Hon är med föl!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prince77
  • Startdatum Startdatum
P

prince77

Nu är jag 90% säker på att en av mina ponnyer ska få föl, men jag vet inte när, jag kan absolut ingenting om just detta.
Det som gör att jag misstänker föl är att magen är enorm,juvret fyllt och stenhårt och det rör sig i magen :)
och totalt ointresserad av den fd hingsten.
Berätta allt jag behöver veta.

Foder?
när kan jag misstänka att det är på väg?
mm mm

Till att börja med har du lagt tråden på fel ställe. Skulle ha varit på avel.

Har stoet varit i kontakt med hingst, eller blivit tjuvbetäkt? Eller har du köpt henne dräktig utan att veta om det?

När slutade hon att brunsta? En del frågor som behöver besvaras som du förstår. Berätta lite mer ingående så kan vi försöka hjälpa dig.

Men eftersom juvret är fyllt, så är det nog ganska nära inpå en fölning. Har du mölkat ur någon droppe och sett vilken färg det är på mjölken?

Har bäckenbanden (på sidorna om svansen) släppt? Hur slapp är hon i vaginan?

har köpt henne utan att veta att hon va dräktig.
har inte sett att hon brunstat överhuvud taget.
har inte kunnat mjölka eftersom hon sparkar som en dåre så fort jag nuddar juvret

Ok, låter som hon är dräktig. När köpte du henne? Bara så man kan börja räkna ner dagarna inför en förväntad fölning.

Vill du inte ta allt här, så är du hjärtligt välkommen att PM:a mig.

jodå jag kan ta allt här :)
Köpte henne hmm, ska kolla dagbok, 11 jan.

haha hästhandlare som råkade få med henne med ett lass från england, tror du jag lyckas ;)

Grattis!!! Eller kanske inte? Ja vad ska du tänka på? Börja med at bestämma dig för om du vill att hon ska föla ute eller inne. Jag föredrar att de fölar inne man får lättare kontakt med bebisen då. Vad gäller foder så behöver stoet mkt proteiner, o hade behövt det under dräktighetstiden oxå. När bebis är född så är det viktigt att den kommer upp på benen ganska snart o att den får dia i sig råmjölken som innehåller massa viktiga antikroppar. Se oxå till att tarmbecket avgår inom några timmar annars kan det vara bra att ta till microlax.

Fotast klarar dom av fölningen på egen hand men jag brukar försöka närvara i möjligaste mån, ibland så lurar dom mig o har fölat utan att ha talat om det för mig i förväg :crazy:

JAg blev nyfiken på vad det är för ponny du köpt och av vilken handlare?
Sälja fölet?

Ta kontakt med vet, och en som håller på med dräktighetsundersökningar. Då kan du få reda på när pållan skall föla, men + eller - 2 veckor.

instämmer med föregående talare! en vet kan hjälpa dig för att bestämma fölningen lite mera exakt. juvret kan ju hjälpa dig lite mera också när det är dags

vad ska du göra med fölingen? behålla och rida in och ha den själv?

Ponnyn är en maxad 4 årig d-ponny. Import england.
Hon är ute på annons nu och det är irriterande att spekulanterna inte kan komma och rida nu när hon är dräktig :crazy:
Får se vad det blir för föl, men stot ska säljas i varje fall. När vänjer man av helt och hållet, alltså när kan jag sälja mamman tidigast?
Jag fick tips att mjölka och se vad färgen var och den va gul/genomskinlig. Då är det inte dax än va?

Här e hon:
2347356.jpg

2347410.jpg

Det både kan och inte kan vara på G. En del ston ändrar inte färgen på mjölken förrän precis när dom fölar eller straxt innan.

Oftast blir det mjölk färgat 1-2 dygn innan kommande fölning. Fötstår att det blir svårt för dig att kolla när hon kan vara betäckt. Hoppas det går bra för dig nu.

jo spännande är det. en helt ny erfarenhet för mig, men tänk om hon är betäckt med en stor hingst, kan det inte bli trångt/svårt att föda fram det eller anpassar det sig?
Jag köpte soja till henne idag, hur mycket ska jag ge i dl?

Fölet/fostret anpassar sig alltid till stoet storlek.

Hur mkt soja du ska ge beror ju på vad du ger för foder i övrigt och höets värden? Har du höanalys?

har tyvärr ingen höanalys men hon har fri tillgång och har börjat få 200g groov och betfor.

va detta ALLT ni kunde tillföra?
Jag behöver veta så mycket som möjligt

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 448
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 158
Senast: lizzie
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 925

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka