Blomskan
Trådstartare
Som rubriken antyder gick alltså min häst till attack mot en annan häst.
Undrar nu varför hon gjorde det.
Jag har ägt henne och haft henne i detta stallet i ca 5 veckor.
Det är 4 hästar som går tillsammasn på stora ytor.
2 vallacker och 2 ston.
Min häst är hög i rang och brukar gå och "mota" med 2 av de andra hästarna när hon kommer in i hagen.
Den tredje hästen, en vallack har hon inte riktigt "besegrat" och ibland går hon undan för honom och ibland går han undan för henne.
En dag hade min stallkompis plockat in alla hästar.
Han hade klätt på flugtäcke och flugluvor på sina två vallacker sedan släppt ut dessa igen.
De har alltså inte haft dessa "kläder" på sig tidigare.
Sedan hämtade han min häst och det andra stoet och gick ut med dem i hagen igen.
När min häst kommer in i hagen drar hon i väg i full fart mot den ranghöga vallacken, vänder upp rumpan och klipper till honom med full kraft (?). Som tur var träffade hon bara mjukdelar! Han stog ca 80-100meter in i hagen och betade i lugn och ro, med baken vänd mot grinden där hon kom.
Vallacken svarar med att dra iväg två ordentliga sparkar men då hade min juvel hunnit dra iväg därifrån.
Sedan ställde de sig lugnt och betade igen.
Det är alltid lugnt i hagen och de enda gånger det händer något är just när hon kommer ut och föser iväg två av de andra.
Detta brukar ske i skritt och varar ca 1,5 minut sedan ställer de sig och äter tillsammans.
Hon är gärna först vid grinden också och kan fösa undan de andra även där.
Hmmm.... Vad hände egentligen??
Hur kommer det sig att en sådan attack kommer helt plötsligt och oprovoserat?
Undrar nu varför hon gjorde det.
Jag har ägt henne och haft henne i detta stallet i ca 5 veckor.
Det är 4 hästar som går tillsammasn på stora ytor.
2 vallacker och 2 ston.
Min häst är hög i rang och brukar gå och "mota" med 2 av de andra hästarna när hon kommer in i hagen.
Den tredje hästen, en vallack har hon inte riktigt "besegrat" och ibland går hon undan för honom och ibland går han undan för henne.
En dag hade min stallkompis plockat in alla hästar.
Han hade klätt på flugtäcke och flugluvor på sina två vallacker sedan släppt ut dessa igen.
De har alltså inte haft dessa "kläder" på sig tidigare.
Sedan hämtade han min häst och det andra stoet och gick ut med dem i hagen igen.
När min häst kommer in i hagen drar hon i väg i full fart mot den ranghöga vallacken, vänder upp rumpan och klipper till honom med full kraft (?). Som tur var träffade hon bara mjukdelar! Han stog ca 80-100meter in i hagen och betade i lugn och ro, med baken vänd mot grinden där hon kom.
Vallacken svarar med att dra iväg två ordentliga sparkar men då hade min juvel hunnit dra iväg därifrån.
Sedan ställde de sig lugnt och betade igen.
Det är alltid lugnt i hagen och de enda gånger det händer något är just när hon kommer ut och föser iväg två av de andra.
Detta brukar ske i skritt och varar ca 1,5 minut sedan ställer de sig och äter tillsammans.
Hon är gärna först vid grinden också och kan fösa undan de andra även där.
Hmmm.... Vad hände egentligen??
Hur kommer det sig att en sådan attack kommer helt plötsligt och oprovoserat?