Hon kommer för nära....

K

Krulidut

Jag ska börja med att lägga bom framför och se om dte hjälper andra tips?

Bygge av muskler, några almänna tips?

skrittade och travade mkt i snön nu när det fanns det gjorde susen :P

Sv: Hon kommer för nära....

Är det så att hon kommer fel, eller att hon klämmer in ett extra som gör att hon kommer för nära? Du kanske "överger" henne lite precis innan, dvs rider inte ända fram? Eller har för mkt i handen så hon lägger in ett extra?
Ofta är det för att man generellt har en för dålig grundgalopp. Prova att rida på i ett lite friskare tempo, men var noga med att rida jämt och balanserat, enda fram till avsprånget. Funkar inte det så är det ju bra med en bom.

Instämer med föregående talare, ha ett något högra grundtempo och rid verkligen ända fram till hindret sluta inte rida ett eller två steg före, det är lätt hänt, men det är träning träning träning som gäller. Lycka till! :d

okey :P
hon kommer inte direkt för slöt utan mer för snabbt och lägger in ett mindre språng precis innan, och håller jag in henne så blir hon osäker fram mot hindret, och om jag kramar lättar och driver så blir hon osäker oxå. :S
hon ska vara en toppen hopp häst som hoppat 90 cm bana ochälskar att hoppa XD

Hålle henne inte enda in mot hindret, utan din förhållning ska komma en bra bit innan, känn att du kan korta hennes galopp (ej ändring av tempot, om hon nu inte rusar mot hindret), sedan ska hon rulla på där de sista galopp stegen mot hindret utan någon speciell på verkan från dig.

Okej...
Men gör då som föregående säger, ta igenom en förhållning en bra bit innan hindret, så att du bara kan hålla om med benen och ha en försiktig kontakt till hindret.

Ett annat tips från mig är att försöka träna på så mycket avstånd som möjligt, så du får jämnare galoppsprång och inte behöver trixa framför hindret för att komma rätt eller att överge hästen när du blir osäker. Lägg ut bommar eller cavalettihinder innan hindret så du har bom/cavaletti och sen ett visst avstånd, tex 4 galoppsprång, och sen hinder, då är det enklast att bara ligga kvar och låta det rulla på. Varieera mkt olika avstånd, tex tre till sex galoppsprång, se alltid till att du har mätt upp avstånden ordentligt innan. Om man tränar mkt på att rida givna avstånd kan man på ett enkelt sätt träna sitt öga och sedan bli bättre på att rida på enstaka hinder. Man lär sig hitta rytmen och tempot bättre.

Lycka till med träningen, och tänk på att det tar ganska lång tid att träna upp sitt öga så man kan lägga hästen så rätt som möjligt på ett hinder! :)

Splittan:
Jag får alltid ta en halvhalt några meter innan hindret för att hon gasar iväg i onödigt hög fart...
sedan får jag rama in ordenkligt mot hindret för om jag inte har skänkel på springer hon förbi.
om jag tagit min förhållning någon meter innan (3-4 m) så hålle hon sig i det tempot.
och nu härom dagen skulle jag ha gjort som föregåenfde talare sakt lägga kavaletti (3 bommar) sedan ett lute högre kavaletti typ 15-20 cm sedan 3 kavaletti till och slutligen ett 35 cm hög bom och sedan en bom i slutet som låg lite längre ifrån om hon skulle hoppa.

avstånd för B-ponny? hon har inte så jätte stora steg.
jag brukar gå breve hästen i skrit och trav och ta exakt hästens steg (när någon annan rider.) sedan tar jag hästens steg - 5 cm ungefär så att hon inte tar två steg i mellan XD

Avstång för B-ponny i
Skritt:
trav:
Galopp:

Jag tror man brukar räkna med tre meter per galoppsprång på ponny, men är inte helt säker, då det var länge sen jag red ponny. Men har du en hopptränare fråga honom/henne eller kolla med någon som tävlar hoppning på ponny.

Jag har samma problem och vet inte vad jag ska göra. Hon vägrar aldrig men kan inte bedömma avståndet själv och jag kan inte heller :S Jag träna också för hopptränare, men blir det för stort hopp åker jag ju av :crazy: haha, jag gillar verkligen hästen så jag ska kämpa med detta nu :love:

Tävlande nu senast 50 cm :angel: mjukade upp tränings nerven påhästen bara XD
men hon skärpte sig och var inte 19 år hon var unghäst i väntans tider på att få gå in på om hoppningen, där hade hon bra bjudning mot, kom rätt men var lite ´dåligt igång efter men in på banan sedan då jävlar :D hon var jätte duktig iallfall XD känndes bra iallfall så nästa gång ska vi hoppa 60 och i maj rälnar jag med 70 cm :D

Kolla att du sitter rätt och inte lutar dig för mycket fram precis innan hoppsprånget!! Tränar du för tränare, annars se till att göra det, för de kan ju korrigera dina fel! Lika om hästen river behöver inte vara hästen, utan kanske mer att ryttare behöver räta upp sig lite mer.
Träning på backar i skritt o trav är oerhört bra för styrka och balans, samt att det stärker även dig. Se till bara att hästen jobbar ordentligt framåt ner på backarna, annars är jobbet värdelöst.. :bow::cool:

hejsan jag fick ett tips utav en som jag känner och hon har ridit i 30 år och hon sa rid i mkt skog och mark. Så hon får lyfta på sina ben och få dom dära riktiga hoppmusklerna :) lycka till

Ett tillägg; Att hästen kommer nära, river eller vägrar är sällan hästens fel utan till 98 % ryttarens fel. :cool::bow:

rider för tränare ...
vet att det är mkt ryttarens fel...
Men hon river inte vägrar bara om jag ionte håller om med mera.
Nu efter tävlingen går det bättre hon vägrar inte ovh vi kommer till 80 % rätt på alla hinder.
Jag ,åste sitta ner innan hindret efter som att hon ibland tveckar..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 202
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 611
Senast: ako
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 346
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 178
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2