Hon vägrar ta vänstergaloppen

Sv: Hon vägrar ta vänstergaloppen

Ja.. de känns som om jag får ta till det som sista utväg. För hon är tömkörd utav min tränare utan problem, så förhoppningsvis lyssnar hon på Henne då och inte på mig även fast jag kommer sitta på.

jag kommer inte ihåg om du kanske redan svarat på detta..
Men är du sned någonstans? Hur länge sedan var du hos en kiropraktor och kollade igenom dig?

Hmm...Kan det vara så att när du fått vänstersidan uträtad så har du tappat lite styrka och balans? Hur går det att ställa/böja hästen enbart med sitsen på böjt spår i de olika varven?

Jag har själv problem med att Höften/bäckenet låser sig och blir snett på V sida, sen har jag även kortare muskler på vänster än på höger, dock så är jag starkare i vänster och vänsterhänt. Själv går jag 1ggr/månad till massör/mobiliserare via jobbet sen har jag en annnan masör som jag går till ibland.

Mitt råd är att kolla upp dig hos en annan person som kan både massage och naprapti. Kan vara bra att få ett andra utlåtande sen kan den ena hitta något som den andra missat.

Backa lite i ridnigen, sänka kraven, bara jobba i skritt och trav. Kanske prova rida för en annan tränare ett par gånger.

Ja jag är sned (elr var, är på bättringsväg så det är till och från). Men grejen är att när jag var som snedast, när jag inte ens hade varit och kollat upp mitt problem, så tog hon vänstergaloppen.. Och jag har haft henne i 2 års tid nu, gått hos en naprapat i inte ens ett år. Och ändå har hon tagit den oavsett om jag varit sned eller tillfixad av naprapaten. Även om hon protesterat innan hon tagit den..

Jag går dit regelbundet, har alltid en inbokad tid. Nu nästa gång är den 16 aug..

Jag har provat på rakt spår, rakriktad häst, på böjt spår, inåtställd häst, utåtställd häst osv osv. :(

Okejokej.. Ja här är det tvärtom, jag har haft mina snedheter pga höger sida, den har varit uppdragen och framåtdragen. Så jag har suttit som i en högerfattning förut, innan jag börjar gå till naprapaten. Men det knepiga är att jag är rörligare i högerbäckenet ändå, även fast det är det jag varit som "stelopererad" i förut.. När jag gått normalt osv, har jag varit som stelopererad i högersidan, som min naprapat sa.

Jag tror inte jag behöver gå till någon annan eftersom min naprapat (som masserar m.m) har gjort ett otroligt bra jobb med mig. Från att ha gått till honom 1 gång i veckan, behöver jag knappt gå dit varje månad nu. Jag har senaste månaderna varit helt rak i mitt bäcken, så jag ser inte varför jag skulle prova en ny? Eftersom jag gick med mitt problem i nästan 3 år innan jag sökte hjälp så tar det tid innan min kropp vänjer sig vid att vara rak igen.

Jag har ju inte kunnat galoppera i vänstern på över ett år nästan.. dvs. jag har skrittat och travat i över 1 år nästan, med lite inslag utav höger då. Men liksom.. Jag har haft pauser då jag vägrat fatta höger förrän hon tar vänster, och det har aldrig funkat efter dessa pauser heller.

Ska fundera på att prova en annan tränare.

Hej!

Märkte du någon förändring när du började gå hos naprapaten?

Om du varit sned länge och nu "plötsligt" börjar räta ut kroppen är det inte omöjligt att den fattningen du gjorde när du "satt fast" ser anorlunda ut än den du gör nu och hästen inte förstår vad du menar. Hästar är så känliga för minsta förändring att om du rättar till dej själv ändrar du ju ett system som pålle kunde. Man skulle ju tro att det skulle bli lättare då, men du måste ju lära dej använda din kropp i kroppens nya balans- utan spänningar- och det är inte det minsta lätt om man tidigare lärt sej ett felaktigt sätt.

Har du testat att rida för tränare som är åt det centrerade hållet? Sen jag började rida för en tjej som verkligen håller stenkoll på sitsen i varje sekund har jag insett hur stor skillnad 1 mm hit eller dit faktist gör.

/Lavinia, som inte heller tror på att hästen tjurar, den försöker säja nåt, ganska desperat.. Försök klura ut vad det är!

Hej. Jag har tänkt den tanken oxå.. Men jag kan tyvärr inte minnas. Dock så vet jag att hon tagit den under flera månader under min tid hos naprapaten, även om det som sagt varit protester. Hon protesterade även innan jag började gå dit.. Men det skulle ju kunna vara ett samband, jag vet inte. Men med tanke på att hon protesterade både innan och efter så.. ja jag vet inte.

Min tränare är åt det centrerade hållet, hon är extremt duktig och det är hon som tagit mig och häst till var vi är nu, hon har varit med oss från dag ett. I två år nu alltså. Men snart har även hon slut på ideér eftersom hästen hittar nya knep till att slippa varje gång vi hittar något som funkar..

Hon var ju förjävlig i skänkelvikningarna för någon månad sen oxå, men det har jag fått igenom tack o lov. Hon tyckte att det vart för jobbigt att jag äntligen började komma åt henne, eftersom jag ridit felaktiga skänkelvikningar förut, med heeelt tappad bakdel. Nu får jag utan problem en korrekt skänkelvikning utan några protester alls.
Men galoppen vet hon att hon kan komma undan genom att ta högern, och hon blir helt sjövild och galen så hon vet varken ut eller in.. Så jag får inte igenom det problemet. :(

Och jag ber om ursäkt om jag låter negativ. Men det är det jag är nu.. negativ. För de känns som att de aldrig kmr bli bra dehär.. :/

Tycker inte du behöver tänka longering som en sista utväg...tycker inte det är någet som helst dåligt med att göra så och eftersom du har svårt att få detta att funka så har du ju inget att förlora.

Jag måste även säga att jag vet att det finns tjuriga hästar som hittar på hyss/fixa ideér UTAN :eek: att dom har ont/gör ett rop på hjälp som endel säger i denhär tråden. Och jag vet hur jobbigt det är.
Jag har själv haft en sån häst som jag sålde av den anledningen. Hästar kan faktiskt "dumma sig" ibland, spec om dom har fått komma undan med det. Ibland måste man vara tuff mot tuffa hästar.

Nejnej menade inte på det sättet.. Menade som sista utväg innan jag ger upp.

Ja, jag vet oxå hur hästarna kan vara, eftersom jag känner min egen så väl. Skönt att det är någon som förstår iallafall. Jag har varit på en del veterinärbesök/undersökningar genom dessa två år med denhär hästen, och jag vet att allt står rätt till med henne. Speciellt när det endast är när jag ska fatta vänstern som det tjorvar, i alla andra situationer tar hon den. En sjuk häst gör inte det, en sjuk häst tar inte vänstern självmant för att jag råkar sitta fel (som egentligen är rätt), som jag gör ibland vid vissa tillfällen. Det är när jag ska fatta den medvetet som det inte går.

Jag underhåller även henne med massör och Equiterpeut regelbundet. Nästa gång kommer massören den 16aug, förövrigt samma dag som jag ska till min naprapat. ;)

Är det samma som massage typ? För som skrivet tidigare så kommer en massör och en equiterapeut regelbundet och checkar att allt är OK i kroppen på henne. :)

Jo.

Jag hade ut han till min dam för snart 2 år sedan, då hon fick en oförklarig hälta/rörelsestörning + att det kanppt gick att lyfta bakbena på henne.

Och han pratade om att han ger den behandling som behövs, min fick massage nästan åt akupressur hållet, sen visade han lite stretch övningar osv.
På ca 5-10 minuter kunde han säga en del om min dams problem och hur dom uppkommit.
Har inte behövt ha ut han igen än :)

Hoppas det löser sig för dig.

kl

Vi började hoppa regelbundet i maj nån gång, och hoppningen har hjälpt mycket. För sist vi hopptränade så råkade jag flera ggr sitta till "fel", och det vart flera vänsterfattningar från trav. En gång i en sväng tog hon höger, men utan att tänka nånting tog jag tbx henne och fattade en vänster, VOILA! Hon tog den! Helt otroligt. Varken hon eller jag hann låsa oss i våra huvuden.. För när jag skulle försöka igen hade jag ju fokus på fattningen och då gick det inte.

Jag tänkte på det här (det fetstilade). Ni KAN ju uppenbarligen fatta vänstergalopp, men någonstans blir det fel i kommunikationen.

OM det sitter i ditt huvud så..
MIn tanke är att om du provar en annan häst, och får in själva KÄNSLAN för hur en vänsterfattning ska kännas, och verkligen övar in den känslan i din kropp, så kanske det går att föra över det till ridningen med din häst. (?)

Ja, jag får in vänstergaloppen på andra hästar. Men jag känner ju att jag inte kan ge samma hjälp som i högervarvet, känner mig inte lika flexibel. Och det beror väl på hur känslig hästen är oxå kanske. Många hästar bryr sig kanske inte om något blir fel, bara den förstår vad man vill. Men min häst är rätt känslig, så jag måste ju göra nånting fel alltså... Om jag kniper åt, använder fel signaler.. ja nånting måste det ju vara.

Min tränare har ju en liten drös av hästar, men kan bara komma på en utav dom som jag skulle kunna lära mig vänstern på, eftersom resten själva har vänstersidan som jobbigaste sidan. Så jag ska höra med henne om jag kan få låna den gamle läromästaren nånting. ;)

Ja, jag får in vänstergaloppen på andra hästar. Men jag känner ju att jag inte kan ge samma hjälp som i högervarvet, känner mig inte lika flexibel. Och det beror väl på hur känslig hästen är oxå kanske. Många hästar bryr sig kanske inte om något blir fel, bara den förstår vad man vill. Men min häst är rätt känslig, så jag måste ju göra nånting fel alltså... Om jag kniper åt, använder fel signaler.. ja nånting måste det ju vara.

Min tränare har ju en liten drös av hästar, men kan bara komma på en utav dom som jag skulle kunna lära mig vänstern på, eftersom resten själva har vänstersidan som jobbigaste sidan. Så jag ska höra med henne om jag kan få låna den gamle läromästaren nånting. ;)

Det tycker jag verkligen att du ska ta chansen att prova! :bump:

Brukade rida hennes hästar förut mycket, men det hjälpte tyvärr inte min lilla häst.. Men det skadar inte att försöka igen. :)

-Jag spånar vilt -

NI kanske ska lära er ett nytt kommando för just vänster galopp.
Först befästa det från marken, kanske bara ett enkelt röstkommando? Sedan sitter du rätt upp och ner på hästen utan att lägga till någon hjälp och ger hästen röstkommandot. -Just för att komma förbi spärren ni har byggt upp tillsammans. Sedan går det ju att börja använda röstkommandot tillsammans med vanliga galopphjälpen för att sedan sluta använda rösten.
Kanske fungerar, kanske inte...
Men för en evighet sedan innan jag ens ägde min häst, så var han mycket svår att ta ner från galopp till trav eller trav till skritt. Jag började träna upp röstkommandon från marken och sedan använde jag det i ridningen, det fungerade.

Ja men som någon annan tipsade här nyligen i tråden så ska vi prova göra det under longering. Att min tränare longerar först utan mig på, och sen med mig på. Och bara använder röstkommandon, som jag sedan får prova uppsuttet så småningom. :)

Kan inte komma på hur jag skulle kunna få in vänstergaloppen genom ett röstkomando själv heller. ;o Hur jag skulle få henne att ta den liksom..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 397
Senast: Freazer
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 718
Senast: Josofinito
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 297
Senast: Happimess
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka