Hon är tunn!

_Runaway_

Trådstartare
Vår lilla (kräsna) pointertik vill inte alltid äta sin mat. Frukosten är oftast mest kinkig, och ibland vägrar hon även middagen. Förra ägaren har sagt att vi ska ta bort matskålen direkt om hon går ifrån och det gör vi. Men hon lär sig ändå inte. Det syns snabbt om hon har ätit dåligt ett par dagar och hon blir väldigt tunn. Vi ger Axess som foder. Man ska väl inte heller muta emd massa godsaker i maten, men idag fick jag nog efter ett par dagars total matvägran och hon fick ett par deciliter makaroner i den vanliga ransonen foder. Då åt hon ju, men man ska ju inte behöva muta som sagt. Några tips? Spelar ingen roll hur mycket motion hon fått under dagen heller.

Sv: Hon är tunn!

Har Du prövat att servera maten andra tider än frukost och kväll? Kanske passar lunch och natt bättre!?

Boris åt också dåligt en period, när han var unghund. Jag blandade i rester för att få honom att äta, trots att "alla" påpekade alla nackdelar med det.
Han började visst äta, som över en natt (iom könsmognadspeioden) blev han världens matvrak. :d
Du kanske inte behöver köpa gåslever för att det ska behaga henne, utan fil (eller lite makaroner som du sa) kan fungera. Ett annat tips är att börja med färskfoder, det gillar många.

vad är det för fett/proteinhalt i fodret? äter hon dåligt kan man ge ett mer näringsrikt foder som hon inte behöver äta lika mycket av för att hålla vikten.

Hur gammal är hon? Kanske kan räcka med mat en gång om dagen. Då brukar hungern dra. Jag har hört att man ska låta matskålen stå en kvart och har dom inte rört den då så ta bort den.

Jag gjorde tvärtom om lät torr mat stå framme jämt. Då åt hon en kula då och då och mer när vi inte var hemma :) Det är så olika det där!

Jag vet inte hur gammal hon är men är det en valp är det inte bra att svälta dom för mycket då maten är extra viktig i valpstadiet. När vår vovve tråkade med maten som valp drog vi ner på måltiderna från tre till två gånger och det funkade bra.

Som någon skrev så kanske ni ska ändra mattiderna. Vid vilka tider ger ni mat nu?

Svar till flera:

Hon är tre ½ år. Ska kolla fodrets innehåll när jag kommer in igen. Det är ju Axess och tycker själv att det SER väldans tråkigt ut, även om det inte garanterar att det är dåligt på något sätt.
Tiderna vi ger mat på är runt 10.00 och 17-18.00. Styrs av pappas arbetstider då han har med henne i lastbilen på dagarna. Men de brukar ligga runt där. Är det bättre att man ger endast ett mål, men lite större? Typ hela dagsransonen på ett mål?

Är det vanliga Axess som man köper i matbutiken så skulle jag byta foder, det är ett spannmålsbaserat foder med lite fett i, en tunn hund behöver mer energi.

Ja vanliga Axess är ju ett bantarfoder typ...

Mer fett i maten ger också högre smaklighet! Så din hund kanske autoamtiskt kommer att äta mer med ett bättre foder. sikta in dig på nått med minst 16% fett. Kanske kring 18-22 om hon är tunn.

Min hund jag hade tidigare (död nu) var väldigt dålig på att äta ända tills vi började sätta fil eller (lite) olja i maten, efter det blev han bättre i både matlust och hull...

Min pojkväns mammas hund åt också sin mat väldigt dåligt ett tag så jag provade att blöta upp den. (självklart med ägarens tillstånd). Hon åt då. Det är väl värt att pröva. :) Har inte läst alla trådar och så, är axess ett torrfoder?

Ja Axess är torrfoder. Hon har ju ätit det i hela sitt liv och det är först senaste månaderna hon börjat kinka. Vi ger det blött men det får inte stå oich svälla/mjukas upop innan hon äter. Utan vi häller på vatten och ger direkt.

_Runaway_ skrev:
Ja Axess är torrfoder. Hon har ju ätit det i hela sitt liv och det är först senaste månaderna hon börjat kinka. Vi ger det blött men det får inte stå oich svälla/mjukas upop innan hon äter. Utan vi häller på vatten och ger direkt.

det kanske är det...att hon har ätit det hela livet...ge henne lite variation kanske....och som de flesta andra har sagt...ge henne ngt med mer fett och proteiinhalt :) det skadar nog inte :)
Lycka Till :banana:

//Jessica

Så var det för "svärmors" hund också. Vi började att blöta upp och svälla. När det sen var blött luktade det jätteilla och hunden verkade inte tycka det vara så aptitligt. Provade som ni att blötta och ge direkt och det funkade väl liite bättre..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 907
Senast: Fibusen
·
Katthälsa Jag och min sambo är totalt nybörjare på katt och fick hem en liten neva masquerade för några veckor sedan. Vi köpte samma mat som...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 604
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
39 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Retrievertråden

Hästrelaterat