Hon vägrar gå!

C

chira

Som någon kanske vet så skapade jag en tråd för ca en vecka sen ang. min häst som blir så orolig när hon blir lämnar ensam i hagen. De flesta tyckte då att jag skulle ställa in henne i stallet istället för att lämna henne i hagen.

Nu har hon fått stå inne de senaste dagarna när den andra hästen tagits ut. Mest p.g.a. att det har vart väldigt blött i gräset och jag vill inte att hon ska halka. Men sen vi började ställa in henne så har hon blivit helt hopplös att hämta in själv ifrån hagen!
Först sticker hon när man ska ta henne. När man sen väl får tag på henne totalvägrar hon gå! Stod en timme i förrgår och försökte få henne att gå men det var omöjligt. Vi kom 30 meter ifrån hagen och sen var jag tillslut tvungen att ringa min pojkvän så fick han komma så fick en av oss driva på henne bakifrån. Nu har hon hållit på så här i några dagar. Och självklart undrar jag vad jag kan göra åt saken?!

Antar att det är brist i ledarskapet och kanske testar hon mig eftersom jag inte haft henne så länge. Så vad ska jag göra för att hon ska följa med när jag går? Innan vi ställde in henne själv i stallet gjorde hon aldrig såhär! Visst kunde hon stanna upp men det gick alltid att få henne framåt då!

Tacksam för alla svar jag kan få!

Sv: Hon vägrar gå!

Oj, låter klurigt. Vad jag uppfattar det som vill hästen inte vara själv, varken ute eller inne.
Först var hon ensam i hagen - sedan tog du in henne och lät henne stå inne ensam för det var blött ute ? Rätta mig om jag har fel.

Låt henne inte vara själv någon gång. Skaffa en sällskapshäst som hon alltid kan gå med när de andra hästarna inte är där.

Och ledarskapsgrejjen, ja fundera på det också. Troligtvis testar hon dig..

Jag skulle gjort så här - Får du tag i hästen och den inte vill gå, var envisare! Om det så tog en dag, ge dig inte! Bli arg! Säg tydligt - Nu går du FRAMMÅT ovs. Du ska ha hästen framåt :D Till slut ger hon sig.

Och hagproblemet - Antingen tar du in alla hästar så hon blir själv i hagen. Sedan hämtar du ut en häst och står utanför hagen med den. Mata den med äpplen eller något. Gå runt med den, se om din häst uppmärksammar dig och andra hästen. Om hon kommer ge äpple. Sen lämnar du tillbaka andra hästen, och hämtar din. Sticker hon då ja då får du ta till en ny teknik.

Kör med något hon tycker är gott typ äpple.
Gå in i hagen, uppmärksamma henne på att du har äpplen.
Häll ut några på marken så hon ser, sedan gå en bit ifrån, 10 m ungefär.
Sätt dig ner och invänta.
Hon kommer troligtvis gå fram och äta, när det är slut lägger du resten av äpplena där du sitter så hon ser att du lägger dem där. Förhoppningsvik kommer hon komma.
Sitt stilla då, prata lungt med henne - res dig och klappa, fånga henne. Gör det här många gånger om dagen, men ta inte in henne varje gång. Det här är ett sätt att bygga upp förtroende. Vilket är en bra början till ledarskap.

Ledarskap: Öva att gå i grimskaft mkt, låt henne inte gå framför dig, hon ska stanna när du stannar osv. Du ska kunna flytta hennes bakdel utan att hon protesterar. Du ska kunna backa henne utan dumheter. Hitta på massor av saker som får dig att bli ledare. Jag är ganska tomm på ideer just nu, men sök på ledarskap så kommer det massa!

Lycka till! :D

Sv: Hon vägrar gå!

hejsan

ett tips är att när hon väl går fram gör halt ( du ska göra halt innan hon "växer" fast) då blir det något nytt för hästen.

men är det samma problem om det är så att du och en till går och hämtar hästarna tillsammans?

du kan även testa horseman chip för att vinna förtroende (eftersom du inte har haft henne så länge) det är väldigt kul för ägaren och för hästen :)

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 941
Senast: JohannaB
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 329
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar