Homme d'Honneur xx 1055

Sv: Info om Homme d'honneur

Som du kan se på sidan jag länkade till har han inga tävlingsresultat. Jag kan inte heller se att han har någon tävlingslicens så antingen har de bara tränat honom i rörelserna eller så var det hon sa inte sant.

Hej!

Har ett jättefint sto efter Homme d'Honneur född 2009. Är självklart nyfiken om hingsten men hittar inte så mycket om honom förutom att hans sägs ge väldigt fina avkommor med bra psyke (vilket jag ju har levande bevis på ;))
Men vill gärna veta hur han var i ridningen. Eftersom han är fullblod, har han tävlat i galoppsporten, har han tävlat dressyr, hoppning osv. Spreciellt hoppningen är jag nyfiken på eftersom mitt sto verkar väldigt på hoppningen, även fast vi bara har börjat!
Ser gärna bilder på halvsyskon också!

H d´H är en mycket fin hingst, vi var sugna på honom till mitt sto ett år. Han rör sig mycket bra (ff bak, vilket är ett stort plus). Mattias Jansson har en avkomma, Harlekin, som blev högt bedömd och sedan tävlat upp i klasserna.

Hur hoppförmågan är vet jag inget om. Jag var själv bara intresserad av hur han skulle göra sig i dressyraveln.

Uj, vilken halsansättning han ser ut att ha på bilden! Men den kanske är missvisande?

Sv: Homme d'Honneur xx 1055

Väcker lite liv i denna gamla tråden då jag har spanat lite på honom till mina tanter :)

Har det kommit några fler avkommor som är ute och tävlar?
Någon som har en som dom vill skriva lite om? Bilder?

Jag har två hbl tanter av den gamla modellen som skulle behövas lättas upp lite ;)

Den ena är e: Cortez som jag har hört kan passa rätt så bra med fbl hingstar

Och den andra är e: Electro- Kaliber

Någon som vill vara snäll att uppdatera lite :bow:

Jag har ett sto e. Homme d´Honneur ue. Cortus, skulle ha visats på 3års test förra året men skadades tyvärr strax innan så finns ingen bedömning på henne.

Men kan säga att hon är väldigt mild till sättet, samarbetsvillig och stabil.
Helt okomplicerad.

Dräktig med Corriendo Tau:love:

Har också träffat Hdh och är väldigt förtjust i han!

Tyvärr är jag oduglig på datorer o fattar inte hur jag lägger upp bilder här...

Hdh finns numera på Öland

Vad roligt och spännande att få bebis :)

Vad jag har förstått och kunnat läsa mig till så är temperamentet han "signum". Så kul att höra att det stämmer på din också för det är just det som jag tycker är viktigast!
Och sen ska han tydligen lämna en trevlig trav ( eller gångarter överlag) så man får kanske se blivande avkommor som dressyr inriktade. Båda mina tanter rör sig trevligt så jag tror att det kan bli bra ;)

Han kommer att stå i Skåne nu framöver så det är lite därför jag tittat på honom då jag har ett fblsto också och dom måste ju betäckas naturligt för att avkomman ska räknas som fullblod.

Så går allt som det ska så kanske jag står här med 3 halvsyskon nästa år :)
Bara lite tråkigt att avkommor efter fbl hingstar verkar betinga ett lägre pris än dom som är efter hbl hingst och fbl hingst. Känns ju att det kan vara struntsamma egentligen men det är det känslan jag har fått när man tittar på annonser iaf..

Senast ändrad:

Det är en tjej som har hingststation med XX hingstar som ska leasa honom eller vad man kallar det.
Jag vet dock inte hur många säsonger han kommer att stå här, men i af i år :)

Skriver samma här som i en tråd om en annan hingst: sök på youtube. Det kommer upp filmer på avkommor om du söker på "Homme d'Honneur xx".

Homme d'Honneur xx kommer att åka hem till Öland nu i maj för att fortsätta säsong hos ägaren.

Kände att jag behövde skapa ett konto ifall jag skulle kunna bidra med nånting till denna tråd... :)

Jag har ett sto född 08 efter Homme d'Honneur xx, ue donnerfly. Mammahäst hade 9 på typ, huvud, hals och bål. 8 på extremiteter.
Fick på tre års 7-7-8 för sin gång. Rörde sig lätt och trevligt men var i övrigt stor och tung i kroppen.

Fölis blev allt vad jag kunde önska mig, en lite maffigare kopia av sin pappa. Skritten är dock inte jätte bra och den kunde varit mer högställd. I övrigt fin trav och fantastisk galopp!! Otroligt lättlärd och klok dam.

Vi har inte varit ut och tävlat än men väldigt cool att ha med sig på nya platser, finner sig i det mesta. Hojta till om du vill se lite bilder så ska jag försöka klura ut hur man gör.... :-)

Åh, vad roligt att höra ännu en som är nöjd med sin!
Jag har väl lite samma önskemål som dig, jag vill ha en lättare variant med lite mer egen motor och mindre humör än mamman ;)

Stoet är aldrig visat pga olika omständigheter men den "objektiva" bedömningen på henne är väl att hon rör sig bra faktiskt i alla gångarter, jag skulle dock önska en något högre, rundare galopp på henne.
Hon hoppar bra men är lite knipt bak i sin teknik och hennes son som jag har hoppar likadant.
Sonen är visad med klass 1 dressyr och diplom i hoppningen på kvaliteten och han är väldigt lik sin mamma överlag förutom att stoet har en bättre trav.

Men nu är hon iaf konstaterad dräktig på 16 dygn!!! :D
Håller alla tummar och tår för ett brunt stoföl med bläs och fyra vita till nästa år :angel: :D

Vem är sonen efter? Låter inte optimalt avelsmässigt att sonen är sämre än mamman.

Han är e: Feliciano så vi hade inte räknat med en gångarts talang.

Han har dock fått en 7a på traven så den är ju inte dålig, men jag tycker att mamman rör sig bättre.
Hon fick också en sjua på sin trav på stamboksföringen men då oskodd, och väldigt stressad av att vara iväg med sin bebis ;)

Hade det varit så enkelt med avel så att alla bebisar blev bättre än sina mammor och pappor så hade vi nog alla suttit här med vars en unge som rör sig som Totilas och hoppar som en Gud :p

Självklart inte, men målet är väl att avkomman ska bli lika bra eller bättre än sina föräldrar, tänker jag. Jag skulle inte vara nöjd som uppfödare ifall min avel gick bakåt, tror jag. Även om det såklart händer ibland ändå. Av Feliciano gissar jag att man hade kunnat hoppas på att han skulle ha förbättrat hoppningen på avkomman, t ex, jämfört med mamman.

Han hoppar bättre än mammahäst, jag sa bara att dom hade liknande teckning, inte att det var något fel på den ;)

JAG personligen gillar när hästarna öppnar upp och typ "slår bakut" i luften över hinderna.
Säger inte att den ena tekniken måste vara bättre än den andra så länge hästen är rädd om sig vilket han är. Felar han så gör han det fram och "aldrig" bak, och då ofta pga för dålig galopp vilket man nog till 99% får klandra mig för som ryttare än honom som häst. Det är ju jag som sitter och backar honom in i hinderna :P

Självklart strävar vi alla framåt i vår avel?

Pratade med hings ägaren och han pratade om att han vill ha hem HdH nästa vecka Tisdag/Onsdag. Vi är flera som väntar på honom.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 500
Senast: ildiko
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 217
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 732
Gravid - 1år Vad har ni ammat i? Jag skulle vilja hitta lite nytt till amningsgarderoben, jag är trött på att dra upp hela tröjan bland folk och...
Svar
13
· Visningar
753
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama