För att svara på ett par frågor i olika inlägg.
Hon är INTE helblind, men har bara ledsyn, har ex mycket svårt för mörker/ljus, ser knappt rakt fram, men det verkar som hon ser lite "underifrån", då hon kan GÅ över cavalettisar (gjorde "syntest"). Frågan är hur svårt skadade ögonen är, då hon har gått in i mycket i sina dagar... Ska självklart utredas.
Hon är försäkrad, liv och vet. Frågan är (som både vi och vet. undrar) hur försäkringsbolaget har kunnat godkänna försäkring av en gravt synskadad häst..? Har ett par vet. bes., det står inte i någon om varken ärrbildningar eller missbildningar (hon har ett vitt är på ca 7x7 mm i ena ögat). Hur kan det komma sig???
Hon har också en skada som sas vara från navelsträngen som legat runt henne då hon föddes... Det är en ren nervskada, antagligen från att hon gått omkull.
Köpet ska INTE gå tillbaka, då avlivar jag hellre henne, hon ska inte flytta mer, hon lider bara av det då det verkar vara mest idioter som haft henne... Någon har väl varit vettig, då hon är hyffsat välriden.
Triangelmärkning är ett alternativ, som det lutar lite åt om inte hästen lider av skadan... Dum fråga kanske, får man avla på en häst som är triangelmärkt??? Ska självklart inte avla på henne om det är ärftligt eller liknande!!
Men nåt måste vi ju tyvärr ha henne till, har inget pengaträd
Om jag behåller henne som ridhäst/promenadhäst (hoppning är ändå inte nån av mina stora passioner) så kommer jag antagligenlära mig otroligt mycket, då jag får vara "assistent" åt henne.
Kan ju också tillägga att hon kan gå själv, utan "ledare", så hon är inte helt utdömd.
Mardrömmen är väl i så fall att det försämras och att hon till slut inte ser någonting...
OM avlivning blir utgången ska hon få en sista sommar och avlivas hemma, det är "nödplanen"...
Frisk häst med massa möjligheter eller sjuk häst med massa möjligheter...??
//Emma *med huvudet fullt med hoppfulla tankar*