Sv: Hökrubba

Skulle också vilja se bilder. :) har en haybar nu åt min häst och egengjorda minitunnor till mina små b-ponnyer. Är inte riktigt nöjd med haybaren, då den har fast botten och han föredrar att äta från marken. Lägger jag ut allt i ett hörn på golvet hinner han riva ut och bajsa på allt utan att få i sig någonting och han behöver äta 10-15kg varje natt för att inte tappa hull. Haybaren fungerar när han dragit ur det översta lagret, så det är kanske 5-7 kg höspill varje natt. Försökte med hönät i 2 v, men efter 14 nya hönät så ledsnade både jag och hästen.

Som sagt, skulle väldigt gärna se bild så att jag kan slå till på ett par. :)

Senast ändrad:

Hur är den rent säkerhetsmässigt?
Min dam gillar att rulla och jag är rädd att det är för hård/dålig plast hon kan ha sönder och skära sig på?

Jag var också lite betänksam till säkerheten, därför köpte jag inte till hela stallet på en gång. Men de är av ett sådant material att jag inte tror att en häst kan sparka sönder det. Det är ganska tjock och stabilt samtidigt som det har viss elastisitet. Tänk svart vattenbalja fast tjockare eller som krubbor av plast.

Som sagt imorgon när jag hemma tidigare och innan hästarna kommer in ska ta foto.

Då var det äntligen dags för bilder :D

Tom krubba i hörn

IMG_3039.jpg

Det som ligger på golvet framför är gammalt som ännu inte plockats ut sedan krubban kom upp.

IMG_3040.jpg

Tom krubba mot plan vägg utbyggd
IMG_3047.jpg

IMG_3045.jpg

Samma krubba med två IKEA kassar ensilage i
IMG_3049.jpg

Hörnkrubba med två kassar
IMG_3050.jpg

och med tre

IMG_3051.jpg

Det jag har märkt är att hästarna äter mycket bättre d v s det går åt lika mycket som innan men nu finns det i hästarna och inte på golvet i boxen. Så det är möjligt att jag får minska på mängden.

Sedan tror jag att om man har en häst som inte ska ha så mycket men behöver stå och pilla länge ändå. Då kan man lägga på ett tungt lock och låta hästen äta helt under ifrån.

Vad är denna gjord av? Skulle gärna vilja veta. Verkar bra!
De är gjorda i väldigt kraftig plast, liknade den som man gör krubbor i. Vilket gör att den både är stabil men ändå rörlig så att den håller för en hästspark.

Tack för bilder.
Nu är valet klart, det blir sådan här istf Haybar (den är ju helt sluten nertill, och våra hästar sullar en massa vatten/blötlagd mat över höet)

Men vad har ni för HayBars som är helt slutna nertill?

Min är uppsatt i ett hörn och eftersom botten är en halvcirkel är det en triangel som är öppen undertill. Lätt att rensa ut med andra ord.
Har ni satt dem på en rak vägg?

Min sitter i ett hörn, men den är helt sluten nertill. Så jag undrar nyfiket vad du har för haybar ;)

Men det kan väl inte vara så svårt att såga upp ett hål i botten och sätta krubban några cm upp från golvet?

Nu tog jag sista.

Jag har original HayBaren i svart plast.

Enligt tillverkarens instruktion skall krubban monteras så att det går att sopa rent under den.

Var har du köpt dina?
Jag har hästarna på torvbädd, men insett att det mesta torven följer med ut när jag försöker kratta rent från hö i hela boxen. :(

Står i början på tråden :) Google is my friend ;) Tror man fick söka på hökrubba för att hamna på rätt annars kom bara höhäckarna upp med galler .

Mia

Aha, det missade jag nog.
Googlade på olika ord som haybar, höhäck, hökrubba, men hitta dem inte.
Men nu fick jag länken. :laugh:

Nej, visserligen inte. Men jag måste ändå byta ut den jag har, de hade bara ponnystorleken inne när jag var där och den är för liten, även fast den kändes gigantisk.

Jag fick inte med några råd om hur den skulle monteras heller, det är ju ett hål i botten så det är bara att höja den ett par snäpp... Tog för givet att den skulle gå hela vägen ned. :)

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 432
Senast: Emma-pemma
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
953
Senast: Shixle
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
1 049
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?