuden.. För när jag skulle försöka igen hade jag ju fokus på fattningen och då gick det inte.

Någon som har nånting att säga utifrån det jag skriver här?? Känns ju som att jag gör nånting fel och omedvetet när jag fokuserar på att hon ska ta den. För när jag råkar sitta fel, och som sagt inte tänker på fattningen så går det ju?

Hon fattar rätt galopp vid longering?
I så fall hade jag valt att longera henne inspänd en period vad det gäller just galopparbetet. Allt pekar ju på att det är ett ryttarrelaterat problem, men med tiden blir det ju även ett problem för hästen, då den hela tiden befäster en "ovana" att fatta fel galopp.
Som steg två hade jag valt att sitta upp under longering, och att den som longerar sköter galoppfattning mha röstkommando som vanligt. Du fokuserar bara på att sitta avslappnat rakt över hästen.

Jag longerar inte då jag inte anser att det är en bra träningsmetod att springa runt runt runt. Sen kan man inte jobba hästen med en longerlina heller. Fast samtidigt var det ett bra tips detdär om att longera uppsuttet.. får klura lite på det.

Ska dock börja tömköra henne. Kan det hjälpa mig uppsuttet om hon fattar rätt på kommando av mig från backen? (Tömkörning)

Hon rids utav min tränare minst 1 gång i veckan och hon befäster vänsterfattningarna.

Jag vet inte om någon har gett dig det här tipset tidigare eller om det fungerar på din häst , men dt jag alltid gör om jag har problem med någon hästs galoppfatn , jag rakställer och i ditt fall leder jag hästen mot vänsterknät och sitter med benen i vänster fattningsläge och svänger samtidigt till just vänster, men att hålla hästen rak i ett hörn & samtidigt svänga i ditt fall åt vänster har alltid fungerat för mig, kom ihåg att inte hålla bara huvudet rakt utan hela kroppen på hästen , sen kan du även luta dig själv lite åt vänster. Låter kasnke hel konstigt men ett ganska enkelt , bra knep.

Jag förstod inte riktigt... Du har hästen helt rakställd, svänger till vänster och fattar galopp? Men i svängen kan väl inte hästen vara rakställd?

Jag longerar inte då jag inte anser att det är en bra träningsmetod att springa runt runt runt. Sen kan man inte jobba hästen med en longerlina heller. Fast samtidigt var det ett bra tips detdär om att longera uppsuttet.. får klura lite på det.

Ska dock börja tömköra henne. Kan det hjälpa mig uppsuttet om hon fattar rätt på kommando av mig från backen? (Tömkörning)

Hon rids utav min tränare minst 1 gång i veckan och hon befäster vänsterfattningarna.

Att "springa runt runt" är ju inte tanken med det hela :angel: Hästen ska gå inspänd i väl avvägt tempo, det finns inget som hindrar att man även emellan åt går ut på rakt spår. Men om du inte kan kontrollera takt/tempo så är det självklart inget bra alternativ, För mig handlar det om att hitta ett sätt att bryta en låsning/ett mönster hos ryttaren/hästen, och då får man ibland tänka lite utanför ramarna :)
Jag tror absolut att det kan hjälpa dig om hon fattar rätt på kommando från backen, det är ju det som är själva grejen, att du sedan ska sitta på och till en början INTE göra någon fattning, utan att hon fattar galopp på kommando från linföraren. Steg två att du sedan gör fattningen i kombination med röstkommando och slutligen enbart fattning utan kommando.
Ett tips är också att ta hjälp av tränare som sysslar med centrerad ridning.

Jag tycker att det låter som om du har "tappat" en muskel. Alltså, den gör inte som hjärnan vill, trots att det känns som om den gör det...
Prova att sitta som i galopp i båda varven, alltså benen står still men bäckenet rör sig.. Känns det lika lätt i bägge galopperna?
Om inte; "galoppera" den svåra galoppen 3 min två ggr om dagen så kommer du inom en vecka känna en förändring! "Galoppera" den lätta nån minut också så att du inte tappar den!

Annars kan man rocka rockring, åt bägge hållen... När du kan det så tror jag att du kommer kunna galoppera i bägge varven!

Lycka till!

Jag rider för en sådan tränare. Hon har varit med mig och häst från dag 1 (2 år), och det är även hon som rider hästen minst 1 gång i veckan.

Ska absolut ta upp den idén med henne. :)

Boerperd: Tack för tipsen! Har provat dedär med att känna själv om jag kan vinkla höfterna likadant, och jag har ju svårare med vänstern, det vet jag. Även fast det ser ut/känns som att jag kan vinkla dom lika. Men eftersom jag är så pass högerhänt och har problem med vänstern i allt så vet jag att jag inte kan ge samma hjälper på vänstersidan.

Ska jag stå upp och galoppera framåt själv alltså? Ska absolut testa det och hoppas på förbättring! :) Detdär med rockring var ju ett kanontips oxå, haha barnens hus nästa. :D

Jag precis, åh det är så svårt att förklara.... men en rullande rörelse med ena höften precis som vid galopp, på detta sätt kan man stärka upp de muskler som man har "tapat bort". Lycka till!

Jo du har hästen helt rak , som om du skulle rida ett hörn på en volt, det låter jätte krångligt men är ganska enkelt i praktiken

Jag ger upp.. jag ger upp. Dethär funkar ju bara inte... Hon har jävlats med mig i över ett år nu, och jo, tro mig hon jävlas. Inget annat.
Hon har tagit den förr.. även om det varit jobbigt för henne så har hon gjort det. Och det verkar ju gå bra med en annan ryttare.. Så jag antar att vi helt enkelt inte passar för varandra. Varje ridtur slutar ju med grin och irritation.. jag känner mig misslyckad och har inte kul. Det ska vara kul att ha häst.. Och ingen verkar kunna hjälpa oss med denhär vänstergaloppen. Är tacksam för alla tips jag fått här, men ingenting hjälper/kommer hjälpa på denhär extremt tjuriga hästen.

Har du tagit hjälp av någon annan tränare?
Det är ju jättebra att din nuvarande kan få till galoppen när hon rider, MEN kan inte samtidigt låta bli att konstatera att hon har ju uppenbarligen inte lyckats att hjälpa dig att lösa ditt problem, eller hur?

Näe det har jag inte.. Är bara rädd att dom ska tvinga mig att spöa upp hästen eller något, för hon bli inte rolig när hon sätter igång. Och då behöver jag en som förstår och är mjuk och givmild i hantering med hästar, som min nuvarande tränare.

Varje gång jag tränat (förut, inte längre) för henne har hon lyckats få mig att sätta vänstergaloppen, tills min häst klurar sig ur det på något vis. Varje gång vi provar en ny grej som funkar, så har hon hittat ett sätt att klura sig ur den till nästa gång vi ska använda samma sätt.

Jag har verkligen extremt svårt att tro att någon ens kan hjälpa oss.. Med tanke på att så fort jag ens gör en antydan till vänster galopp så slår det slint i huvudet och det är KÖRT. :/

Men du...det där lät inte roligt :(
Tar hon galoppen i longering, och isåfall hur blir det om någon longerar när du sitter på? *ursäkta om det redan frågats har ej läst igenom hela*

Jag vet hur extremt jobbigt det kan vara med en grinig jävlig häst, allt för väl!
Är det bara dethär problemet du har? Har det kännts jobbigt i över ett år?
Om du verkligen inte kan komma ur det tycker jag du ska se dig om efter en annan häst, det ska somsagt vara KUL att ha häst!

Näe det känns förjävligt.. :( Och lika förjävligt känns det om jag skulle sälja henne, för det vill jag egentligen inte.

Jag longerar inte, men jag vet inte om du läst det, hon tar vänstern i alla situationer förutom när Jag vill Fatta den. Hon tar den alltså felfritt i hage, efter hinder, byten, ibland när hon blir uppspelt inför hinder så tar hon den från trav, osv. osv. Och med min tränare.

I alla situationer förutom när Jag själv vill fatta den..

Ja det är bara dethär problemet.. elr ja, hon har ju sina påhitt då och då.. Men i övrigt så går vi framåt just nu. Vi har precis fått iordning på sidvärtes, lite olika skolor och såna grejer. Men just galoppen.. funkar bara inte. Och det har känts jobbigt från första början.

Jobbig situation...men jag tänker ändå att om din tränare longerar henne i vänster varv och gör några fattningar från marken. Sen sitter du upp och bara "sitter på" medan din tränare fortsätter att longera och göra fattningar. När det fungerar kanske du kan börja lägga till hjälperna för galopp lite försiktigt samtidigt, sen kan du göra mer och mer, tillslut kanske bara rida runt din tränare på en "longeringsvolt" och göra fattningar osv.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 400
Senast: Freazer
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 718
Senast: Josofinito
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 299
Senast: Happimess
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka