Homeopati - kan det verkligen fungera?

E

emblagumman

För ett tag sedan besökte jag en butik som sålde homeopatipreparat, mest på skoj, jag är väldigt skeptisk till att det fungerar. Min häst hade just då problem med hudutslag och jag förklarade detta för kvinnan som ägde butiken. Hon började direkt fråga om hästens namn, när han är född och kanske var det även något annat hon ville veta innan hon hittade rätt preparat. Mumbo-jumbo, tänkte både jag och min sambo. Men, det jobbiga var att det där attans preparatet (som var väldigt dyrt) faktiskt fungerade. Om det sedan var en slump eller inte kan vi bara spekulera i, men frisk hud fick i alla fall hästen.

Jag är ny nyfiken att få höra om andras erfarenheter. Tror ni på detta (jag gör det egentligen inte) eller är det bara trams för att lura folk (medvetet eller omedvetet, de som jobbar med det kanske tror på det) på pengar?

/Embla

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Homeopati - kan det verkligen fungera?

Just homeopatmedel vet jag att det funkar, iaf på mig och de djur jag testat på. Säkert kan inte homeopatmedel fixa allt, men vissa saker.

Sedan finns det alltid folk som luras, där jag köper homeopatmedel är det tex inte dyrt alls. En burk med piller som räcker flera månader kostar 80 kr...

För mig är det självklart att komplettera med homeopatmedel, särskilt vid mindre allvarliga åkommor.

I somras var det ett antal forskare och läkare som skulle begå kollektivt självmord genom att homeopatiskt ta en dödlig dos sömnmedel.Har för mig att det var under Almedalsveckan.
Behöver jag tillägga att de lever i bästa välmående fortfarande:rofl:

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Hade du frågat mig för några år sedan hade jag svarat att jag inte tror ett dugg på detta.. :p

Men efter att ha hållt på i flera år och försökt få bukt med min hästs hudproblem så var jag verkligen desperat. Jag provade homeopatmedel med tanken att: ja, ja det är bara pengar jag förlorar.. Och det var det bästa jag gjort! Hästen är numera helt fri från sina hudproblem och har varit det sedan jag började med dessa produkter för ungefär två år sedan. Så på min häst har det fungerat i alla fall!

Det säger väl kanske mer om forskarnas kunskap om homeopati? :grin:
Homeopatmedel är utspädda så mkt att det inte ska finnas något verksamt ämne kvar. Hur det då skulle kunna vara dödligt kan jag inte förstå?

Det säger väl kanske mer om forskarnas kunskap om homeopati? :grin:
Homeopatmedel är utspädda så mkt att det inte ska finnas något verksamt ämne kvar. Hur det då skulle kunna vara dödligt kan jag inte förstå?

Exakt. Hur kan då effekten, att bota eller lindra, finnas där?

Homeopatmedel är utspädda så mkt att det inte ska finnas något verksamt ämne kvar.

Ha, ha ja där slog du huvudet på spiken som föregående inlägg påpekar ;)

Rolle
IpL

Homeopati, man tar en droppe av den aktuella substansen och späder efter ett schema, vid varje utspädning så så blir det mindre och mindre kvar av den verksamma substansen.
Utspädningen skall göra att vattnet skall ta åt sig och komma ihåg den verksamma substansen. Den verksamma substansen är till sist så utspädd att den verksamma substansen endast existerar i vattnets minne.

Exakt. Hur kan då effekten, att bota eller lindra, finnas där?

Det undrar jag också faktiskt. Förklaringen, om jag fattat rätt, är att "vattnets minne" av ämnet hjälper kroppen att läka sig själv.
Ja, det låter som hokuspokus.

Jag tycker egentligen dock att det låter som samma sak som med tryck. Alltså, ställer jag mig och trycker hårt på min häst, så står den oftast emot. Men för den allra mjukaste beröring flyttar den gärna.
Så, det hårda trycket skulle motsvara typ alvedon, och det mjuka trycket något homeopatmedel.

Sedan om det är placebo eller ej, för mig personligen kan det kvitta. Om jag ska hålla min kropp hyfsat smärtfri måste jag dagligen käka typ voltaren. Men det tål jag inte, så det går inte. Tar jag homeopatiskt arnika försvinner värken nästan totalt, och det håller också i sig längre än med voltaren.

Om det funkar på djuren är ju svårare att säga. Jag använder homeopatiskt calendula(ringblomma) vid sårskador, och samtliga veterinärer har reagerat på att det läkt så fort och bra. Nu har vi inte haft så många sårskador, och visst kanske just mina hästar har extra bra läkkött. Men jag använder det ändå, för säkerhets skull.

Det kan ju vara så att du helt enkelt kan skita i och köpa homeopatika eftersom dina hästar har bra läkkött och du mår bättre utan Voltaren. Homeopatikan är helt verkningslös förutom i placeboeffekt. Att homeopati är bluff är bevisat om och om igen.

Att vara utan voltaren har jag prövat länge, eftersom jag inte tål det. Men att bara köra på utan något funkar inte heller. Alvedon osv klarar inte att häva smärtan(fibromyalgi eller liknande) men det gör arnikan.

Du får tro vad du vill, men utan arnikan klarar jag mig inte.

Angående hästarna är det som sagt svårt att säga, eftersom man liksom inte kan testa ordentligt. Då ska man ha två hästar med bevisat lika bra läkkött, och sedan ska de ha samma sorts skada, samtidigt, och skötas lika bortsett från att den ena får calendula och den andra inte.

Arnika är oumbärligt, finns alltid hemma i mitt apotek både till människor och djur! Både för utvärtes och invärtes bruk!

Jag tror stenhårt på homeopati! Jag besökte en alternativare pga ryggont, men tavk och lov hittade hon med lite enkel handpåläggning även ett leverfel som säkert kunde ha blivit min död! Jag hade iofs inga symptom, men döen kan ju komma plötsligt! Jag fick en flaska homeopatmedel som jag ställde i ett skåp och glömde bort att ens öppna - men hör och häpna! Vid nästa besök hade min skrumplever fått ny ork och jag var en frisk 25 åring igen! Förmodligen hade någon icke existerande läkemedlesmolekyl dunstat genom glaset och spätt ut sig med luften här hemma! Skitschysst! (Fast ryggontet dras jag fortfarande med).

Jag såg ut såhär efter första meningen på ditt inlägg --> :eek: Sen fattade jag :idea:

Till TS: Nej, som flera andra sagt har homeopati gång på gång bevisats verkningslöst. Eftersom man späder bort de verksamma ämnena... Vad de menar med vattnets minne kan man nog bara spekulera i...

Jag blev också smått chockad när jag bara läste första meningen på ditt inlägg och sedan blev upptagen med annat... :rofl:

För att parallellen till tryck ska fungera så får du dra den ett steg till - homeopati är inte en låg dos, det är en obefintlig dos. Som att hästen med full kraft slungades in i motstående vägg innan du ens funderade på vilken punkt på kroppen du skulle lägga trycket på.;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka