Hon vägrar ta vänstergaloppen

Sv: Hon vägrar ta vänstergaloppen

Det blev lite av en aha-upplevelse va?;)
Du kommer nog att få fortsätta att gå och få din kropp fixad så länge du inte börjar jobba med det till häst också.
Tycker det låter strålande att du ska prata med instruktören om det hela och får du jobba med det så hoppas jag galoppen blir lättare med tiden.
Håll gärna utkik efter kurser som ökar din egen kroppsmedvetenhet. Tror du kan få mycket hjälp med att bli stark och mjuk i din egen kropp vilket har en underbar effekt på hästen.
Sen om du är intresserad av att få lite mer huvudbry så rekomenderar jag starkt boken "dansa med hästar". Även om man inte är intresserad av arbetet från marken så skriver han väldigt ingående om ryttarens inverkan och följsamhet på ett naturligt och enkelt sätt och jag är inne lite på samma spår.

Ja verkligen! Minst sagt. Ser det på i princip varenda ridbild jag har oxå.

Besöken hos naprapaten har minskat enormt iallafall, från att gå 1 gång i veckan till att gå med över 4 veckors mellanrum, ett enormt framsteg. Mellan vissa besök har jag dessutom varit rak, så ibland har jag varit rak flera månader. Men så slarvar jag med träningen/stretchningen jag får som hemläxa, och då drar jag snett igen oftast.

Har pratat med instruktören om det nu redan, och hon ska hålla extra koll på detta. Det var lite lustigt, för igår när vi red ut hade hon lagt märke till att men oj vad jag satt snett till vänster en gång när hon la märke till det. Men hon sa ingenting då hon red sin unghäst och hade full fokus på den för det mesta. Men idag när jag nämnde detta så berättade hon att hon lagt märke till det då en gång.

Jag har boken dansa med hästar, men det var väl en 2-3 år sedan jag läste den. La ner fort för jag förstod inte så mkt. :o Men kan ge den ett nytt försök, bara jag hittar den. ;)

Men så bra :)

Jag tyckte också att den var rätt knepig först. Men det blir bättre. Du kan ju pröva hoppa direkt till delen om ridningen så kanske du fastnar lättare.

Lycka till i fortsättningen. Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig :) Det är frustrerande när man känner att man sitter fast och det är ju som du säger. Det ska va kul att ha häst!

Häftigt!
Nu får du verkligen uppdatera hur det går kring galopparbetet när du kan hålla koll på axeln! :D

*hoppas på underverk*

kl

Uppdaterar lite från idag. Red ut en sväng, tänkte extra mkt på sitsen, att sitta rakt över osv. Har även alltid känt höger sittben mer, så flyttade över lite till höger för att känna vänster sittben mer oxå, och de funkade.

Försökte få vänster galopp i 40 min. Efter att jag fått en sjöblöt häst och ett köttsår av tygeln hoppade jag av och vandrade hem istället. Provade allt.. sitta rakt, sitta mer åt höger (ifall de skulle vara rakt), sitta med axlarna i jämnhöjd, sitta icke i jämhöjd. Provade att sitta djupt i sadeln och lodrät, provade att stå i lättsits. Provade ur en sluta, provade ur skänkelvikning.

När hon väl vet att jag försöker få vänstern så är det kört. Hon tar höger höger höger, och sen går de knappt att trava efter, hon bara tar höger då för att hon tror att jag ska fatta vänster.

Menmen... återstår att se vad jag hittar på imorgon. Antingen hoppning, där hon råkar ta vänstergaloppen från trav när jag sitter till "fel" (som kanske blir rätt). Eller att min tränare rider dressyr, eller att jag rider dressyr och longerar galopp efteråt..

Menmen... återstår att se vad jag hittar på imorgon. Antingen hoppning, där hon råkar ta vänstergaloppen från trav när jag sitter till "fel" (som kanske blir rätt). Eller att min tränare rider dressyr, eller att jag rider dressyr och longerar galopp efteråt..

Går det inte att prova att överraska henne, be om en vänstergalopp när hon inte är beredd på det? Då slipper hon fundera och hinna sura ihop.
Skrev du inte någonstans att hon fattat det vid hoppning eller hur var det?

När min häst krånglade så fungerade det ibland att samla ihop hästen, ta in honom på en liten liten volt och be om galopp -det blir väldigt jobbigt för hästen att galoppera i fel galopp på en liten volt.

Jag tror fortfarande på er! Tappa inte hoppet! :banana:

åhh kom på en till sak.

Jag kan bara referera till hur min häst fungerar, är ingen tränare alls.

Men jag låser mig ofta i kroppen -spänner mig. Det visar hästen genom att inte riktigt vilja som jag vill -även om jag gör rätt rent hjälpmässigt. Så fort jag slappnar av helt och hållet så släpper det och hästen arbetar tillsamans med mig igen.

Ni har nog (kanske) arbetat upp en spändhet kring galoppen.
Du är spänd, din häst är spänd - det blir svårt att arbeta ordentligt.

Sen blir man ju frustrerad också när det inte fungerar, det är inte bra att rida när man är frustrerad, det brukar gå dåligt då :angel:

kl

Wihooo! Idag är jag lycklig!!! Jag har haft känslan att det är hoppningen som kommer hjälpa oss med vänsterfattningarna, och det har jag fått bekräftat idag!! :laugh::D:D:D:D

Hon blir så himla taggad och på i hoppningen, så hon får sån framåtanda att hon inte bryr sig om att börja tänka bakåt. För det är det som händer ute och när vi rider dressyr.. så fort jag lägger vänstern till så tänker hon bakåt, och då äre som sagt kört.

Idag tog hon två st (bad bara om två), en påväg mot ett hinder i en vänstersväng, och en på trav på lååång tygel. Min tränare bad mig lägga till en galoppskänkel då, bara sådär, och vips där satt den!:D

Förstår att du blir frustrerad men förvänta dig inte att du sitter perfekt på en gång. Du behöver någon som hjälper dig. Alternativt filma eller använd spegel (om det finns på ridhusväggarna) till hjälp.
Jag är inte förvånad över att du inte lyckades.
Om du har suttit fel länge så går det inte i en handvändning att få en korrekt sits. Det tar tid och du ska kunna sitta i riktig position på rakt/böjt spår, genom olika övningar och rörelser.
Sen kan du jämföra ditt försök med att ändra om vikten med att placera om skänklar eller tyglar. Flyttar du ständigt skänkelns eller handens position i försök att hitta rätt samtidigt som du kräver att hästen ska utföra något kommer den sannolikt att bli väldigt förvirrad och inte begripa vad du håller på med.
Ta det lugnt. Be om hjälp. Jobba med att vara avslappnad och samspelet mellan dig och hästen.

Idag tog hon två st (bad bara om två), en påväg mot ett hinder i en vänstersväng, och en på trav på lååång tygel. Min tränare bad mig lägga till en galoppskänkel då, bara sådär, och vips där satt den!:D

Åhh vad glad jag blir för din skull! :banana:

Kom ihåg känslan och ta med den till nästa gång! Hejja hejja!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 397
Senast: Freazer
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 718
Senast: Josofinito
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 297
Senast: Happimess
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka