Hon slår sig.... Behöver råd !!

K

Konie

Vår "Fröken", 4 år, slår sig ovanför kotan fram när hon går för fullt. Hon har ett stort steg med höga rörelser (inte Hackney rörelser utan luftiga) och kliver under sig rejält med bakbenen. Vad göra? Använda skydd eller tynga ned bak? Behöver goda förslag..... :confused:

Sv: Hon slår sig.... Behöver råd !!

vad går hon med för balans?

Hon går barfota, och har gjort det hos tränaren innan vi tog över henne. Han gav upp för att hon gick upp i galopp, vilket inte är så konstigt om hon slår sig.... Det är nog i alla fall en av anledningarna.

Lite otydligt... är det med bakbenet hon slår sig ( utsidan fram) eller är det med motsatta frambenet?

Hon slår upp bakhoven på frambenet.

Hon slår upp bakhoven på frambenet.

Ok, om hon har en biljarderande rörelse med frambenen kan ni prova att sänka den inre hovhalvan något. Det brukar hjälpa till att få in hoven på en rakare linje.
Annars så kan du påverka baksteget genom att använda en sko med längre traktarmar (bromsar baksteget och förkortar det framåt) eller en sko med någon form av grepp. Tynger du henne bak riskerar du bara att få ett ännu högre och längre steg.
För att få en lite bredare bakaktion kan du prova att sänka yttre hovhalvan något (under förutsättning att hon är någorlunda rak i benen). Förr satte man på skor med en trailer på ytterarmen men det har försvunnit mer och mer då det belastade leder och ligament för hårt.

En annan sak man kan tänka på är att om hästen är öm i frambenen (oftast knäna i det här fallet) så kan de få en utåtgående rörelse i benet som ibland förväxlas med biljarderig.

Hon briljerar inte det minsta.... Det enda jag kan göra fram är att sätta på skydd, så om något ska göras annorlunda så är det just bak...

Jag vet inte var i landet du bor men har hon gått barfota hela vintern? Varför hade tränaren henne oskodd?

Hästar som går barfota sliter ofta ner yttre hovväggarna bak och blir då trängre i aktionen. Jag skulle föreslå att du skor henne med vanliga järnskor bak för att se om det blir bättre. Linda frambenen och kalka eller lägg helosan på lindorna och frambenen för att se om hon fortfarande går på sig.

Hon har gått barfota hela vintern eftersom det inte funnits anledning att sko henne. Hon har inte slagit ihop här hemma, utan det är bara på banan där vi testade henne första gången i onsdags, och då blev det andra farter.
Hon har inte slitit ner yttre hovväggarna.

Skulle i a f sko henne bak med vanliga ev falsade travskor. Vad är det för farter hon går i?

Hon gick jämnt 1,20 tempo och ökade farten när hon började galoppera och togs av banan. Vi kontroll direkt efter hade hon skurit upp sig rätt rejält och ömmade.

Du är säker på att hon galopperade för att hon slog sig då? Så hon inte slog sig när hon galopperade... de kan ju även galoppera om de blir trötta...

Eftersom hon inte verkar ha något avvikande rörelsemönster då så prova med ett par falsade bakskor eller med lite grepp och lägg ut dem ordentligt baktill. Kanske kan göra lite bättring.
Vill du påverka framsteget lite (svårt att få lättare än barfota) så går det ev att testa med bakvända framskor.

Jag håller med Oki här. Vad går hon med för skydd i snabbjobben?
Är det på utsidan av kotan hon skär upp sig? Är det höger eller vänster eller båda? Är det på raksträckan eller i kurvorna? Galopperar hon på samma ställe på banan vid varje snabbjobb? Många frågor blev det!

Vi har bara bankört henne 1 gång, då helt utan skydd eftersom hon funkat utan hemma. Hon var inte trött, vi hade knappt börjat.... Hon skär upp sig bak på frambenet. Galopperade både på raksträckan och i kurvan, alltså inte på samma ställe. Hon galopperade när hon sträckte ut ordentligt så att bakbenen nådde till frambenen.... Kusken sa att det kändes att det hände något innan galoppen och när hon bad om mer fart blev det samma sak..

Så krånglig jag känner mig ....

Väldigt få travare kan gå helt utan skydd på benen. Är ni nere i 20-tempon så skulle jag definitivt ha läppgamascher på henne. Det låter som om hon är linjegångare och inte hinner undan med frambenen. Jag skulle testa bakskor med långa traktarmar för att bromsa baksteget och halvrunda skor fram. Det kan vara så att din häst inte är färdig för de farter ni vill att hon ska gå i. Ta det lugnt och pressa henne inte. Hästar som gör sig illa genom att slå sig själva på benen kan bli rädda för att trava och börjar galoppera för att slippa smärtan.

Hon är nog linjegångare ja, och att hon inte hinner undan med frambenen stämmer troligen. Hur du tänker ang. bakskorna förstår jag, men inte din tanke med skor fram....

Det är inte så att vi driver henne, utan hon har hittills själv fått bestämma farten.

och när hon (kusken?) bad om mer fart blev det samma sak..

Det är inte så att vi driver henne, utan hon har hittills själv fått bestämma farten.

Jag trodde att den övre meningen betydde att ni ber hästen öka...
Tanken med halvrunda framskor gör att överrullningsfasen blir snabbare och hon får förhoppningsvis undan frambenen innan bakhovarna kommer. En oskodd framhov tar det längre tid för att rulla över helt enkelt. Halvrunda finns som aluminiumskor också om du inte vill tynga ner henne fram. Jag skulle testa denna balansering och ta det lite lugnare med farten för att hon vid ska hinna vänja sig vid skor och det nya steget.

Givetvis! Finns det något tråkigare än trådar som slutar i... ingenting ??

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 760
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej ! Behöver tips råd ! För att göra en lång histora kort så i september hade min häst en stor lymfangit på bak benet höger bak. Tog...
Svar
3
· Visningar
1 189
Senast: aramis
·
Hästvård Hej! Behöver lite goda råd och tips inför hur jag ska tänka eller vad ni själva tänker. Efter många om och men hittade jag äntligen en...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 007
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård