Hon har så ont att hon inte bajsar...

tinafinis

Trådstartare
Säkert känner en del till det som hände mitt sto igår, med kastningen o komplikationerna runt det.

Nu e de så att hon bajjar inte som jag vill (eller hon).
Hon försöker verkligen men det ser ut att göra så ont på henne. Ser att det finns avföring i ändtarmen på henne, men hon vågar inte krysta.
Kissa gör hon med nöd o näppe på darriga bakknän.

Varit ute o promenerat nu i en halvtimme. Sedan stängde jag in henne o boxen, drog för alla galler o släpte ut hennes kompis. Då brukar hon bli småstirrig o bajsa. Hon lyfter på svansen men inte mer.
Har lämnat henne där ute så nu o ska kika till henne sen.
Är jag grym?

Igår kväll lyckades hon få ut lite grann, men inte så mycket.

Någon sa att de kunde ta ett par dagar för dom tömde sig så i tarmen vid fölningen. Men ja ser att min behöver verkligen!

I övrigt så mår hon bra än så länge.

Jag vågar inte släppa ut henne förens ja ser att hon bajjar. En gång i alla fall.
Stackarn ser helt förstörd ut i baken! Så himla svullen idag.
Fick ge henne lite befor nu på morgonen där jag blandade i det antiinflamatoriska. Hoppas hon får i sig detta så hon kan skita.

Min fråga är helt enkelt, hur får ja henne att bajsa utan en vetetrinär?
Kommer gå regelbundet med henne idag.
Ska ändå ringa vet o rådfråga förståss.

Sv: Hon har så ont att hon inte bajsar...

Är det så illa att hon inte kan bajja skulle jag nog råda dig o kontakta veterinär så det inte blir förstoppning o sånt

Håller med ovanstående, en veterinär är nog nödvändig innan det blir värre, kan tänka mej att det även kan bli risk för kolik osv om hästen inte får ngn avföring & bara samlar på sig.

Är det så illa att hon inte kan bajja skulle jag nog råda dig o kontakta veterinär så det inte blir förstoppning o sånt
Jag har pratat med veterinären som var ute igår. Han menade på det att hon var pigg, ingen feber, hade tarmljud samt att det kom ut lite grann bajs alla fall så de var ingen fara. Hon skulle ha de som hon brukade alltså vara ute i hagen. Stod hon bara stilla så skulle ja gå med henne. Men hon strosar runt som vanligt i hagen. Hon fick ut några pluppar i hagen med!

Nu ser de hemskare ut när hon pinkar. Men jag tror de svider rätt bra.

nu låter inte hennes tarmar knappt nåt....... Inget bajs än...
Veterinär på hgb säger bara gå med henne, avvakta till imorgon....
Streesa henne inte (tänkte annars asa in henne i transporten, då bajjar hon alltid).
Nu rör hon inte ens betforen med morötter i.
Jag är så ledsen...
Ska ut o gå med henne nu, kolsvart ute..
Jobba imorgon natt, jag vill först veta så hon är bra!!

Usch vad jag lider med dig:(
Jag hade nog velat ha ut en veterinär nu, eftersom hon inte äter längre heller..

Stackars er, jag håller alla tummar jag kan att hon snart är kry igen!

ja, de bästa hade vatt om hon fått stå på djursjukhuset o dom hade haft uppsikt över henne!
Om de nu inte e nån bajs imorgon så de första ja gör kl åtta e att ringa ut distriktet o hoppas att dom prioriterar min dam först (ego...).

Distriktarna här är ialla fall super när det är akut! När mitt högdräktga sto hade kolik hade jag en veteinär på plats inom 20minuter:bow:. Dom har hittills alltid varit ute på max en timme om jag ringt jouren.

Jag hoppas verkligen att hon har lagt en liten hög snart, så du kan få slappna av lite iaf, du kan väl inte ha sovit mycket sista dygnet din stackare...

jag bor på landet i glesbyggden nere i småland.... Långt till allt.

Jo jag längrar med efter att få mocka. Nu efter promenaden stälde hon sig o pinka lite. Har ej druckit så bra idag så de kom bara lite blandat med lite rött. Sen ställer hon sig i den ställningen då o då. KLart de svider på henne, känns nog som när vi har urinvägsinfektion skulle ja tro fast värre (när de gäller kisseriet)
Bajs... nej..........
Ska kika till henne kl 2, 4 o 6 under natten.

Kikade precis in här.
usch jobbigt för dej att hästen inte alls mår bra.
som du själv skrivit och fått råd, så är det bästa om du får ut vet imorgon på morgonen.
OM det inte blivit bättre då...

Men hoppas du får lite o mocka nu..

Som andra säger, kontakta veterinär imorgon! Hur långt är det kvar tills hon ska föla?

Det där med att sätta på transportskydden vid kolik är en bra tanke.
Gjorde så själv en gång o åkte en bit. Var helt bra när vi kom hem.

KAN DU GE HENNE varmt linfrö/ betforvatten med lite paraffinolja i?

Jo. Och jag kom inte på vad kastning var förrens nu (läste lite snabbt och tänkte inte efter), ursäkta mig.

Hur har natten gått?
natten.... ja.. hon låg mest hela natten. Drack inte en droppe. Reste på sig när jag kom in vid fyra. Ville bajsa. Jag plocka bort det som titta fram... Hon fick inte ut det själv. Torrt som snus var det.

Sen vid sex kom jag ut igen. DÅ låg hon. Ville verklligen inte resa sig. Hon låg med huvudet åt sidan. Jag smacka på henne och hon tog fram sina ben och "satt" så en stund, la sig igen...
Fick tillsut upp henne och gick en halvtimme med henne. DÅ var hon som vanligt, pigg o framåt.

Gick sedan in o ringde jourvet o fråga. Han tyckte att Helsingborg var nästa alternativ vilket det oxå blev.

Många mil senare dit ner så konstateras det att hon är sårig i livmodern och blöder en del (ej ut i buken), mycket uttorkad och nära förstoppning.
Så dom sköljde ur henne med X antal påsar koksalt, hälde i henne parafin och något annat vätskedrivande för tarmen samt gav henne dropp.
Så nu är hon äntligen i trygga händer.
Hon ska vara där tills allt kommer igång igen, livmodern har gått tillbaka och slutat blöda, hon äter och dricker.

Sådant jag verkligen hoppas ni andra slipper vara med om!

Usch vad hemskt, stackars häst:cry:. Hoppas hon repar sig snabbt och blir pigg och glad igen.

Tur att du åkte in med henne innan det gick för långt.Hoppas att hon blir bra nu.kram på er bägge.

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 361
Senast: cirkus
·
Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
13 280
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31