Och varför är inte det upplägget möjligt här?I det här fallet behöver man ju inte ha så mkt erfarenhet för att fatta att det är ett väldigt riskabelt köp. Det hade varit ett riskabelt köp om hästen varit vettigt försäkrad, utan befintlig försäkring vore det rent korkat att köpa hästen sålänge man inte har högar med pengar att spendera på veterinärkostnader.
Det enda som skulle vara rimligt isf är att vänta när säljaren bekostar hältutredning, behandlar och sedan sätter igång hästen under iaf några månader innan ny besiktning. Plus då att kolla med försäkringsbolaget innan köp om det utifrån skadehistoriken är möjligt att försäkra utan reservationer.
Jag har själv gjort så, jag väntade 11 månader innan det var rimligt att genomföra köpet. Då var jag dock väldigt säker på att jag ville ha hästen och hade den ”på prov” under konvalescens och rehabilitering. Ägaren betalade såklart alla veterinärkostnader under tiden.
Varför skulle det vara ett väldigt riskabelt köp om köparen får tillgång till tidigare historik, hästen röntgas och ev behöver en behandling.Säg att hästen har en mild hälta, hur många hästar har inte haft det och funkat alldeles utmärkt. På denna tråden låter det som att alla hästar som har det minsta fel eller nångång i livet behöver behandlas är odugliga. Det är inte min erfarenhet . Är den så lite halt är det dessutom troligen i ett väldigt tidigt stadie man kan upptäcka ett ev fel vilket i mina ögon är positivt.
Säger som innan begär röntgen , det vore i säljarens intresse också