Hon gick till attack..

Blomskan

Trådstartare
Som rubriken antyder gick alltså min häst till attack mot en annan häst.
Undrar nu varför hon gjorde det.

Jag har ägt henne och haft henne i detta stallet i ca 5 veckor.
Det är 4 hästar som går tillsammasn på stora ytor.
2 vallacker och 2 ston.
Min häst är hög i rang och brukar gå och "mota" med 2 av de andra hästarna när hon kommer in i hagen.
Den tredje hästen, en vallack har hon inte riktigt "besegrat" och ibland går hon undan för honom och ibland går han undan för henne.

En dag hade min stallkompis plockat in alla hästar.
Han hade klätt på flugtäcke och flugluvor på sina två vallacker sedan släppt ut dessa igen.
De har alltså inte haft dessa "kläder" på sig tidigare.
Sedan hämtade han min häst och det andra stoet och gick ut med dem i hagen igen.
När min häst kommer in i hagen drar hon i väg i full fart mot den ranghöga vallacken, vänder upp rumpan och klipper till honom med full kraft (?). Som tur var träffade hon bara mjukdelar! Han stog ca 80-100meter in i hagen och betade i lugn och ro, med baken vänd mot grinden där hon kom.
Vallacken svarar med att dra iväg två ordentliga sparkar men då hade min juvel hunnit dra iväg därifrån.

Sedan ställde de sig lugnt och betade igen.
Det är alltid lugnt i hagen och de enda gånger det händer något är just när hon kommer ut och föser iväg två av de andra.
Detta brukar ske i skritt och varar ca 1,5 minut sedan ställer de sig och äter tillsammans.
Hon är gärna först vid grinden också och kan fösa undan de andra även där.

Hmmm.... Vad hände egentligen??
Hur kommer det sig att en sådan attack kommer helt plötsligt och oprovoserat?

Sv: Hon gick till attack..

Fast det är väl inte så konstigt egentligen? Om de har gått och mätt varandra och det har gungat fram och tillbaka så är det väl vanligen så att antingen är det en i slutändan som "ger" sig eller så blir en ordentlig konfrontation. Kanske blev hon extra provocerad av täcket, det är ju möjligt.

Fast det är väl inte så konstigt egentligen? Om de har gått och mätt varandra och det har gungat fram och tillbaka så är det väl vanligen så att antingen är det en i slutändan som "ger" sig eller så blir en ordentlig konfrontation. Kanske blev hon extra provocerad av täcket, det är ju möjligt.

Nej, lite väntat är det allt.
Till slut måste dom ju göra upp.
Men att hon just bara rusade fram och sparkade till honom...?
Visst hon kanske tänkte sig en överraskningsmanöver.

Provocerad av täcket säger du.
Hur menar du?
Undrar i all välmening alltså.

men kan det inte ha med att göra i vilken ordning de fick komma ut igen i hagen.? Vem brukar gå ut först och vem gick ut först nu?

Tänkte om hon blev provcerad över att han fick gå ut först och för att räta till rangen lite så gick hon "till attack".

En av mina hästar är högst i rang och han har reagerat på ungefär samma sätt. När en häst som han hade gått ihop med i flera månader en morgon släpptes ut i hagen med regntäcke, började han att blåsa upp sig och visa hingstbeteende. Men när han upptäckte att det var den vanliga gamla hästen så brydde han sig inte längre.

Samtidigt är det konstigt att hon bara gav sig på den med högre rang, eftersom båda hade flugmundering :). Men ibland förstår man inte hästars beteende.

Dom kommer ut och in i olika ordning.
Vi leder dom även i olika par.
Har alltså ej tänkt på rangen när vi valt vilka hästar som ska ledas ihop eller vilken ordning de ska släppas ut.
Således är de inte vana vid någon speciell ordning.

Jag tror hästar kan reagera kraftigt på flugtäcken, de känner ju inte igen hästen under, de syns ju knappt under allt tyg :)

En av mina hästar är högst i rang och han har reagerat på ungefär samma sätt. När en häst som han hade gått ihop med i flera månader en morgon släpptes ut i hagen med regntäcke, började han att blåsa upp sig och visa hingstbeteende. Men när han upptäckte att det var den vanliga gamla hästen så brydde han sig inte längre.

Samtidigt är det konstigt att hon bara gav sig på den med högre rang, eftersom båda hade flugmundering :). Men ibland förstår man inte hästars beteende.

Attack är bästa försvar tänkte hon och gav honom en tjotablängare innan hon hann upptäcka vem det var.. ;)

Just detta med känner igen har jag funderat mkt på.
Är det så att de känner igen varandra på utseende?
Är det inte mer lukt och beteende som är avgörande för om de känner varandra sen innan.

Provocerad som att det plötsligt infann en oväntad förändring hos antagonisten vilket väckte en reaktion vilket i sin tur kan ha förstärkt beteendet. Adrenalin? Spånar hejvilt! ;)

Eftersom dem inte har gjort upp riktigt ordentligt om vem som bestämmer så är det inte alls konstigt.. han kanske utgav någon viss energi eller beteende utav domenans som inte du ni såg? och hon ville antagligen sätta honom på plats.

Där har vi det!! :D

Vilken tur att hon fick ett alldeles eget häromdagen.. :bump:

Är väl inte vare sig konstigt eller oprovocerat. Hästarna kommunicerar ju med varandra precis hela tiden, sen att vi människor inte uppfattar detta är ju en annan sak.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 660
Senast: jemeni
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar