Hon vägrar ta vänstergaloppen

Sv: Hon vägrar ta vänstergaloppen

Nej vi har inga andra problem.. som att hon skjuter ut rumpan eller något. Hon är mjuk och lösgjord, och uppenbarligen sitter inte problemet hos hästen utan hos mig. :/

Jag brukar faktist aldrig longera.. Men när jag har busat med henne i paddocken i lina te.x och hoppat små hinder så tar hon vänstern utan problem alls. :)

Jag måste faktiskt fråga dig vad du tror att du kan få från bukefalos, av människor du inte vet något om och som inte sett dig eller din häst, som du inte skulle kunna få av en annan tränare?
Som någon annan sa, att testa en annan tränare som jobbar på annat sätt.
Det här är absolut inte skrivet med otrevlig ton, tvärtom så hoppas jag att det löser sig för dig, men diskussionsforum är inte så användbara när det kommer till specifika problem för det är så många faktorer som måste få väga in för att få fram en bra lösning.

Men enligt ts kan den fatta med andra ryttare och vid longering så då sitter det nog mer i ryttarens huvud. Det är inte alls ovanligt heller, det blir en stressfaktor när något är svårt, som sätter sej i huvudet.

Min ville inte fatta höger när hon var ung ville inte gå i höger alls. Det blev ett bekymmer ett tag, ute gick det bra, men inte i ridhuset eftersom det hade blivit ett problem där så satt det nog i bådas huvud. Så fort jag ens förberedde krullade hon ihop sej ett tag. Men det löste sej och handlade i grunden om att hon först föredrog att gå där hon kände sig tryggast och i bäst balans dvs i vänser. När hon inte "fick" det blev hon osäker, vilket märktes tydligt, ryttaren före mej hade inte ens lyckats få henne i höger alls, så det satt verkligen djupt hos henne. Det är en envis häst som gärna går på sitt sätt, men nu har hon förstås inte längre några såna problem med galoppen.

Så ts, försök att fatta ute, på vägarna, och på stora volter på gärden, ur trav och utan att göra mycket mer än låta henne rulla in i galoppen och beröm.

Det låter precis som hur det är för mig och Bellie just nu.. Det sitter i bådas huvud så väl.

Jag provade idag igen, flera ggr, jag fick ingen galopp, MEN- ett stort framsteg var att hon inte backade av och stressade upp sig. Utan hon var mest lugn faktist, tog högern två ggr men jag saktade av direkt. Inge mer med det. Förut vart hon tokstressad när hon gjorde "fel", och tog högern.. och jag sa åt henne att stanna.

Ja jag ska försöka vidare. :) Det som funkade för mig sist var ju som sagt från snabbtrav och att hon rullade in i galoppen.. Hon var positiv hela den tiden istför att backa av och inte vilja gå fram.

Tack för tipset! Lite udda men jag testar gärna. :laugh:

Vita_N_6520: Alla hästar fungerar inte likadant. Min häst är väldigt speciell, och är rödhårig dvs har väldigt mycket humör och egna åsikter om saker och ting. När hon har bestämt sig för något, då ÄR det så. Enligt henne.

Jag lovar dig, jag har verkligen provat fatta, bryta av, fatta, bryta av (när det blir fel), men hon blev helt galen när jag gjorde det. När jag bromsade direkt då hon fattat fel galopp, hon vart galen av det. Det går inte att fortsätta då..

Det är inget fel på utrustningen heller, den kollas dagligen och äre nån som är noga med sadlar äre jag. ;):p

Hon visar samma beteende med mig i olika sadlar, då vi haft en hel del genom åren. Hon har ju som sagt tagit vänstern med mig förut, och jag rider inge annorlunda nu förutom mot det bättre hållet. Och att jag är rakare i kroppen än förut.

Jag tror faktist inte hon skulle välja vänstergaloppen framför högern helt frivilligt (som hon gör i hagen, och när hon hoppar) om det var något fel på henne, hon skulle inte heller byta frivilligt från höger till vänster galopp med till o med mig som ryttare.
Sen att hon inte gör en min när min tränare fattar vänster galopp utan problem säger mig ganska mycket ändå..

Hon är rätt jämlik i musklerna nu faktist. Dom blir ju aldrig heeelt lika och vänstern är ju som känt hennes svagare sida. När hon kom så var hon heeelt sne, men med hjälp av massör och equiterapeut är hon nu i princip jämn i muskulaturen.

Iom att jag har problem med mitt egna bäcken så känner jag mig sne ibland, även när jag inte är sne, och ibland känner jag mig rak fast jag är sne. Så det kan ju ställa till med en del oxå..

Tacktack. :)

Jag måste faktiskt fråga dig vad du tror att du kan få från bukefalos, av människor du inte vet något om och som inte sett dig eller din häst, som du inte skulle kunna få av en annan tränare?
Som någon annan sa, att testa en annan tränare som jobbar på annat sätt.
Det här är absolut inte skrivet med otrevlig ton, tvärtom så hoppas jag att det löser sig för dig, men diskussionsforum är inte så användbara när det kommer till specifika problem för det är så många faktorer som måste få väga in för att få fram en bra lösning.

Redan på första sidan har jag fått en del intressanta tips som är värda att testas. Så, varför inte? ;):D

Ett sätt som har fungerat väldigt bra för mej är att fatta galoppen som är svår uppför en backe istället för på ridbanan/ridus. De flesta hästar tycker att det är roligt att galoppera ute och man får gratis drag av backen.
När den svåra galoppen sitter vid uteritter så brukar det inte vara något problem att fatta på ridbana/ridhus heller för då är spärrarna borta både hos häst och ryttare.

Tack för tips.. Fast jag har provat de med. :( Senast idag då jag försökte för första ggn på ett bra tag.. provade flera ggr. Dock stressa hon inte upp sig idag, vilket är ett stort framsteg. :)

Tack för tips.. Fast jag har provat de med. :( Senast idag då jag försökte för första ggn på ett bra tag.. provade flera ggr. Dock stressa hon inte upp sig idag, vilket är ett stort framsteg. :)

Fast du får tänka på att lära om tar längre tid än att lära in ;)
Hon och du ska ju inte ens tänka på att det är en galopp som är svårare än den andre utan du bara galopperar varannan gång höger och varannan gång vänster.
Att hon inte stressade upp sig är tillräckligt i början, då har ni ju kommit lång väg :laugh:

Fast hon kan ju, det är jag som är problemet. Hon vet precis hur man tar en vänstergalopp, men vägrar med matte på :D

Ja, precis. :)

Har du provat använda hinder och bommar? Så får både du och hästen något annat att tänka på?
Om den är hyfsat hopptränad och enkelt hoppar pyttehinder i trav kan du bygga små räcken på en diagonal nära väggen- staketet och få hästen att landa i vänster galopp av sig själv.

Sen lägger du till en fattningshjälp och tänker hela tiden positivt framåt.

Vad händer om du inte bromsar hästen när du fattar fel? låt den galoppera framåt i höger galopp en stund ( två- tre varv i alla fall ) och sen bryter du av till trav och provar igen. Många gånger blir hästarna frustrarade av att man säger galopp- nej galopp-nej hela tiden. Och ibland kommer de själv på att det är bekvämare i rätt galopp om de får prova på att ta konsekvensen att fortsätta i fel.

Lycka till, det löser sig!!! Positiva tankar!!!

Som skrivet i första inlägget tar hon galoppen utan problem efter hinder. :laugh: Har tänkt prova ha en galoppbom bara också, och se om det går. Har testat förut utan resultat.. Men efter hinder landar hon mer än gärna i vänster galopp. ;)

Ja vi tänkte försöka att tar hon höger så ska jag ändå fortsätta ställa henne utåt och öppna upp för vänster, för hon tkr det blir mkt svårare att galoppera i förvänd galopp. Hon brukar kunna byta när man gör så. Men inte fatta.. :p

Tacktack! :D

Hej!!

Min ponny hade samma problem som din har ( fast hon lyfte inte höger), jag började gå hos en tränare och så löste vi problemet. Vi gjorde så:
Se till att hon inte är utåtställd (det var det som var vårt problem, hon vände huvudet utåt och lyfte fel galopp), samla henne och gå in på en volt lyft sedan galopp genast efter volten... Om hon lyfter fel galopp låt henne gå i den galopp några steg och gå in i trav igen, börja sedan om o.s.v.:rofl:

Pröva att vara överdriven i din fattning genom att ta tag med höger hand i bakvalvet:idea: (Håll tyglarna i vänsterhand)
Hjälpte mig och min ponny när vi hade liknande problem. Jag föll gärna fram i fattningen också (för att se så det blev rätt galopp) och det hindrade mig ju även från att göra det.

Ja jag har fått tips om att titta lååångt åt höger, för då vrids ju kroppen så att vänster höft åker framåt. :D Så ska testa det. :)

Wihoooo!! Idag har jag fått flera vänsterfattningar :D:D Använde 3 olika metoder och klippte ihop dom lite. ;) Min tränares idé för dagen var att ställa utåt på en volt och ge henne en utväg = vänster galopp. För att det skulle gå enklare för min egen del att rama in henne så använde jag graman på henne för första ggn. Och det funkade!! På första försöket till och med, helt otroligt! :laugh: Sen använde jag en metod att vrida på huvudet långt till höger/uppåt för att få rätt vridning på kroppen/höften. Och tillslut använde vi en galoppbom och nöjde oss med en fattning där. :D

Så tack allihop för tips och råd!!

Jag tror oxå att det är ngt med sitsen men här är ett annat förslag. Hästen kanske är stel i ngn muskel som gör att det tar emot att fatta galoppen. Din tränar kan ha starkare sits o det kanske e därför som han/hon kan fatta galoppen på henne. Eftersom att hon tar den när du hoppar kanske det är just fattningen som är jobbig. I hoppningen kommer den ju mer "naturligt" över hindret.

Oj då. Läste bara ditt probblem. Super kul att det löst sig, det är ju så obeskrvligt skönt när allting helt plötsöigt bara faller på plats. :D

Åk till en osteopat eller liknande. Du alltså, inte hästen. Du kan vara sned någonstans som stör din häst...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 400
Senast: Freazer
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 718
Senast: Josofinito
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 299
Senast: Happimess
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka