Hon klappar hästen för hårt ..

E

Extasia_ox

Har en medryttare som funkar jätte bra med min häst och jag är verkligen nöjd med henne. Men hon klappar min häst alldeles för hårt.. Okej jag vet det låter säkert jätte fånigt. Men när jag berömmer min häst så brukar jag smeka henne på halsen, nästan aldrig klappa. Medryttaren iaf hon klappar väldigt hårt. Det ekar i stallet och på ridbanan. Tom. resten av folket i stallet har reagerat på hur hårt hon klappar :crazy:

Hur ska man kunna säga på ett snäll sätt -klappa inte så hårt.. Jag kommer ju att låta som en riktig tjatkärring. Men jag tycker att när andra reagerar på hur hårt hon klappar så är det illa, det stör mig verkligen och det är ju inte bara jag som lägger märke till det. Hästen ser inte heller ut att tycka det är så mysigt. Hennes klappar blir liksom i samma styrka som om man bestraffar hästen.. Ja ni förstår.

Detta är ju inte världens grej men jag hatar verkligen att behöva säga till folk.. Uhuu! Speciellt när det handlar om såna här små saker som egentligen inte är en så big deal.
Någon som har tips på hur man ska göra?

Sv: Hon klappar hästen för hårt ..

Kan du inte klappa henne lika hårt när hon gör något bra? Kanske hon fattar vinken?:rofl:

Gud, va' bra du red hästen idag *DUNK DUNK DUNK*...

Kan du inte klappa henne lika hårt när hon gör något bra? Kanske hon fattar vinken?:rofl:

Gud, va' bra du red hästen idag *DUNK DUNK DUNK*...

Haha! Ja kanske det ;) Jag tycket sånt här är jätte svårt, för man vill ju inte verka tjatig för vet ju själv hur de känns när någon kommenterar små saker man gör ..

Tycker att du ska säga det direkt till henne, bara rakt upp och ner utan att låta sur eller något, tror inte hon ser dig som en tjatkärring, det är ju din häst och hon är medryttare, då bör hon vara beredd på att du ska säga hur du vill att hon gör med din häst =)

//Diana

Jag har precis samma problem med min pålle :p
Jag har aldrig någonsin klappat honom, utan jag smeker honom längs halsen, eller kliar honom på manken. När andra människor klappar på honom, så ser man på honom att han tycker det blir obehagligt.
Säg bara till henne, så här gör jag när jag klappar och visa. Säg att hon antagligen inte uppfattar det som beröm om man tar i för mycket.

Vi hade en i mitt förra stall som klappade alla hästar jätte hårt, och så undrade hon varför alla hästar var så griniga på just henne=)

Jag som medryttarunge blev väldigt förvånad när jag kom till ridskolan och red en gång och fick tillrättavisning när jag klappade hästen för mesigt. Personen som ledde hästen (:angel:jag som brukade ha galopptävlingar med syrran på åkrar när jag var liten var en aning missnöjd med lektionen efter att ha hasat runt med ledare i ½ timme) visade att man måste TA III så det ekar när man klappar. :crazy:

Det första du kan göra, när du ska säga detta till henne, är att säga att du vill ta upp en liten sak, sen förklara att det känns lite jobbigt att säga det, och att du inte menar att vara en tjatkärring, att du är nöjd med henne i övrigt och att du förstår att hon inte menar att göra hästen illa.

Sen kan du förklara att du inte vill att hon klappar hästen, alls. Stryka berömm men itne klappa (/slå), eftersom du inte vill att man gör det med honom.

Jag ska försöka hitta rätt tillfälle någon gång .. Jag har verkligen jätte svårt för det men måste ju för min pållas säkerhet :rofl:

Får komma in på ämnet berömm någon gång och säga "hon älskar när man smeker henne på halsen för så gör alltid jag när hon är duktig" och kanske dra till med "för när jag blir arg då klappar jag hårt på halsen som bestraffning" Då kanske det inte låter så dumt så kanske hon tänker till lite.

Säg det bara rakt upp och ner, det är ingen mening att "skylla" på något. Även om det kanske känns löjligt att påpeka en sådan sak så är dte din häst och bestämmer. Men undrar medryttaren varför kan du ju tillägga att det inte bara är du som reagerat på det.

Det är ju inte världens nyhet att höga ljud kan skrämma hästar, och att hästar i närheten kan reagera om någon klappar sin häst "högljutt".

En av dom mer berömda hästdamerna sade i en interjuv på Tv att man skall smeka hästen inte klappa den.Men när man senare såg henne rida och hästen gick perfekt,då sken hon som en sol och klappade hästen så det small.

Jag hade helt klart frågat varför hon bestraffar hästen när något gått bra, för bestraffning är det helt klart att dunka på hästen:(

Min sambo hade en föreställning om att hästar inte kände när man smekte dem utan dunkade på dem, vilket hästarna givetvis inte tyckte om.

Jag bad honom förklara för mej hur en häst kan känna en fluga som går på den om den inte känner när den blev smekt...

Jag måste tillägga att jag inte tycker det är en liten sak, utan väldigt viktig!

Jag fick det tvärtom istället :angel: Min medryttare tyckte att jag klappade min häst för hårt. Hon är lärd att man aldrig ska klappa hästen utan bara stryka med handen och blev chockad över att jag klappade min häst. Och då klappar jag inte hårt :crazy:

Vi hade en i mitt förra stall som klappade alla hästar jätte hårt, och så undrade hon varför alla hästar var så griniga på just henne=)

Då hoppas jag att ni berättade för henne varför!

Du kan kanske säga det lite fint till henne att du tycker att hon inte behöver klappa så hårt och varför du tycker det.
Hur reagerar hästen när hon klappar?

Själv brukar jag klappa min häst lite mjukt när han är duktig. Är han stressad eller nervös över något smeker jag honom på halsen.
Har hört en del som klagar över att folk klappar om sina hästar, men man måste kunna göra skillnad på klappa och slå :smirk:

Säg att du är nöjd med hennes ridning men att du har funderat över det här med berömmet och att du vill att både du och hon ska vara konsekventa med samma typ av beröm just för att hästen klart och tydligt ska veta när den gjort nåt bra. Du behöver inte ens nämna hennes "slag" utan bara säga att du vill att ni ska göra på ditt sätt för att ni ska klara av att vara konsekventa.

Säg att du är nöjd med hennes ridning men att du har funderat över det här med berömmet och att du vill att både du och hon ska vara konsekventa med samma typ av beröm just för att hästen klart och tydligt ska veta när den gjort nåt bra. Du behöver inte ens nämna hennes "slag" utan bara säga att du vill att ni ska göra på ditt sätt för att ni ska klara av att vara konsekventa.

Ett bra tips! Har tänkt i dom banorna men inte riktigt kommit på hur jag ska få fram de rätta orden :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 344
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 753
Senast: Milosari
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar