Hon hugger! Ett tecken på brunst?

J

JuliaAmanda

Mitt vackra arabsto Zinnyett har börjat hugga mot mig ibland när jag ryktar eller över huvudtaget pysslar med henne. Hon har annars ett otroligt fint temperament och jag har inte märkt av något sånt här innan (Hon har varit min sedan april 2008). Vissa dagar reagerar hon inte alls, andra så lägger hon öronen bakåt och visar kraftigt att jag ska hålla mig på avstånd.

Det är främst när jag närmar mig de bakre regionerna så jag har en teori om att det kan vara pga av att hon brunstar?
Men jag hörde också någon som sa att vissa hästar blir mer i obalans på hösten pga av att de sätter päls?
Eller kan det kanske vara något med musklerna?

Vill gärna höra vad ni tror/ har för egna erfarenheter? :)

Kan tilläggas att hon står i ett mycket lugnt trevligt stall där hon trivs. Och vi som är i stallet är lugna och har gott hästförstånd. Jag och Zinnyett har en väldigt nära relation så jag vill verkligen ta reda på vad detta beror på.
Har haft ute vet som konstaterat att hon är frisk på alla sätt han kunde hitta (ingen feber, bra puls, fint hull, inga hårda/stela muskler)

Tacksam för svar!

Sv: Hon hugger! Ett tecken på brunst?

De kan bli så där både vid brunst och vid pälssättning. Vissa ston får liksom PMS besvär. Vi har haft både ston och val som jag gett munkpeppar. Vallack som inte förstått att han var kastrerad och som prompt skulle klättra slutade helt med det efter att han fått munkpeppar en månad. Ston som fått för att de varit griniga kärringar.... En som är inhyrd i vårt stall är oxå så där men hon har blivit bättre av magnesium samt att hon hade träningsvärk i rumpan pga SI leden. Blev mkt bättre efter besök av Equiterap samt E-vitamin och magnesium. Prova med tillskott av B samt E vitamin och kanske magnesium (det har även hjälpt mot hennes feghet vid uteritter). Låt en ET kolla henne och sist testa munkpeppar. Ta kontakt med ngn duktig homeopat för endel ston blir först ännu grinigare innan det vänder och PMS besvären försvinner. När vi gav munkpeppar först tyckte jag att hästen blev kaxigare ngn vecka och sedan försvann problemen helt... Härda ut!
Lycka till! :banana:

Skulle med tanke på årstiden snarare satsa på att det är pälssättning än brunster.
Börja ge lite extra b-vitamin så hjälper det vid pälssättning.

min ena häst är extremt kittlig och han beter sig så när man borstar under magen och mellan bakbenen. han hugger visserligen inte efter mig, han biter i grimskaften. eftersom många hästar blir extra känsliga när dom fäller päls så kanske din häst är lite håröm helt enkelt?

Tack så mycket! Det ska jag deifinitivt testa :)

Har precis samma problem, fast min lilla dam hugger när jag är vid bogen och framtill liksom. Men det är inte alls alltid. Kanske det har med pälssättningen att göra då.. Får ta reda på det när hon satt klart pälsen ;)

Fast där du bor behöver du troligtvis INTE tillsätta magnesium eftersom det finns bra med det i markerna. Har du analyserat hö så kan du lätt ta reda på det.

Magnesium och kalk går ofta hand i hand nämligen i jordmånerna och om du bor i Ystad så har du troligen mycket kalk i marken..?

Skönt att höra att flera har linande problem, så sliper jag oroa mig att det är något allvarligt fel. En vet. jag ringde föreslog att jag skulle sluta sköta henne helt för att hon förmodligen inte gilalde skötsel -inte mycket hjälp där alltså!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka