LinnK
Trådstartare
Jag har varit iväg på en grundkurs i NH, vilket var mycket givande.
Vi jobbade med basicövningar och valacken jag hade med mig då,
hade en sida som var 'svårare' att få komma in på / stå bredvid/ flytta osv
han ville gärna 'försvara' den genom att flytta sig eller böja halsen mot det hållet så jag inte kom åt s a s.
Jag fick tipset att försöka smyga upp handen lugnt oförsiktigt vid huvudet och flytta undan det för att ändå kunna komma in och sedan lugnt fokusera på att flytta bakdelen eller vad det nu är jag vill göra.
Det funkar bättre och bättre, han är jätteduktig!
Nu har jag även jobbat med mina två ston sedan jag kom hem,
de är också duktiga och vi jobbar efter de förutsättningar vi har,
ska åka iväg på samma kurs med stona i höst.
Det ena stoet har samma tendens som valacken, att skydda sin ena sida,
i detta fall höger, men mycket mer svårjobbat för mig än valacken!
Har ni något tips på vad jag kan göra för att kunna 'komma åt' sidan på henne utan att stressa henne?
Hon snurrar, snurrar och snurrar runt mig, höjer huvudet
och viker bort halsen etc
Det märks även av ibland i hantering, och med andra personer än mig, tex husse, men det är väldigt tydligt nu vid markjobbandet.
Självklart vill jag kunna jobba henne (och hantera) bekymmersfritt lika mycket från båda håll, så ge mig alla tips ni kan på vad jag kan göra.
Vi jobbade med basicövningar och valacken jag hade med mig då,
hade en sida som var 'svårare' att få komma in på / stå bredvid/ flytta osv
han ville gärna 'försvara' den genom att flytta sig eller böja halsen mot det hållet så jag inte kom åt s a s.
Jag fick tipset att försöka smyga upp handen lugnt oförsiktigt vid huvudet och flytta undan det för att ändå kunna komma in och sedan lugnt fokusera på att flytta bakdelen eller vad det nu är jag vill göra.
Det funkar bättre och bättre, han är jätteduktig!
Nu har jag även jobbat med mina två ston sedan jag kom hem,
de är också duktiga och vi jobbar efter de förutsättningar vi har,
ska åka iväg på samma kurs med stona i höst.
Det ena stoet har samma tendens som valacken, att skydda sin ena sida,
i detta fall höger, men mycket mer svårjobbat för mig än valacken!
Har ni något tips på vad jag kan göra för att kunna 'komma åt' sidan på henne utan att stressa henne?
Hon snurrar, snurrar och snurrar runt mig, höjer huvudet
och viker bort halsen etc
Det märks även av ibland i hantering, och med andra personer än mig, tex husse, men det är väldigt tydligt nu vid markjobbandet.
Självklart vill jag kunna jobba henne (och hantera) bekymmersfritt lika mycket från båda håll, så ge mig alla tips ni kan på vad jag kan göra.