Sv: Hökrubba

Vad tycker du om krubborna nu när du kunnat utvärdera dem en lite längre tid? Stoet jag har hemma är ohyggligt duktig på att släpa runt hö i hela boxen, och jag är också trött på att ströa med hö, dyrt och svårt att mocka :grin: Men jag har tvekat inför att sätta in någon form av "höförvaring" eftersom jag är rädd att fölet som väntas ska kunna fastna/skada sig i den. Vad anser du om skaderisken med dessa? Inbjuder de till att klättras i?

Jag har ston med föl och har inte märkt något alls av att de skulle kunna fastna eller klättra. Har även haft ett föl som kom hit från ett annat ställe, ensamt i en box med hökrubba. Trots att hon då aldrig sett någon innan och var själv så fungerade det väldigt bra med en gång. Inte heller unghingstarna somkan hitta att leka och pilla på det mesta har gjort något med dessa.
Den enda som strött ut lite av höet från dem är en av de äldre hästarna (21 snart 22 år) som inte har så bra tänder. Han letar efter viss tjocklek på den han vill äta och slänger ut det som är "fel". Men det är ändå inte några större mängder som ligger utanför.

Först gick det mer när vi fodrade, vilket nog var nyhetens behag för hästarna när det fanns "otrampat" hö hela tiden. Men nu har vi märkt att de äter ungefär som innan med den skillnaden att inget trampas ner. Vilket betyder att istället för två full IKEA kassar blir en lagom för att de ska ha att tugga på hela natten. Alltså det går åt hälften så mycket som tidigare.

Låter ju toppen :) Ska prova att sätta in i en i en av boxarna och utvärdera, vore ju toppen att inte behöva slänga en massa hö varje dag!

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 432
Senast: Emma-pemma
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
953
Senast: Shixle
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
1 049
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar