Hon 'släpper inte in' mig på höger sida..

LinnK

Trådstartare
Jag har varit iväg på en grundkurs i NH, vilket var mycket givande.
Vi jobbade med basicövningar och valacken jag hade med mig då,
hade en sida som var 'svårare' att få komma in på / stå bredvid/ flytta osv
han ville gärna 'försvara' den genom att flytta sig eller böja halsen mot det hållet så jag inte kom åt s a s.

Jag fick tipset att försöka smyga upp handen lugnt oförsiktigt vid huvudet och flytta undan det för att ändå kunna komma in och sedan lugnt fokusera på att flytta bakdelen eller vad det nu är jag vill göra.
Det funkar bättre och bättre, han är jätteduktig!

Nu har jag även jobbat med mina två ston sedan jag kom hem,
de är också duktiga och vi jobbar efter de förutsättningar vi har,
ska åka iväg på samma kurs med stona i höst.

Det ena stoet har samma tendens som valacken, att skydda sin ena sida,
i detta fall höger, men mycket mer svårjobbat för mig än valacken!
Har ni något tips på vad jag kan göra för att kunna 'komma åt' sidan på henne utan att stressa henne?

Hon snurrar, snurrar och snurrar runt mig, höjer huvudet
och viker bort halsen etc
Det märks även av ibland i hantering, och med andra personer än mig, tex husse, men det är väldigt tydligt nu vid markjobbandet.

Självklart vill jag kunna jobba henne (och hantera) bekymmersfritt lika mycket från båda håll, så ge mig alla tips ni kan på vad jag kan göra.

Sv: Hon 'släpper inte in' mig på höger sida..

Så funkar alla hästar. De allra flesta är bara hanterade från vä. sida, förutom borstning.
Led den på hö. sida ett tag.

Det handlar om att du måste träna lika från båda sidor.
Är det den som inte går att spola?
Den är troligen inte så mkt hanterad- överlag.

Efter som att man ofta hanterar hästar från vänster sidan kan det bli lite bökigt ibland att hantera vissa från höger. Jag hade nog löst problemet genom att hantera den mycket från höger. Leda på höger sida, sitta upp/av på höger sida, osv. Så att hästen vänjer sig vid situationen. Troligtvis är det inte större än så.

Så funkar alla hästar. De allra flesta är bara hanterade från vä. sida, förutom borstning.
Led den på hö. sida ett tag.

Det handlar om att du måste träna lika från båda sidor.
Är det den som inte går att spola?
Den är troligen inte så mkt hanterad- överlag.

Jag gör som de allra flesta som har islandshästar, leder och hanterar samt sitter upp från både höger och vänster (ganska jämt fördelat).

Så det handlar inte om att hästen inte är hanterad från båda sidor, för det är hon, i flera år.

Ja, det är hon som inte går att spola eller spraya med myggmedel tex.

Hon är 10 år, så nog är hon mycket hanterad alltid ;)
Hon blir ompysslad/skötsel varje dag, och nu när hon pga min sjukdom tillsvidare inte rids så promeneras, marktränas, longeras eller tömkörs hon när jag är pigg nog att orka, men hon hanteras ordentligt flera gånger/dag.

Efter som att man ofta hanterar hästar från vänster sidan kan det bli lite bökigt ibland att hantera vissa från höger. Jag hade nog löst problemet genom att hantera den mycket från höger. Leda på höger sida, sitta upp/av på höger sida, osv. Så att hästen vänjer sig vid situationen. Troligtvis är det inte större än så.

Fast.. allt det där gör jag ju redan, och har gjort i flera år.
Det är inte naturligt för mig att bara hantera en häst från ett håll,
så därför hanterar jag från båda,för att inte få mera ont i kroppen än jag redan har tex.

Ingen annan teori om varför hon är så här?
(har också stora problem med att kunna duscha/tvätta/svampa/spraya henne, se gärna min tråd om det också)

Menar du att du inte får komma åt henne på högersidan vid t.ex. borstning och sånt eller menar du vid longering?

Så tror jag de flesta hästar gör då de oftast enbart är hanterad på vänster sida. Prova att leda hästen på höger sida. Var extra mkt där vid borstning osv så går det ng bättre :)

Menar du att du inte får komma åt henne på högersidan vid t.ex. borstning och sånt eller menar du vid longering?

Jag menar främst vid markarbete, ledarskapsövningar (och delvis longering, lös o lina) med rep och repgrimma, hon låter mig inte komma 'in' på hennes högra sida, utan vänder sig ifrån, allt vänder/krånglar sig så jag hamnar på hennes vänstra sida.

Borstning etc har hon ibland försökt flytta mig till vänster sida,
men när jag flyttat om henne ett par gånger - ibland under protest från Lycka,
så kan jag utan problem hantera, borsta och tex sadla från den sidan.

Som jag tolkar det, så skyddar hon sin högra sida enormt mycket.
Hur kan man jobba med det?

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 097
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 151
Senast: Whoever
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ännu en kvinna
  • Mandela effekten
  • Gift vid första ögonkastet 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat